Noua lege a
învăţământului
ar putea aduce, astfel, revenirea la
admiterea în
liceu în baza rezultatelor la
examene organizate de fiecare
liceu în parte. În
prezent, elevii sunt admişi la
liceu fără
examen, ţinându-se cont de
media generală a notelor obţinute la tezele
cu subiect unic, care are o pondere de 50 la sută
din nota finală, şi de media generală de
absolvire a claselor V-VIII, care are tot o pondere de
50 la sută. Tezele cu subiect unic sunt
iniţiativa unui fost ministru al Educaţiei,
Mihail Hărdău, iar primii care le-au
experimentat au fost elevii claselor a VII-a din anul
şcolar 2006-2007. Atunci, sub formă de
proiect-pilot, tezele au durat 50 de minute şi au
fost simple lucrări semestriale de clasă. Din
anul şcolar 2007-2008, aceste examene au devenit,
oficial, criteriu de admitere la liceu.
Potrivit propunerilor legislative ale comisiei, elevii
ar putea fi evaluaţi după terminarea
fiecărui ciclu curricular. “La finalul
învăţământului
preşcolar se face evaluarea competenţelor
cognitive, emoţionale şi sociale şi se
stabilesc planurile de intervenţie remedială.
La finalul clasei a II-a se evaluează, la nivelul
fiecărei şcoli, măsura în care
elevii au dobândit scris-cititul şi
matematica şi se stabilesc planurile
individualizate de învăţare pe care
învăţătorii le pun în
aplicare până în clasa a IV-a. Se
creează Portofoliul de educaţie al elevului
şi se face un raport detaliat către
părinţi. La finalul clasei a IV-a, pe un
eşantion reprezentativ, se realizează o
evaluare din partea Ministerului
Educaţiei, Cercetării şi
Inovării pentru a diagnostica performanţele
învăţământului
primar, prin probe similare testelor
internaţionale curente. La finalul clasei a VI-a
fiecare şcoală îşi evaluează
elevii pentru a realiza, apoi, cu ei o
învăţare individualizată şi
pentru a avea baza de orientare spre un anumit tip de
liceu. La finalul clasei a IX-a a
învăţământului obligatoriu
se evaluează la nivel naţional gradul de
achiziţie a competenţelor de bază prin
teste de tip PISA şi calificative“, se scrie
în proiectul pachetului legislativ. Comisia
condusă de Miclea mai propune ca
bacalaureatul să fie organizat
în funcţie de profilurile liceelor. În
ceea ce priveşte modalitatea de predare şi
programa şcolară, se propune ca 30% dintre
ore să fie decise la nivelul fiecărei
şcoli, iar fiecare profesor să aibă la
dispoziţie 25% din orele alocate disciplinei
proprii, pentru a adapta predarea la caracteristicile
elevilor. Proiectul legislativ al Comisiei
prezidenţiale este prezentat, joi, sindicatelor
din educaţie, venite la Cotroceni să discute
cu preşedintele Traian Băsescu şi
ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, pe tema
problemelor din învăţământ.
Tot joi, sindicaliştii au anunţat
declanşarea grevei generale în zilele
în care ar trebui să se susţină
tezele cu subiect unic.
sursa: NewsIn
Citiți principiile noastre de moderare aici!