tion.ro Web analytics

Tion

Tion

  • Ştiri
    • Ştiri Timiș
    • Lugoj
    • Știri naționale
    • Stiri internaţionale
    • Eveniment
    • Sănătate
    • Dialoguri Sănătoase
    • Sport
    • Târg imobiliar
  • Timp liber
    • Cultură
    • Cinema
    • Horoscop
  • ANGAJĂRI
  • MICA PUBLICITATE
    • IMOBILIARE
      • Imobiliare Vanzari – Garsoniere
      • Imobiliare Vanzari – o camera
      • Imobiliare Vanzari – 2 camere
      • Imobiliare Vanzari – 3 camere
      • Imobiliare Vanzari – 4 camere
      • Imobiliare Vanzari – Case
      • Imobiliare Vanzari – Terenuri
      • Imobiliare Vanzari – Spatii comerciale
      • Imobiliare Inchirieri – Garsoniere
      • Imobiliare Inchirieri – o camera
      • Imobiliare Inchirieri – 2 camere
      • Imobiliare Inchirieri – 3 camere
      • Imobiliare Inchirieri – Case
      • Imobiliare Inchirieri – Spatii comerciale
    • PRESTĂRI SERVICII
    • CONSTRUCȚII
    • AUTO
    • DIVERSE
  • UTILE
  • VIDEO
  • Azi în Timișoara
  • Cariere de Poveste
  • Agenda
  • Lugoj
Select Page


Tion
Ştiri din Timiș
FOTO. Istoria Canalului Bega și a podurilor din Timișoara

FOTO. Istoria Canalului Bega și a podurilor din Timișoara

De Erika Iszlai
la 2 May 2021 17:00 Reactualizat la: 2 May 2021 14:21
5 Comentarii

FOTO. Istoria Canalului Bega și a podurilor din Timișoara

foto: Facebook/Muzeul Național al Banatului
2 May 2021 17:00 Reactualizat la: 2 May 2021 14:21
Timișoara este de neconceput fără râul Bega, cunoscut și drept Timișul Mic. De peste 700 de ani, oamenii beau apa Begăi, plutesc pe ea, se spală. După 1724, râul a devenit canal și, în timp, peste el s-au construit, de-a lungul veacurilor, sute de poduri și podețe din lemn, cărămidă, fier sau beton. Muzeul Național al Banatului vă prezintă o „felie” din istoria lor.
Scris de Erika Iszlai - Timișoara este de neconceput fără râul Bega, cunoscut și drept Timișul Mic. De peste 700 de ani, oamenii beau apa Begăi, plutesc pe ea, se spală. După 1724, râul a devenit canal și, în timp, peste el s-au construit, de-a lungul veacurilor, sute de poduri și podețe din lemn, cărămidă, fier sau beton. Muzeul Național al Banatului vă prezintă o „felie” din istoria lor.

Trimite articolul

X

Râul Bega își are originea în Munţii Poiana Ruscă, având doi afluenți de bază Bega Luncan și Bega Poieni. La confluența lor se formează râul Bega, care străbate Făget, Timişoara şi Zrenjanin, Serbia. Pentru timișoreni, până în secolul al XVIII-lea râul era numit Timișul Mic.

„Nici nașterea și nici existența multiseculară a Timișoarei nu sunt de conceput fără râul Bega, numit de localnici până în veacul al XVIII-lea Timișul Mic. De mai bine de 700 de ani, timișorenii beau apa Begăi, plutesc pe ea, se spală și se scaldă în ea și-i sorb energia în mori și hidrocentrale. Scut de apărare semicircular pentru cetățile ridicate succesiv, râul, devenit la Timișoara, canal după 1724, a rămas până astăzi și marele vidanjor al urbei”, spun reprezentanții Muzeului Național al Banatului.

Bega asigura aprovizionarea și facilita comerțul. Multe bărci, nave cu vâsle sau alte motoare care circulau pe Bega au poposit în portul internațional Timișoara. Acesta se afla în zona Hotelului Continental, apoi a fost mutat în Iosefin.

„Bega, devenită, din sus de Timișoara, canal rectiliniu de plutărit și cale navigabilă la fel de geometrică, la vale de oraș, îi asigura aprovizionarea și facilita comerțul. Plute, bărci și poduri plutitoare, șlepuri și șalupe, nave cu vâsle sau trase de cai, cu abur sau cu alte motoare au circulat pe Bega și au poposit în portul internațional Timișoara, aflat, inițial la 1732, în zona Hotelului Continental și mutat în Iosefin pe la 1760. Canalul Bega, săpat manual între 1728 și 1732, modificat între 1758 și 1765, când râul a fost scos în afara Cetății, și-a dobândit înfățișarea actuală în 1908-1909. De-abia atunci au fost astupate canalele pentru morile hidraulice din Fabric, s-a construit hidrocentrala (1910) și s-a tăiat o nouă albie până la actualul Parc al Copiilor”, mai spun cei de la MNaB.

