Amintim că din anul școlar 2024-2025, portofoliul educațional a devenit obligatoriu începând cu generațiile de copii din grupa mijlocie și elevii din clasa pregătitoare.
Educatorii și învățătorii vor avea timp până în 30 noiembrie să completeze datele de identificare pentru elevi și preșcolari. După finalizarea primului modul, pe 27 octombrie, cadrele didactice trebuie să introducă în portofoliu planurile individualizate de învățare și planul educațional personalizat pentru elevii cu cerințe educaționale speciale. Restul documentelor vor fi atașate pe parcursul anului școlar și la finalul acestuia.
Portofoliul educațional are două secțiuni: informații privind datele de identificare; rezultate și produse ale activităților de învățare din educația formală și educația nonformală.
În legătură cu rezultatele și produsele activităților de învățare, metodologia numește câte sunt necesare în funcție de ciclul școlar studiat:
„a) pentru învățământul preșcolar, între 2 și 4 produse relevante ale activității rezultate în urma derulării unor proiecte tematice/activități pe domenii experiențiale, selectate de copil împreună cu cadrul didactic și/sau părintele, care ilustrează nivelul de dezvoltare al preșcolarului;
b) pentru învățământul primar, între 2 și 4 produse relevante ale activității școlare rezultate în urma parcurgerii unor unități de învățare, selectate de elev împreună cu profesorul pentru învățământul primar și/sau părintele, pentru minimum două arii curriculare;
c) pentru învățământul gimnazial, între 4 și 6 produse relevante ale activității școlare rezultate în urma parcurgerii unor unități de învățare, selectate de elev împreună cu profesorii și/sau părintele, pentru minimum două arii curriculare;
d) pentru învățământul liceal, între 4 și 6 produse relevante ale activității școlare rezultate în urma parcurgerii unor unități de învățare, selectate de elev împreună cu profesorii, pentru ariile curriculare de interes”.
Conform Ministerului Educației, portofoliul educațional va conține următoarele documente:
- planul individualizat de învățare al elevului, inclusiv recomandări de recuperare a pierderilor de învățare;
- planul educațional personalizat, în cazul elevilor cu cerințe educaționale speciale;
- rapoarte descriptive de evaluare de la finalul învățământului preșcolar, al clasei pregătitoare și al clasei I, rezultatele evaluărilor de la nivelul claselor a II-a, a IV, a VI-a, ale evaluării naționale de la finalul clasei a VIII-a și ale examenului de Bacalaureat;
- diploma de absolvire și foaia matricolă, pentru absolvenții de gimnaziu și de liceu;
- certificări care prezintă rezultate la disciplinele de studiu, pe ani de studiu/niveluri de școlarizare;
- certificatul de calificare profesională de nivel 3 sau 4, pentru absolvenții de liceu;
- diplome, certificate, alte înscrisuri obținute în urma evaluării competențelor dobândite în diferite contexte formale, non-formale și informale (maxim 10);
- recomandări de orientare școlară și profesională ori de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior sau pe piața forței de muncă etc.
Acesta poate fi sub forma unui biblioraft sau în format digital. Este important de reținut că portofoliul educațional nu poate fi folosit „în scopul ierarhizării și al comparării elevilor în sens discriminatoriu”.
Copiii și elevii vor avea și un portofoliu individual, care va fi predat la sfârșitul fiecărui an școlar, și va conține desene, fotografii, colaje, proiecte, lucrări practice/creative etc.
Documentul care prezintă structura portofoliului educațional poate fi accesat aici.
Trimite articolul
XTone de hartie consumate inutil. Pentru ce sunt necesare toate nebuniile astea?????? Cui ii folosesc? Taiati padurile tarii doar pentru a se preface unii ca muncesc. Chiar e de bezna mintii sa faci un biblioraft doar de dragul de a-l face, fara nicio finalitate. Pana acum s-a incercat o simplificare a dosariadei de la profesori. Acum o transferati la elevi?