România se confruntă cu cifre alarmante privind abuzul asupra minorilor, statisticile arată că zilnic 11 copii sunt abuzați sexual, iar aproape unul din doi minori este expus unei forme de violență sau neglijare. Campania își propune să ofere copiilor informațiile necesare pentru a înțelege ce înseamnă abuzul și cum pot cere ajutor, și se adresează copiilor și adolescenți cu vârste între 10 și 18 ani.
Programul va continua pe tot parcursul anului școlar, până pe 15 iunie. Activitățile includ prezentări interactive, ateliere de educație emoțională și materiale precum „Pașaportul Siguranței”, prin care copiii vor învăța să recunoască formele de abuz și să identifice instituțiile care îi pot proteja.
Ce include „Pașaportul Siguranței”
În timpul activităților, elevii vor participa la un exercițiu practic, în cadrul căruia trebuie să completeze diferitele cerințe din „pașaport”. Pe lângă exercițiile de introspecție, elevii vor fi învățați și despre regulile „de aur” și codurile siguranței.
„Noi ne ocupăm de programe de educație și de vindecare a traumei de abuz. Și ne-am ales această nișă din mai multe motive. Primul este un studiu pe care l-am făcut asupra femeilor abuzate sexual în societatea românească, dar și asupra abuzatorilor. În momentul în care am făcut acel studiu, mi-am dat seama că, de fapt, și eu trecusem printr-un abuz destul de urât, care mi-a afectat adolescența, dar nu îl recunoșteam. Îl pusesem undeva în subconștient și îmi ziceam: A, acesta nu a fost un abuz.
Și știți că mulți copii pe care îi identificăm în școli spun același lucru: A, da, dar asta nu e un abuz. Din studiile făcute, unul din cinci copii nici măcar nu știe și nu recunoaște că a trecut printr-un abuz. Ceea ce li s-a întâmplat în viața lor a fost, de fapt, abuz. Așa că acesta este unul dintre motivele pentru care am înființat Asociația Inima Îți Vorbește: să mergem la copii și să rupem răul de la rădăcină.
Anul acesta a fost prima oară când am inițiat campania în școli. Scopul ei este să ajungem la cât mai mulți copii și să-i informăm despre ce înseamnă, cu adevărat, abuzul: care sunt semnele, cum îl identificăm și, foarte important, ce facem după ce îl identificăm. Pentru că da, i-am identificat, dar ce facem mai departe?”, a spus Angela Drăghia, președinta Asociației „Inima Îți Vorbește”, în cadrul conferinței de lansare a campaniei la Timișoara.
Specialiștii Asociației „Inima Îți Vorbește” ne explică ce este abuzul, câte tipuri de abuz există, dar și cum recunoaștem un copil abuzat, iar cel mai important, cum îl putem ajuta.
Ce este abuzul?
Abuzul este folosirea incorectă a puterii. Orice persoană/adult care folosește puterea pentru a manipula, a controla, a constrânge sau a sili altă persoană (copil, adult etc.) comite un abuz, o vătămare care lasă răni emoționale și sufletești profunde.
Ce tipuri de abuz există?
• Abuz fizic: contacte fizice dureroase neaccidentale, intimidare fizică, exploatare.
• Abuz emoțional/psihologic și mental: înjurături, amenințări, intimidări, neglijare, denigrare, bullying.
• Abuz sexual:
-contactul sexual și toate formele de atingere fizică cu tentă sexuală: sărutul, mângâierea, stimularea sexuală
-interacțiuni sexuale, verbale și psihologice subtile cu tentă sexuală, apropouri, insinuări etc.
• Abuz spiritual: folosirea poziției spirituale, pentru a-i manipula pe ceilalți în folosul tău.
• Abuz financiar: folosirea banilor ca instrument de control, putere și manipulare.
Cum recunoaștem un copil abuzat?
Timiditate, izolare, lipsa de focus la școală, incapacitate de exprimare a emoțiilor, rigiditate, frică de adulți, agresivitate, lipsă de interes față de joacă, lipsa de implicare, tendința de a se ascunde, culpabilizare, lipsa de prieteni, fuga de acasă, comportament delicvent, igienă proastă și haine neîngrijite, răni inexplicabile pe corp, gânduri și tentative de sinucidere.
Cum putem ajuta un copil abuzat?
• Fii blând cu el și ajută-l să confeseze.
• Ascultă ce are de spus fără să-l faci să se simtă vinovat.
• Explică-i că nu trebuie să-i fie rușine.
• Spune-i că ești alături de el și asigură-l de toată încrederea ta.
• Spune-i ce anume urmează să faci.
• Discută cu un adult despre acest caz sau cu o autoritate capabilă să ia măsuri.
„Tema pe care o discutăm astăzi este una foarte, foarte delicată. Într-adevăr, în școală percepem anumite tipuri de abuz, dar, uneori, din prisma cadrelor didactice, acestea pot fi văzute diferit.
