Drumarii de la Societatea de Drumuri Municipale au început să lucreze în zona centrală la sfârșitul verii anului trecut, chiar la început de toamnă. Planul primăriei era ca operatorii de cabluri să introducă firele în subteran, iar SDM să schimbe covorul asfaltic și să pună pavaj pe trotuare, pentru a pregăti orașul de anul în care va fi capitală culturală europeană.
Pregătiri de capitală culturală europeană
„Tot ce este în interiorul Inelului I va face obiectul unui nou șantier mare, dar nu va mai fi perturbată circulația. Vom reface trotuarele cu pavaj în tot acest perimetru. Vom reface și pistele de biciclete, vom planta copaci pe aliniamente”, spunea Nicolae Robu în septembrie 2019.
Lucrările au pornit cu greu, pentru că SDM încă nu reușise să cumpere pavajul. În cele din urmă a făcut licitația, iar dalele au fost cumpărate cu aproape 700.000 de euro de la firma Elis Pavaje din județul Alba, care încă se ocupă de montare.
În ianuarie 2020, același primar ne spunea că s-a lucrat extrem de mult pentru îngroparea cablurilor și că începe pe bune „Trotuariada”, cu „plăci mari de pavaj, foarte frumoase”. Pe la jumătatea lui martie a început controversa trotuarelor „șotron”.
Dalele de culori diferite au umplut încetul cu încetul multe zone pentru pietoni din interiorul Inelului I. Dar tot n-au ajuns peste tot pe unde le-ar fi vrut conducerea primăriei. Pe Bd. Mihai Eminescu, de exemplu, timișorenii care locuiesc în zona centrală încă trebuie să facă slalom printre noroaie. La mai bine de un an de când au fost sparte trotuarele din centru și la șapte luni de când au fost puse primele pavaje în pătrățele.
Muncitorii nu aveau front de lucru
Nu de puține ori ne-au scris cititorii revoltați că trebuie să meargă prin noroaie. Oamenii s-au plâns că au început să crească și buruienile din pământul bătătorit de pantofii trecătorilor.
În august 2020, la cinci luni de la apariția primelor dale, primarul încă în funcție ne spunea că operațiunea „Trotuariada” s-a oprit puțin, pentru că muncitorii n-au front de lucru și au plecat acasă, în județul Alba. Se repeta povestea de la reabilitarea centrului istoric, când pietrari veniți din alte părți ale țării au plecat acasă, pentru că aveau treburi în gospodăriile proprii, cum ar fi cositul fânului.
„Nu mai sunt acum în Timișoara (muncitorii – n.r.), pentru că nu pot să stea cu un front mic de lucru. Așteaptă să se termine terasamentul pe un areal mai larg. Atunci vor veni din nou în Timișoara. Ei sunt din Alba Iulia. Să nu credeți că rămân trotuarele de izbeliște. Ne încurcă în continuare cei cu cablurile, nu vor să se conformeze, vom continua să le tăiem”, explica Robu la finalul lunii august.
Piațetă lângă primărie, noroaie peste drum de primărie
SDM ar fi reușit să pregătească între timp și terasamentul, dar nu peste tot. L-a pus la punct în spatele primăriei, pe Bd. Mihai Eminescu, strada care dă chiar în Piața Victoriei. Acolo au fost desființate locurile de parcare, iar singurii care mai pot intra cu mașinile sunt riveranii sau cei care fac aprovizionare. Au fost așezate și dalele în pătrățele și totul a ieșit „foarte frumos”, ne-a dezvăluit, marți, edilul-șef în exercițiu.
„Firma din Alba Iulia este mobilizată de ceva vreme, pe Bd. Mihai Eminescu este aproape gata, în cursul zilei de astăzi trebuie să apară și jardinierele, și niște pomi, băncile parțial au fost aduse. Noua zonă pietonală care se întinde de la strada dintre primărie și Bancpost până în Piața Victoriei devine piațetă și va arăta foarte frumos. Doar riveranii vor avea acces cu telecomandă și cei care au activități comerciale și trebuie să își facă aprovizionare. Va fi foarte frumos acolo”, ne-a mărturisit acesta.
Din zona centrală au dispărut în ultima perioadă zeci de locuri de parcare, după ce primăria a reamenajat și parcarea din fața Grădinii de Vară a Filarmonicii „Banatul”.
[relatedArticles]
Cât despre celelalte zone lăsate încă în șantier, cum ar fi cealaltă parte a Bd. Mihai Eminescu, spre strada Michelangelo, primarul nu poate spune prea multe. De vină ar fi firmele care dețin cabluri aeriene.
„Firma a revenit, dar acolo unde nu sunt duse cablurile în subteran încă nu se poate lucra. Am înțeles că mai sunt puține locuri”, a conchis Robu.
Între timp, SDM se pregătește de episodul al doilea din operațiunea „Trotuariada”. Cumpără cu peste 1 milion de euro aproape 13.000 mp de „dale și pavele din piatră naturală pentru pavări exterioare, cu montaj inclus”, dar și dale cu motive tradiționale. Singura firmă interesată este aceeași Elis Pavaje din Alba, care va trebui să și monteze pavajul în următorii doi ani. Detalii, AICI!
Articole pe aceeași temă:
Nouă luni de șantier în centrul Timișoarei! Epopeea pavajelor șotron și un tur video printre lucrări
Trimite articolul
XSăracii șoferi, nu se pot da jos din scaun să meargă câțiva pași. Dați vă rog acces până la scaunul de pe terasă. Trageți linia de la locul de parcare exact lângă scrumiera din fața birtului (pub-ului).
Alegerile au trecut…ati deschis șampania.
Ce rost mai au articolele astea curat tendențioase?
E mai bine ca au oprit grozavia de trotuar in stil halucinant, psihedelic, evocator de viziuni. Nu trebuie sa fii critic de arta ca sa constati ca sunt doua stiluri diferite, incompatibile intre ele, desenul geometric, contemporan-futurist , dinamic, neconventional, contrapus unor cladiri istorice, multe in stil clasic de la inceputul sec. XIX.
Poate noua conducere a orasului sa realizeze efectul sinistru si sa inlocuiasca pavajul inceput cu o culoare unica, intr-o tonalitate potrivita cu stilul zonei cerind si parerea celor calificati.
Pavajele cu figuri emancipate, moderniste sunt acceptabile in cartierele noi, potrivite cu ciment, otel si sticla, in zonele industriale, de ce nu?
Sa ne amintim in anii trecuti cind unii proprietari din zonele cu cladiri istorice au montat termopane la ferestre, arata oribil, cumplit, pe multi chiar Primaria i-a obligat sa le scoata. Mie mi se pare acelasi lucru, chiar mai rau.
-
Si ce faci cu dalele pe care s-au dat deja 700000 EUR desteapto? Le cumperi tu?
-
Nu, ti le vinde tie. Le imputi robului si celor de la SDM….
-