tion.ro Web analytics

Tion

Tion

  • Ştiri
    • Ştiri Timiș
    • Știri naționale
    • Stiri internaţionale
    • Eveniment
    • Sănătate
    • Dialoguri Sănătoase
    • Economic
    • Sport
    • Târg imobiliar
  • Timp liber
    • Cultură
    • Cinema
    • Horoscop
  • ANGAJĂRI
  • MICA PUBLICITATE
    • IMOBILIARE
      • Imobiliare Vanzari – Garsoniere
      • Imobiliare Vanzari – o camera
      • Imobiliare Vanzari – 2 camere
      • Imobiliare Vanzari – 3 camere
      • Imobiliare Vanzari – 4 camere
      • Imobiliare Vanzari – Case
      • Imobiliare Vanzari – Terenuri
      • Imobiliare Vanzari – Spatii comerciale
      • Imobiliare Inchirieri – Garsoniere
      • Imobiliare Inchirieri – o camera
      • Imobiliare Inchirieri – 2 camere
      • Imobiliare Inchirieri – 3 camere
      • Imobiliare Inchirieri – Case
      • Imobiliare Inchirieri – Spatii comerciale
    • PRESTĂRI SERVICII
    • CONSTRUCȚII
    • AUTO
    • DIVERSE
  • UTILE
  • VIDEO
  • Azi în Timișoara
  • Cariere de Poveste
  • Agenda
  • RADIO GAGA
Select Page

Tion
Ştiri din Timiș
FOTO. Controversă privind demolarea podului de la Găvojdia. Un muzeograf pledează pentru salvarea patrimoniului arhitectural

FOTO. Controversă privind demolarea podului de la Găvojdia. Un muzeograf pledează pentru salvarea patrimoniului arhitectural

De Diana Lupulescu
la 29 October 2024 14:02 Reactualizat la: 29 October 2024 14:04
5 Comentarii

FOTO. Controversă privind demolarea podului de la Găvojdia. Un muzeograf pledează pentru salvarea patrimoniului arhitectural

Foto: Cristian-Oliviu Gaidoș
29 October 2024 14:02 Reactualizat la: 29 October 2024 14:04
Cristian-Oliviu Gaidoș, istoric de artă și muzeograf la Muzeul de Istorie, Etnografie și Artă Plastică din Lugoj, solicită administrației județene să oprească demolarea Podului Trezoreriei.
Scris de Diana Lupulescu - Cristian-Oliviu Gaidoș, istoric de artă și muzeograf la Muzeul de Istorie, Etnografie și Artă Plastică din Lugoj, solicită administrației județene să oprească demolarea Podului Trezoreriei.

Trimite articolul

X

Specialistul este de părere că podul de la Găvojdia poate fi restaurat și să devină pietonal, asemenea celui de la Cerneteaz. Cristian-Oliviu Gaidoș, istoric de artă și muzeograf la Muzeul de Istorie, Etnografie și Artă Plastică din Lugoj a transmis că Podul de la Găvojdia ar putea fi integrat unui circuit turistic local alături de alte monumente din comună, precum Conacul Gartner, Conacul Bukovinszky, curia Schwab etc.

„De patru ani, Consiliul Județean Timiș se încăpățânează să dărâme, nejustificat mai multe poduri istorice, dintre care cel mai valoros se află la Gavojdia. Raționamentul acestui grav atentat asupra patrimoniului arhitectural al județului Timiș, deși este motivat la prima vedere de dorința modernizării infrastructurii rutiere, ascunde probabil interese politice și economice obscure.

În pofida semnalelor de alarmă, pe care mai multe ONG-uri (Asociația PRIN BANAT, Fundația PRO PATRIMONIU) și personalități care activează în domeniul conservării patrimoniului le-au tras, Consiliul Județean Timiș a refuzat cu obstinație să schimbe amplasamentul noilor poduri pentru a le proteja pe cele vechi”, a transmis Cristian-Oliviu Gaidoș.

Istoricul a mai precizat că îngrijorător este faptul că firma ieșeană care a realizat expertiza tehnică nu a ținut cont de caracteristicile podurilor istorice din Regatul Ungariei, așa cum sunt ele reliefate în bogata bibliografie de specialitate, de limbă maghiară ce-i drept.

