tion.ro Web analytics

Tion

Tion

  • Ştiri
    • Ştiri Timiș
    • Lugoj
    • Știri naționale
    • Stiri internaţionale
    • Eveniment
    • Sănătate
    • Dialoguri Sănătoase
    • Sport
    • Târg imobiliar
  • Timp liber
    • Cultură
    • Cinema
    • Horoscop
  • ANGAJĂRI
  • MICA PUBLICITATE
    • IMOBILIARE
      • Imobiliare Vanzari – Garsoniere
      • Imobiliare Vanzari – o camera
      • Imobiliare Vanzari – 2 camere
      • Imobiliare Vanzari – 3 camere
      • Imobiliare Vanzari – 4 camere
      • Imobiliare Vanzari – Case
      • Imobiliare Vanzari – Terenuri
      • Imobiliare Vanzari – Spatii comerciale
      • Imobiliare Inchirieri – Garsoniere
      • Imobiliare Inchirieri – o camera
      • Imobiliare Inchirieri – 2 camere
      • Imobiliare Inchirieri – 3 camere
      • Imobiliare Inchirieri – Case
      • Imobiliare Inchirieri – Spatii comerciale
    • PRESTĂRI SERVICII
    • CONSTRUCȚII
    • AUTO
    • DIVERSE
  • UTILE
  • VIDEO
  • Azi în Timișoara
  • Cariere de Poveste
  • Agenda
  • Lugoj
Select Page


Tion
Turism
FOTO. Cimitirul Trenurilor – ecourile de fier ale unui vis uitat în deșert

FOTO. Cimitirul Trenurilor – ecourile de fier ale unui vis uitat în deșert

De Cristian Mîrț
la 26 October 2025 09:00 Reactualizat la: 23 October 2025 16:01
1 Comentarii

FOTO. Cimitirul Trenurilor – ecourile de fier ale unui vis uitat în deșert

foto: WikiMedia Commons/salardeuyuni.com
26 October 2025 09:00 Reactualizat la: 23 October 2025 16:01
La marginea orășelului Uyuni, în sud-vestul Boliviei, sute de locomotive și vagoane ruginite zac abandonate în bătaia vântului și nisipului, formând un tablou metalic întins pe câteva hectare. A fost un vis industrial care a vrut să transforme Bolivia într-un centru de transport și comerț, dar care s-a prăbușit sub propria greutate. Azi, locul e vizitat de mii de turiști anual – un paradox al unui eșec care a devenit sursă de fascinație.
Scris de Cristian Mîrț - La marginea orășelului Uyuni, în sud-vestul Boliviei, sute de locomotive și vagoane ruginite zac abandonate în bătaia vântului și nisipului, formând un tablou metalic întins pe câteva hectare. A fost un vis industrial care a vrut să transforme Bolivia într-un centru de transport și comerț, dar care s-a prăbușit sub propria greutate. Azi, locul e vizitat de mii de turiști anual – un paradox al unui eșec care a devenit sursă de fascinație.

Trimite articolul

X

Nașterea unui vis de oțel

Povestea Cimitirului Trenurilor începe în secolul al XIX-lea, în plină epocă a industrializării. Bolivia, bogată în zăcăminte de argint, zinc și staniu, avea nevoie de o rețea de transport modernă care să lege minele din munți de porturile de la Oceanul Pacific.

Guvernul bolivian a semnat în 1888 un contract cu companii britanice pentru a construi o linie feroviară între Uyuni și Antofagasta (astăzi parte a statului Chile). Britanicii au adus locomotive cu aburi, tehnicieni și ingineri, iar pentru o vreme se părea că Bolivia va intra în rândul națiunilor moderne.

În jurul anului 1900, Uyuni devenise un mic oraș industrial. Trenurile transportau minereuri, muncitorii lucrau zi și noapte, iar localnicii priveau cu mândrie șirurile de vagoane care traversau altiplanul. Calea ferată părea o promisiune a prosperității.

Dar promisiunea s-a destrămat rapid. Lipsa de întreținere, dificultățile economice, izolarea geografică și schimbările politice au dus la colapsul proiectului. Începând cu anii 1940, rutele au fost treptat închise, iar zeci de locomotive au fost abandonate. Nimeni nu s-a mai întors după ele.

De atunci, tot neatinse stau. Soarele arzător, vânturile sărate și praful fin au corodat metalul, transformând fiecare piesă de fier într-un fel de sculptură naturală. Privite de aproape, locomotivele sunt ca niște schelete uriașe. Roțile s-au înțepenit, iar cabinele goale au fost acoperite de graffiti făcute de localnici și turiști.

Uyuni – poarta către deșertul de sare

Uyuni, orașul cel mai apropiat de „cimitir”, are azi puțin peste 10.000 de locuitori. A devenit cunoscut mai ales datorită Salarului de Uyuni, cea mai mare întindere de sare din lume. Cei mai mulți turiști ajung aici pentru a vedea imensul plat alb care reflectă cerul, dar ajung inevitabil și la Cimitirul Trenurilor, aflat la doar 3 kilometri de centru.

