Primăria Timișoara are în desfășurare trei proiecte majore în partea vestică a municipiului: Pasajul Solventul, Podul Solventul (legătura strada Gării – bulevardul Dâmbovița) și modernizarea străzii Gării. Pentru a le conecta în zona pasajului, municipalitatea mai are nevoie de câteva modificări ale liniilor de tramvai. A lansat și o licitație în acest sens.
„Cele trei proiecte se interconectează la capătul vestic al str. Gării. Odată cu avansarea proiectelor de mobilitate urbană ale Municipiului Timișoara, se impune integrarea acestora într-o rețea coerentă și funcțională prin modificarea intersecției astfel încât să permită accesul tramvaielor din cele trei direcții.
Astfel, se propune amenajarea unui nod complex de transport la capătul vestic al str. Gării, prin renunțarea la bucla de întoarcere inițial prevăzută a fi amplasată la ieșirea din Pasajul Solventul și adaptarea infrastructurii prin montarea unor aparate speciale, care vor permite conexiunea eficientă între rețelele de tramvai nou dezvoltate în cele trei proiecte.
Achiziția și montarea acestor aparate speciale de linie cale tramvai devin esențiale pentru a asigura funcționalitatea optimă a rețelei de transport public și integrarea eficientă a proiectelor de infrastructură”, se arată în caietul de sarcini
Practic, primăria vrea să cumpere „aparate speciale de cale pentru tramvaie”. Mai exact: șase schimbătoare – trei automate și trei mecanice – și patru traversări de tip inimă. Dintre schimbătoare, două vor apărea în bucla de pe Calea Bogdăneștilor, unul la pasajul Solventul, unul la rampa de la Solventul și două pe strada Gării.
Licitația a fost postată luni dimineață pe sistemul electronic de achiziții publice (SEAP). A pus la bătaie exact 6,5 milioane de lei, fără TVA – adică 7,86 de milioane de lei sau 1,55 milioane de euro, cu TVA. Ofertele pot fi depuse până pe 14 ianuarie. Toate echipamentele solicitate trebuie livrate, după evaluare și atribuirea contractului, în termen de 6 luni.
Stadiul celor trei proiecte
Dintre cele trei proiecte, cel mai avansat este cel al Pasajului Solventul. În urmă cu două săptămâni, lucrările era la 90%, și se anunța că deschiderea încă din acest an a circulației rutiere prin pasaj „rămâne în calcul”. A început și montarea liniilor de tramvai, dar această parte se va finaliza de abia în primăvară.
Deși contractul fusese atribuit încă din toamna anului 2020, lucrările au început de abia spre finalul anului 2021, după ce administrația Fritz a ținut să modifice parțial proiectul. Teoretic, termenul era de 26 de luni, dar administrația a dat vina pe „surprizele” de pe teren, descoperite odată cu începerea săpăturilor.
De altă parte, licitația pentru Podul Solventul, „primul pod construit de la zero după Revoluție”, după cum se laudă primăria, a atras oferte de la șapte firme și asocieri de firme. Contractul are o valoare de aproximativ 100 de milioane de lei și include, de fapt, toată legătura dintre strada Gării și bulevardul Dâmbovița. Teoretic, evaluarea ofertelor ar trebui finalizată în primăvară.
Tot până în primăvară ar trebui aleasă și firma care să modernizeze strada Gării, șantierul care, practic, ar lega cu linii de tramvai Pasajul Solventul de Gara de Nord. Patru asocieri se luptă pentru contractul de 15 milioane de euro, cu TVA.
Trimite articolul
XPoate le rezolva si pe celelalte din oras, unde vatmanii inca schimba directiile cu ranga!