„Podul boltit de la Găvojdia (peste pârâul Spaia), prin analogie cu construcții similare din același areal istoric (Pod Foeni, jud. Timiș; Podul Kapus din Gyula, comitatul Békés – 1816; Podul din Kölesdi, comitatul Tolna- 1830), după materialul de construcție utilizat (mixt – piatră și cărămidă) și formă (24.50 m lungime, 6 m lățimea utilă între parapete, două deschideri și o pilă centrală prevăzută cu avantbecuri în formă de pană pentru străpungerea gheții) datează de la mijlocului secolului al XIX-lea (1845-1848).

Poduri de piatră boltite, menționate în documente cu numele de Gewölbte brücke sau boltozott kőhid, indiferent de materialul folosit (piatră, cărămidă), au fost puține la număr și le regăsim doar pe drumurile principale supuse presiunilor de trafic (transport mărfuri și rute de poștalion). Până la începutul secolului XX, cele mai frecvente poduri au fost cele de lemn (fahíd), ușor de reconstruit și reparat.

Importanța acordată podului de la Găvojdia, care datează de la mijlocul secolului al XIX-lea, rezidă în poziția geografică a localității aflată pe drumul principal de poștă dintre Lugoj (capitala Comitatului Caraș) și Orșova, orașul de la granița regatului maghiar (Lugos – Orsovai országút/államut, Lugos-Orsovaer Landstrasse)”, a afirmat specialistul de la muzeul din Lugoj.

Potrivit acestuia, prima secțiune a drumului de stat, între Lugoj și Jupa a fost administrată de trezoreria maghiară până la dizolvarea Graniței Militare Bănățene (1872). Podul de la Găvojdia s-a numărat printre cele 8 poduri (7 boltite din cărămidă, unul de lemn) și 24 de treceri peste canale menționate pe acest traseu în 1865. Întreținerea acestora s-a realizat prin taxele de drum percepute de Trezoreria Maghiară.

„Forma cărămizilor utilizate reprezintă un alt argument solid pentru datarea corectă a podului la mijlocul secolului al XIX-lea. Cele din prima jumătate a secolului al XIX-lea au dimensiuni care variază între 29-36 cm lungime, respectiv 5,5 – 6 cm lățime, și sunt realizate manual. În ultimele decenii ale secolului al XIX-lea, odată cu înmulțirea fabricilor de cărămizi în Banat asistăm la o standardizare industrială, cărămizile ajungând să aibă 25 x 6,5 cm”, a mai spus Cristian-Ovidiu Gaidoș.

Conform muzeografului, deși podul a fost reparat în mai multe rânduri (1863, 1876, 1894) a continuat să facă parte din Drumul Național 6 (astăzi E 70) până în 1973. În acel an s-a realizat varianta ocolitoare a localității Gavojdia, iar podul a fost inclus în drum județean DJ 584A, la km 0+766.

„În ciuda eforturilor noastre comune de a salva de la demolare acest monument unic de arhitectură din zona Lugojului, care aparține patrimoniului preindustrial, am întâmpinat opoziția vehementă a Consiliului Județean Timiș. Cererea de clasare în regim de urgență a podului, pe care Direcția Județeană de Cultură Timiș a aprobat-o în 13 septembrie 2024 a fost contestată de Consiliul Județean Timiș.

La mijlocul lunii octombrie 2024, licitația pentru demolarea vechiului pod, respectiv ridicarea celui nou, a fost câștigată de firma COMPACT PRODUCT din Lugoj, pentru suma de două milioane de lei”, a mai adăugat Cristian-Oliviu Gaidoș, istoric de artă și muzeograf la Muzeul de Istorie, Etnografie și Artă Plastică din Lugoj.

În replică, reprezentanții administrației județene au transmis pentru Tion că podul ar putea fi totuși salvat din calea demolării.

„În septembrie 2024, podul de la Găvojdia a fost clasificat temporar, de urgență. Consiliul Județean Timiș nu a depus contestație în acest sens. În prezent, se pregătește dosarul care va fi evaluat de o comisie a Ministerului Culturii, formată din specialiști care vor decide dacă podul va fi sau nu declarat monument istoric. Până la decizia finală a comisiei, nu va fi emis ordinul de începere a lucrărilor”, ne-au declarat reprezentanții CJ Timiș.

