Pentru câteva zeci de tineri de la Liceul Teoretic „Jean Louis Calderon din Timișoara”, lecția de BAC improvizat de luni, 27 mai, a fost una plină de provocări și distracție. La inițiativa unei asociații, aceștia au urcat pe scena sălii festive și au făcut mai multe jocuri de rol. Care e legătura cu Bacalaureatul? Faptul că subiectul a fost nuvela „Moara cu Noroc” a lui Ioan Slavici, parte din literatura obligatorie.
Tinerii, fie că au participat activ sau au fost în public, consideră mult mai utilă o astfel de abordare.
„E o idee foarte interesantă deoarece este mai mult, aș spune, pe limba noastră. Nu necesită să citim pagini întregi de cuvinte și epitete”, a mărturisit un tânăr de clasa a 11-a.
„E mult mai bine decât să stăm să repetăm același comentariu, numai cu alte cuvinte, încontinuu”, a mai subliniat un tânăr.
Din punct de vedere pedagogic, a face o lecție interactivă, prin care tinerii intră în pielea personajului, este o metodă eficientă de „predare” dar și un instrument care să îi ajute pe liceeni să rețină mai bine subiectul. E importantă și lectura operei iar reluarea subiectului într-o formă plăcută facilitează reținerea.
„Este o inițiativă binevenită. Elevii se întâlnesc cu un mod liber, care le oferă posibilitatea de a fi creativi, de a da frâu liber imaginației, sensibilității și un mod de a aduce în prim-plan ideea de a învăța și fără a memora. Importantă este lectura operei literare iar apoi fixarea unor repere pentru a înțelege aceste mecanisme ale comentariilor literare, pe texte studiate”, a spus Roxana Dică, profesoară de limba și literatura română, în cadrul Liceului Teoretic „Jean Louis Calderon” din Timișoara.
„BAC improvizat” este ideea celor de la Asociația Dadart, respectiv actrițele Cătălina Romaneț și Roberta Antonie, care au apelat la finanțare din cadrul Centrului de Proiecte, pentru a aduce aceste lecții deschise în fața liceenilor timișoreni.
„«BAC improvizat» este un proiect de educație alternativă, în care ne-am propus să încercăm să îi ajutăm pe elevi să învețe logic, în detrimentul învățării mecanice. Practic, avem ateliere de improvizație, pornind de la operele din programa de Bacalaureat, în care îi vom face să înțeleagă de fapt ce se întâmplă în acele opere.
În primul rând, vom recapitula un pic informațiile esențiale, care intră în programa de Bacalaureat. Pe urmă, am selectat scene pentru fiecare operă, pe care le vom citi în primă fază, să vedem ce zice textul, concret. Pe urmă, facem niște improvizații, pornind de la text, în care să înțelegem că fiecare personaj are câte un scop și, de fapt, cel mai important este să înțelegi scopul din spatele acțiunii”, a afirmat Cătălina Romaneț, președintele Asociației Dadart.
Ateliere de improvizație vor avea loc și în zilele următoare, în licee din Timișoara. Proiectul „BAC Improvizat” are loc în Timișoara în perioada 27-31 mai. Printre operele abordate în cadrul proiectului se numără și romanul „Enigma Otiliei” al lui George Călinescu, basmul cult „Povestea lui Harap Alb” scris de Ion Creangă dar și poezia lui Nichita Stănescu „Leoaică tânără, iubirea”.
foto: Tion
Citiți principiile noastre de moderare aici!