În 1901 a început reamenajarea întregului canal navigabil de la Timișoara până la Tisa și s-a încheiat abia în 1916, în timpul Primului Război Mondial. Noile frontiere de după război au împiedicat utilizarea sa eficientă și au contribuit la degradarea sa lentă.

„Totuși ajungeau la Timișoara nave fluviale de 300-500 tone care încărcau cereale, dar și vase sătești mai mici care aduceau la oraș, la piață, produsele țăranilor din satele vestice. Întreruptă de cel de-Al Doilea Război Mondial, navigația de marfă de pe Bega a fost reluată scurtă vreme în 1948 și din nou oprită în condițiile conflictului sovieto-iugoslav. În 1958 transportul mărfurilor pe Bega a fost sistat definitiv și, de atunci, unul din cele mai importante monumente europene de hidrotehnică a servit plimbărilor de agrement și irigațiilor”, povestesc cei de la MNaB.

De-a lungul timpului, peste Bega, la Timișoara, s-au construit sute de poduri și podețe din lemn, cărămidă, fier sau beton. În 1823 erau peste 100 de poduri și podețe, cele mai multe fiind în Fabric.

„Încă la 1343, magistrul orașului, Benedict, se plângea că timișorenii nu reparau podurile vechi și ezitau să construiască altele noi. Peste mlaștinile din jurul orașului se întindeau, în evul mediu, poduri de lemn lungi de peste 1 km. Până după 1850, porțile cetății au avut poduri mobile ce erau ridicate în fiecare seară, fiind totodată și puncte vamale. În 1823 primăria orașului se îngrijea de peste 100 de poduri și podețe aflate, în marea lor majoritate, în Fabric peste cele patru canale „industriale”, iar în 1870 mai existau 70 de poduri. În 1849, în asediul de 106 zile, Timișoara și-a ridicat pentru ultima oară podurile mobile de la cele trei porți. În 1932, peste Bega se mai trecea pe 21 de poduri”, spun cei de la MNaB.

Podurile de fier au început să se construiască din 1871. Podul de cale ferată „Modoș” a fost construit în 1897, refăcut în 1935 și 1980 și este folosit și astăzi. Podul metalic de la „Electromotor”, construit în 1917 a rămas doar pietonal. Pietonii mai folosesc și pasarelele de la Parcul Copiilor (1926), de la strada Gelu (1949) și pasarela care leagă Plopii de Ghiroda Nouă.

Cele nouă poduri mari de beton din Timișoara

Conform MNaB, cele nouă poduri mari din beton, cu deschideri de cca. 30 m și lățimi cuprinse între 13 și 23 m sunt următoarele în sensul scurgerii Begăi din Fabric și până în Iosefin:

1. Podul „Mihai Viteazul” („de la Turbină”, „al Morilor”) – construit în 1909 și reconstruit în 1981.

„Are la capete patru basoreliefuri din piatră, înfățișând o femeie – alegoria Timișoarei – un morar cu sacul de făină, un tăbăcar și un lucrător-nisipar la decolmatarea canalului”, spun cei de la MNaB.

2. Podul „Dacilor” („de la Piața de Fân” sau „Badea Cârțan”) – construit în 1909 și utilizat permanent de tramvaie. A fost mai apoi reconstruit în 1989.

3. Podul „Decebal” („de la Băile Neptun”) – primul mare pod european ridicat din grinzi de beton armat, figurând astfel în tratatele de specialitate.

„Construit în 1909 deși inscripția îl datează în 1908, utilizat permanent de tramvaie, este primul mare pod european ridicat din grinzi de beton armat, figurând astfel în tratatele de specialitate”, spun reprezentanții MNaB.

4. Podul „Michelangelo” – ridicat în 1970 pe locul fostei pasarele de lemn „a studenților”. Este considerat podul cu cea mai mare lățime, dar și cel mai „coborât” spre nivelul apei.

5. Podul „Mitropolit Șaguna” („Episcopal”, „al Tinereții”) – se găsește la capătul blv. Mihai Viteazul și a fost construit în 1914, pe locul unui pod de lemn.

„Pe balustradele sale urmau să fie plasate 4 statui de episcopi care însă nu au fost niciodată realizate”, povestesc cei de la MNaB.

6. Podul „Traian” („Huniade”, „de la Maria”) – ridicat în 1917 și a înlocuit „Podul de Fier” mutat în aval în dreptul străzii Ady Endre.

7. Podul „Ștefan cel Mare” („La Ancoră”, „Franz Iosef”, „de la Gară”) – inițial construit din fier de la Reșița, dar în 1957 a fost reconstruit din beton.

„Construit inițial din fier la Reșița, a fost primul pod metalic civil cu piese turnate de tip Eiffel din România. A fost reconstruit din beton în 1957”, spun cei de la MNaB.

