O noutate semnificativă este introducerea itemilor de alfabetizare funcțională, cu aplicații practice din mai multe arii curriculare. Potrivit articolului 33 din metodologie, „în anul școlar 2025-2026, în cadrul EN-II-IV-VI, în vederea realizării cerințelor prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. c) se pilotează itemi care vizează competențe de alfabetizare funcțională cu aplicații practice, inclusiv din alte arii curriculare”.
Ministrul Educației, Daniel David, a explicat importanța schimbării:
„Copiii se trezesc în clasa a IX-a că dau testele PISA. PISA nu-ți dă o problemă clasică de matematică, ci una aplicată: ai un baston de lungimea x, mașina are un portbagaj cu volumul y, intră sau nu intră bastonul acolo? Asta înseamnă utilizarea matematicii în viața de zi cu zi. Și vreau să avem astfel de itemi începând din clasa a II-a, a IV-a și a VI-a, pe lângă itemii clasici”.
O altă modificare majoră privește planurile individualizate de învățare, care devin obligatorii pentru fiecare elev. Acestea se realizează „coroborând rezultatele la EN-II-IV-VI cu datele și observațiile înregistrate la clasă și cele din parcursul educațional al elevului” și sunt comunicate părinților, conform articolului 28. Înainte, elaborarea planurilor individualizate de învățare era lăsată la latitudinea cadrului didactic.
Metodologia mai prevede raportarea și compararea rezultatelor la nivel județean și național. Inspectoratele școlare vor centraliza datele și vor întocmi rapoarte cu analize și planuri de acțiune pentru fiecare unitate școlară, iar Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare va realiza raportul tehnic până la 30 noiembrie 2026.
Ministerul Educației subliniază că rezultatele trebuie folosite pentru consolidarea competențelor și aplicarea acestora în situații practice de zi cu zi. Ministrul Daniel David a precizat că rapoartele vor permite compararea școlilor și vor oferi părinților informații clare despre nivelul de pregătire al copiilor:
„Vreau să văd că aceste rezultate se întorc la școală și școala înțelege cum stă, prin raportare la alte școli din județ și din țară. După aceea, informațiile trebuie să ajungă la copil și la familie, ca părinții să înțeleagă la ce nivel este copilul”.
Documentul introduce și termene clare pentru fiecare etapă: evaluarea testelor trebuie finalizată în maximum șapte zile, raportul școlii în cinci zile, iar raportul județean tot în șapte zile de la centralizarea datelor. Rezultatele agregate pe județe vor fi disponibile în aproximativ trei săptămâni, oferind un feedback rapid pentru profesori, elevi și părinți.
Probele se vor desfășura după următorul calendar:
• Clasa a II-a: 12–15 mai 2026
• Clasa a IV-a: 19–21 mai 2026
• Clasa a VI-a: 26–28 mai 2026
În plus, aplicația informatică utilizată pentru centralizarea rezultatelor a fost actualizată, înlocuind vechea platformă „Evaluări naționale 0246” cu „Colectare date evaluări naționale – grădiniță, clasa pregătitoare, clasa I, clasa a II-a, clasa a IV-a și clasa a VI-a”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!