Podul de la Găvojdia

Foto: Cristian-Oliviu Gaidoș

Trimite articolul

X
Taguri:
Cristian-Oliviu Gaidoș ,
istoric de artă ,
pod Găvojdia

5 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

  1. Ion says:
    October 29, 2024 at 4:29 pm

    Foarte ciudat! În anul 2020, când la conducerea CJ Timiș încă
    se afla d-l C. Dobra, s-a afirmat că podul a fost construit prin
    1935, iar acum, d-l Gaidoș îl datează ca fiind construit la mijlocul sec. al XIX-lea! Care este adevarul?

    Reply
    • wow says:
      October 30, 2024 at 7:40 am

      Haide că incepi sa te apropii de adevar…
      Daca stai si analizezi datele demografice ale Clujului, Timisoarei, Constantei si coroborezi datele cu constructiile asociate unei anumite perioade o sa realizezi fie ca esti mintit fie ca toti locuitorii numai constructii faceau toata ziua.
      Spor la sapat.

      Reply
  2. Dante says:
    October 29, 2024 at 4:41 pm

    Incredibil..in loc sa pormovam istoria, o stegem efectiv,
    Ok Ok, nu e neaparat construit de romani , dar am vrut Transilvania in 1919 , acum unde-i responsabilitatea?
    Classic romanesc

    Reply
    • dap says:
      October 29, 2024 at 7:49 pm

      dap, e un amarat de pod de caramida oarecare. hai atunci sa nu mai demolam niciodata nimic, tot construim pe langa ca sa fie mai scump si mai si reconditionam toate darapanaturile. cei care vor sa-l “salveze” sa vina si cu banii necesari, nu doar cu vorbe goale.

      Reply
    • djfjfkgjg says:
      October 29, 2024 at 8:30 pm

      cred ca la munca efectiva, aia cu efort fizic, erau si romani🤪. sau majoritar romani…

      asa ca mi se pare normal ca tot romanii sa-l si demoleze. si sa faca altul,desigur.

      Reply
  3. Cele mai citite știri

    1
    FOTO. Tăvi murdare și produse expirate. Protecția Consumatorilor a închis temporar patru restaurante din Timișoara
    2
    Simonis dă în judecată un post de televiziune din România după ce au apărut poze și înregistrări compromițătoare în care susține că nu e el
    3
    Cinci firme și asocieri interesate de demolarea și reconstrucția Podului Muncii, al doilea ca mărime din Timișoara
    4
    Se înlocuiesc linii de tramvai în Calea Șagului. Linia 2 nu mai ajunge la mall, iar linia 7 va circula deviat
    5
    VIDEO. Scandal și șicanare în trafic cu un biciclist, la Timișoara
    6
    Dezvoltatorii imobiliari care vor să ridice cartiere în fostele zone industriale din Timișoara trebuie să respecte noi reguli
    7
    Cod galben de furtuni, averse și descărcări electrice în Timiș
    8
    VIDEO. A ars biserica de lemn de la Topla, din incinta Muzeului Satului Bănățean din Timișoara
    9
    Primăria Timișoara, pregătită să cumpere cu peste 500.000 de euro parcarea „neautorizată” de lângă Piața Iosefin
    10
    Artiști de renume cântă, de Paște, la Ruga de la Giroc

    Cele mai noi știri

    Eveniment

    Bărbat din Deta reținut pentru deținere ilegală de armă și substanțe suspecte

    Ştiri din Timiș

    Vizită oficială la Casa LOGS. Reprezentanta Ambasadei Germaniei, în dialog cu echipa care sprijină refugiații din Timișoara

    Ştiri din Timiș

    Cod galben de vânt puternic și vreme deosebit de rece în Timiș și alte zone din țară

    România

    Aproape 250.000 de alegători din diaspora s-au prezentat la vot până sâmbătă dimineață la ora 10

    Sănătate

    Ziua Mondială a Hipertensiunii Arteriale. Peste 45% dintre români sunt afectați

    Eveniment

    Ați văzut-o pe undeva? Bicicletă furată din zona Blașcovici din Timișoara

    Utile

    Lucrări ale SDM în Timișoara, astăzi, 17 mai

    Angajari TION

    SDM angajează

    Azi în Timișoara

    Ce facem astăzi, 17 mai 2025, în Timișoara?

    Cinema

    Filmul săptămânii: „Final Destination: Bloodlines”, o cursă mortală contra destinului
    • Servicii
      • Redactia
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Politica de confidentialitate
      • Regulament postare și moderare comentarii

    Timiș Online

    ISSN 3008-2323

    ISSN-L 3008-2323

    Tion.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.

    Pentru detalii apasati aici