Cei de la USR Timiș s-au plâns, prin intermediul unei postări pe Facebook, că proiectul este blocat de Direcția Județeană de Cultură și, astfel, „riscăm să pierdem finanțarea și punem în pericol siguranța oamenilor doar pentru că niște funcționari își pun gusturile estetice mai presus de interesul public”. Prin intermediul tânărului consilier local Roberto David, care apare în videoclipul atașat, useriștii i-au cerut DJC să elibereze avizul.
„De 2 ani, Podul cu Lacăte stă închis, deși Primăria are toate avizele necesare și finanțarea asigurată. Singurul blocaj vine de la o hârtie pe care Direcția de Cultură refuză să o elibereze, invocând motive subiective de «estetică», deși, paradoxal, aceeași instituție a aprobat proiectul la începutul procesului de proiectare. Este o bătaie de joc!”, au scris cei de la USR Timiș în postare de pe rețelele de socializare.
„Prea înalt” și „prea mare”
Contactat de Tion, Sorin Predescu, directorul DJC Timiș, spune că au existat motive clare, semnalate de Comisia Zonală a Monumentelor Istorice. Acestea le-ar fi fost explicate și reprezentanților primăriei. Ar fi vorba despre înălțimea în sine a podului și rampele de urcare în zig-zag, care, în contextul înălțimii, ar fi prea masive și strică estetica.
„Problema este că ei insistă să îl înalțe foarte mult, dând vina pe «Ape» (Apele Române – n.r.). Podurile adiacente din zonă sunt mai jos, deci nu are cum să fie o condiție de înălțime atât de mare, ceea ce subordonează podul Decebal. E foarte aproape de podul Decebal și devine el principalul pod, chiar dacă e pietonal.
Și doi, nu arată foarte bine estetica, pentru că tot aparatul acela, care este gândit pentru biciclete și persoane cu dizabilități – ceea ce este corect –, la acea înălțime, devine extrem de masiv. În condițiile astea, practic, avem un pod pietonal mai înalt decât cel de tramvaie și mașini. Avem un pod mai înalt care nici nu-i foarte reușit din punct de vedere estetic din cauza acestor pile de pod. Aceasta a fost ceea ce a spus comisia zonală! Nu este decizia direcției pentru Cultură. pentru mântură, ci așa cum știți, noi suntem organizați pe comisii zonale”, a declarat Sorin Predescu pentru Tion.
Potrivit acestuia, reprezentanții primăriei refuză să modifice monumentul, deși ar putea fi cerută o derogare la Apele Române, cum s-a întâmplat în alte cazuri.

Vechea și noua comisie
În replică, viceprimarul Ruben Lațcău insistă asupra faptului că proiectul fusese avizat în primă fază, la stadiul de studiu de fezabilitate. Între timp, susține acesta, s-a schimbat componența Comisiei Zonale a Monumentelor Publice și, odată cu ea, și punctul de vedere al ei.
„Proiectul este blocat pentru că niște membri din Comisia de Cultură consideră că ei pot să ia decizii cu impunitate fără să țină cont de ce a decis comisia anterioară. Noi trebuie să nu uităm că primăria a primit un aviz favorabil pentru soluția asta de la Direcția de Cultură, de la vechea comisie, care a considerat că podul este ok, arată bine și se poate aviza. Componența comisiei s-a schimbat, schimbarea nu este un proces transparent și participativ, iar noua comisie consideră că nu mai îi place podul pe care vechea comisie l-a avizat și îl vrea altfel. E efectiv o bătaie de joc pe bani publici!
Deci, practic, avem o instituție care are o comisie în subordine, care avizează proiecte în zonele protejate, a avizat favorabil acest proiect la faza inițială de SF (studiu de fezabilitate – n.r.), iar acum, la autorizație de construire, nu mai se de acord cu ce a avizat la faza de SF, iar lucrul acesta vă dați seama că costă bani, timp, nervi. Această comisie nu poate să prezinte un normativ, o normă, vreo lege pe care proiectul nostru o încalcă sau nu o respectă. Totul ține de «nu-mi place mie», «nu vreau să fac așa». (…)
Există un normativ care reglementează înălțimea. În momentul în care Canalul Bega a devenit canal navigabil, din acel moment se aplică anumite normative și, printre altele, normativele astea se referă la înălțimea tablierului față de luciu de apă, care e o condiție legală, stipulată expres într-o lege!”, a declarat pentru Tion viceprimarul Ruben Lațcău.
Vă amintim, deși încă în picioare, accesul pe pasarelă este blocat – deși există persoane care și în prezent sar peste gard și o traversează – de când aceasta a fost închisă, în aprilie 2023. Licitația pentru refacerea ei a fost lansată în luna mai 2024. Până la urmă aceasta a fost câștigată de asocierea CARDINAL D.P. CONSTRUCT (lider) – CAM PROIECT, cu o ofertă de 1,8 milioane de euro, cu TVA, contractul fiind semnat în toamna anului trecut.
Trimite articolul
XTrebuie obligati in instanta.
Design facut pe banda rulanta … fara valoare arhitecturala
sincer au dreptate cei de la cultura. podul Decebal nu trebuie pus in umbra unui pod pietonal cu proiect urat
-
Deci dacă podul Decebal e mic și urât atunci trebuie să facem toate podurile la fel de mici și la fel de urâte. Bun argument. Bun, păi atunci să facem tot ce e nou mic si pipernicit să respecte standardele de căruțe de acum 100 de ani.
Nu stiu de ce voi inca considerati ca rubelu` si cu fritzelu` vor face ceva vreodata :)))
Cat timp o sa fie 0Fritz cu Rubelula impreuna cu tot usr-ul nimic bun in oras nu o sa se intample.
Usresteorganizatieterorista. Un pericol pentru normalitate.
E jegos de urat.. ca dealtfel toata ‘arhitectura’ comunista.. si comunistii noi si aia vechi aveau o arhitectura antiumana
Doamne ajuta ca nu se aproaba , sper ca nu se va aproba niciodata acest design
Dar podul cum a fost ce are? De ce nevoie de proiect nou? Era un pod perfect. Faceți unul la fel. Trebuie neapărat trecut PE trotinete si biciclete?
proiect nou, alti banuti pt cine a fost cuminte si fidel, etc. astia de la cultura nu pot fi decat pesedaci
Sincer, e oribil zigzagul acela pentru pista de biciclete. Nu este justificat din punctul meu de vedere, nu este o rampa asa mare acolo. OK pentru partea panoramica, OK pentru latimea mai mare. OK pentru verdeata.