Locul nu este amenajat turistic în sensul clasic: nu există pază, bilete sau panouri explicative. Vizitatorii pot urca liber pe locomotive, pot face poze și pot rătăci printre relicve. Această libertate, combinată cu peisajul arid și cerul perfect albastru, creează o experiență aproape cinematografică.

Cimitirul Trenurilor a început să devină cunoscut în anii 1980, odată cu creșterea turismului în regiune. În 1994, Bolivia a început să promoveze zona Uyuni ca destinație turistică integrată: Salarul, lagunele colorate, vulcanii și „cementerio de trenes”.

Azi, aproape toate tururile către Salarul de Uyuni includ o oprire aici. Mii de fotografii și filmulețe cu trenurile ruginite au invadat Instagramul și TikTokul. Regizori și fotografi din toată lumea au fost atrași de farmecul locului. Aici s-au filmat documentare, spoturi publicitare și secvențe pentru videoclipuri muzicale.

Ironia: de la ruină la o nouă sursă de venit

Totuși, Cimitirul Trenurilor este mai mult decât un loc „instagramabil”. Este o lecție despre trecerea timpului și despre cât de ușor se topește gloria tehnologică în praf. Într-un fel ironic, dezastrul economic de odinioară a devenit o sursă de venit. Localnicii vând suveniruri făcute din piese metalice găsite printre trenuri: cheițe, plăcuțe, chiar și mini-locomotive din fier vechi.

Locul a început să capete și o semnificație „identitară”: nu doar un rest al colonialismului industrial, ci și o reflecție a propriei istorii zbuciumate. Unele inițiative culturale au propus transformarea sa într-un muzeu oficial al transportului, însă majoritatea localnicilor se opun. Ei spun că libertatea și autenticitatea fac parte din farmecul locului, iar un muzeu steril ar distruge tocmai atmosfera care atrage turiștii.

Pe de altă parte, în ultimii ani, și autoritățile locale au început să vadă în cimitir o oportunitate de dezvoltare durabilă. Au fost montate panouri informative și s-au organizat festivaluri culturale pe fundalul trenurilor: proiecții de film, concerte și expoziții. Totuși, infrastructura e încă minimă, iar accesul se face pe un drum de pământ.

Cimitirul Trenurilor

foto: WikiMedia Commons/salardeuyuni.com

Trimite articolul

X
Taguri:
Cimitirul Trenurilor
1 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

  1. Romania says:
    October 26, 2025 at 10:49 pm

    E in Timis?

    Reply
  2. Cele mai citite știri

    1
    Continuă lucrările la calea ferată din zona Gării de Nord Timișoara
    2
    Trei seri de film la Timișoara dedicate migrației și integrării sociale
    3
    Bogdan Alic, antrenor karate și practician în insolvență: „Artele marțiale m-au disciplinat”
    4
    O femeie a fost rănită după ce un șofer nu s-a asigurat la întoarcere pe un drum circulat din Timiș
    5
    Pacienții oncologici pot beneficia de tratamente complexe în regim de spitalizare de zi la Asociația OncoHelp
    6
    Filmul săptămânii: „After the Hunt”, un thriller psihologic semnat de Luca Guadagnino, cu Julia Roberts în rol principal
    7
    A murit istoricul și criticul literar Alexandru Ruja
    8
    Forumul Național „De Vocație Antreprenoare” ajunge la Timișoara: paneluri inspiraționale și sesiuni de training
    9
    Ștrandul din Lugoj are șanse tot mai mici să fie redeschis
    10
    Horoscop săptămâna 20–26 octombrie

    Cele mai noi știri

    Eveniment

    O femeie a fost rănită după ce un șofer nu s-a asigurat la întoarcere pe un drum circulat din Timiș

    Eveniment

    Femeie agresată de fostul concubin la Giroc. Bărbatul a fost reținut

    România

    Bal caritabil pentru 70 de copii sprijiniți de Asociația „Inima Îți Vorbește”, organizat la Ghiroda

    România

    CSM, prima reacție la documentarul Recorder. Îl consideră campanie de destabilizare a puterii

    România

    Noua programă de limba română pentru clasa a IX-a ar „reînvia” modele ideologice din perioada ceaușistă. Se cere retragerea documentului

    Eveniment

    Bărbat monitorizat prin brățară electronică, cercetat pentru dare de mită, găsit spânzurat în gara din Ciacova

    Ştiri din Timiș

    Iluzie vs. realitate. Cum se prezenta pe Facebook azilul din Timiș care ținea bătrânii în condiții improprii

    Ştiri din Timiș

    Expoziție eveniment „Maitec 100” dedicată sculptorului Ovidiu Maitec, la Szeged

    Ştiri din Timiș

    Culorile iernii prind viață în igluul de la Muzeul Satului Bănățean. Cine cântă în weekend

    Ştiri din Timiș

    Un altfel de Târg de Crăciun: solidaritate și bucurie în centrul Timișoarei
    • Servicii
      • Redactia
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Politica de confidentialitate
      • Regulament postare și moderare comentarii

    Timiș Online

    ISSN 3008-2323

    ISSN-L 3008-2323

    Tion.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.

    Pentru detalii apasati aici