8. Podul „Eroilor” (fost „Bem”, „de la Elba”, „al Pieței Iosefin”) – construit în 1938, din beton pe locul celui mai vechi pod de fier al orașului (1870 – 1871).

9. Podul „Muncii” („de la Autogară”, „de la Fabrica de Tutun”, „Podul Regal”) – construit în 1913 și reconstruit în 1978.

„Laolaltă, în prezent, peste Bega la Timișoara se arcuiesc unsprezece poduri și trei pasarele”, conchid reprezentanții MNaB.

editor Dan Oancia

Foto: Muzeul Național al Banatului

Trimite articolul

X
Taguri:
canalul bega ,
Muzeul National al Banatului ,
podurile din timisoara
5 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

  1. Dede says:
    May 2, 2021 at 6:48 pm

    Au realizat 3 poduri in 1909, o mare realizare, ținând cont ritmul in care se mișcă în zilele noastre ai noștri administratori.

    Reply
    • Cris says:
      May 3, 2021 at 4:53 pm

      În 1909 alta era capitala… dacă nu se schimba,acum aveam și metrou.

      Reply
  2. ghita says:
    May 2, 2021 at 8:39 pm

    Al dracului comunistii aia vai si amar de ei, au construit modificat si le-au facut sa fie utile sutelor de mii de masini si oamenii.”Capitalistii astia in afara de profit imediat doar pentru ei, altceva nu stiu sa faca,vai amar de capitalismul asta din Romania, Rusine sa le fie oamenilor pe care banii ii dau afara din casa, nu au facut nimic altruit, din contra numai rau au facut.in 90 % din cazuri.

    Reply
  3. Alda Mihai says:
    May 3, 2021 at 11:54 pm

    Minunat material.Multumesc pentru informatiile interesante cuprinse- n el.
    Multumim pentru postare.

    Reply
  4. hableany says:
    June 25, 2022 at 11:04 pm

    Va rog insistent! o reactualizare a anilor reparatiilor-largirilor etc reamenajarilor pana la dato 2022. Ne intereseaza- si nu e greu. Multumiri

    Reply
  5. Cele mai citite știri

    1
    Schimbări importante pentru șoferii europeni: permis digital și reguli noi pentru începători
    2
    Un acordeonist legendar deschide festivalul muzicii noi, la Timișoara
    3
    Cântăreț stradal amendat de Poliția Locală pentru că a dat drumul prea tare la boxe în centrul Timișoarei. Curg reclamațiile din cauza gălăgiei
    4
    Consiliul Județean Timiș susține „Electroruga de Buzad”, un festival care aduce cultura contemporană în mediul rural
    5
    Cum să găsești echilibrul între muncă, copii și viața personală. O seară dedicată părinților, la Timișoara
    6
    Ultima aventură în Orașul Paralel: party în Elisabetin
    7
    Spargere la Muzeul Luvru din Paris. Au fost furate mai multe bijuterii
    8
    Femeile își fac vocea auzită. Întâlnire despre „mental load” și sănătate mintală, la Timișoara
    9
    Un rănit în explozia din blocul din București, transportat în Austria
    10
    Spectacolul-feerie „Anotimpuri” ajunge de la Sibiu la Teatrul Merlin

    Cele mai noi știri

    Ştiri din Timiș

    Consiliul Județean Timiș susține „Electroruga de Buzad”, un festival care aduce cultura contemporană în mediul rural

    Ştiri din Timiș

    TimPark dă startul campaniei de eliberare a abonamentelor de parcare pentru anul 2026

    Ştiri din Timiș

    FOTO. Lucrările la noul liceu „Școală Verde” din Moșnița Nouă avansează rapid, la două luni de la debut

    Capitală Culturală

    Jazz și colinde în Mansarda Bastionului Maria Theresia. Concert de iarnă cu studenții UVT

    Lugoj

    Ciorile, ținute la distanță. Tehnologie de ultimă generație pentru un Lugoj mai curat

    Ştiri din Timiș

    Noi parcări pentru cartierul Calea Șagului. Garajele vechi vor fi demolate

    Ştiri din Timiș

    PROGRAM. Eroii Revoluției din Decembrie 1989, comemorați la Timișoara

    Ştiri din Timiș

    15 Decembrie 1989, ziua în care Timișoara a aprins scânteia Revoluției anticomuniste

    Mapamond

    Regizorul Rob Reiner și soția sa, găsiți morți în locuința lor din Los Angeles. Ar fi fost înjunghiați de fiul lor

    Utile

    Program modificat pentru relațiile cu publicul la Tribunalul Timiș, în perioada sărbătorilor de iarnă
    • Servicii
      • Redactia
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Politica de confidentialitate
      • Regulament postare și moderare comentarii

    Timiș Online

    ISSN 3008-2323

    ISSN-L 3008-2323

    Tion.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.

    Pentru detalii apasati aici