Noi încercăm, la nivelul școlii, să creăm un mediu sigur. Pentru asta avem o serie de proiecte prin care diverse asociații vin spre școli. Printre acestea se numără și instituțiile statului, mă refer aici la Poliția Română, cu toate structurile ei, dar și alte instituții care încearcă să contribuie la un mediu educațional sigur.În județul Timiș avem peste 110.000 de elevi, așa că, la un astfel de volum, e nevoie de foarte multe persoane implicate. Din păcate, nici Poliția Română nu are suficient personal pentru a ajunge în fiecare unitate de învățământ cu un mesaj preventiv, dar încercăm să compensăm acest lucru prin diverse proiecte și parteneriate. Din acest motiv, consider că proiectul STOP Abuz – Prevenție, Bucurie, Viață este unul extrem de binevenit.
Cred cu tărie că acest proiect poate ajuta la identificarea și stoparea abuzurilor încă de la primele semne. Ne dorim, bineînțeles, să avem cât mai puțini copii abuzați, deși, din păcate, știm că astfel de situații există. Uneori, școlile au avut de-a face cu cazuri dificile, care au scos la iveală probleme reale în comunitate. De aceea, cred că dacă dumneavoastră aveți un model clar de identificare a copiilor abuzați, este foarte important să veniți în școli. Noi vă sprijinim și, împreună, putem crea medii mai sigure pentru elevii noștri”, a transmis Cosmin Hogea, inspector școlar general adjunct la ISJ Timiș.
Ana Maria Cordun, reprezentant al Agenției Naționale Împotriva Traficului de Persoane, Centrul Regional Timișoara, a explicat rolul prevenției și al implicării tuturor oamenilor:
„Așa cum sunt principalele obiective ale agenției, ne concentrăm pe prevenirea traficului de persoane, în toate formele de exploatare. De asemenea, suntem responsabili de monitorizarea și oferirea asistenței victimelor care au trecut prin astfel de experiențe. Coordonăm victimele pe durata proceselor legale și le oferim suportul necesar.
Anul trecut, pentru prima dată după câțiva ani, am observat o creștere a numărului de cazuri identificate. Aceasta nu înseamnă neapărat că traficul a crescut, ci și că implicarea instituțiilor și a societății civile în identificarea victimelor a fost mai mare. Numărul real al victimelor este, în general, mult mai mare decât cel raportat, pentru că traficul de persoane implică adesea mai multe forme de abuz.
Încercăm să transmitem populației indicatori care să ajute la identificarea potențialelor cazuri de trafic de persoane. Vorbim despre un triunghi al traficului: traficantul, victima și observatorul, orice persoană din societate care poate vedea un copil sau un adolescent într-o situație de risc și poate interveni. Rolul tinerilor este esențial, pentru că ei pot deveni gardieni prezenți și informați, pregătiți să recunoască situațiile de risc și să ofere sprijin.
Un aspect foarte important este recunoașterea statutului de victimă. Deseori victimele nu își amintesc sau refuză să recunoască ceea ce au trăit, iar uneori și părinții le neagă acest statut. În ultimii trei ani, am observat o creștere a fenomenului exploatării online a minorilor, inclusiv a pornografiei infantile, iar majoritatea cazurilor identificate la nivelul centrului nostru regional și la nivel național implică victime minore, exploatate în mediul online.
Este esențial ca părinții să accepte și să sprijine copiii în programe de psihoterapie, pentru că lipsa acestei recunoașteri poate genera traume care se manifestă mai târziu în viață, uneori în moduri greu de explicat. Prin implicarea societății civile și a inițiativelor precum aceasta, putem îmbunătăți colaborarea cu părinții și sprijinul oferit victimelor, și astfel preveni și reduce impactul abuzurilor”.
Sergiu, președintele Consiliului Elevilor Timiș, a punctat importanța comunicării deschise între elevi despre orice problemă prin care trec aceștia:
„Când mi-am asumat să fiu un reprezentant al elevilor, am făcut-o pentru că consider că fiecare elev are dreptul să fie ascultat și reprezentat. Ce încercăm noi să facem? În mod evident, să ne asigurăm că elevii se simt bine și în siguranță în cadrul instituțiilor de învățământ. Trebuie să recunosc că nu întotdeauna elevii au suficientă încredere să vină la noi și să ne spună dacă ceva nu este în regulă.
De aceea, eu încerc să fiu deschis cu toți colegii mei și să creez un spațiu în care să se simtă confortabil să vorbească cu mine, chiar dacă unii dintre ei poate inițial nu sunt foarte deschiși. Consider că este foarte important să avem această deschidere unii față de alții și să abordăm problemele, inclusiv abuzul, într-un mod direct și responsabil”.
Pentru cazurile de abuz, exploatare sau neglijare a copiilor, pot apela copiii, părinții, profesorii sau orice cetățean la numerele naționale dedicate: 119, serviciu gratuit disponibil 24/24 ore, gestionat de Ministerul Familiei pentru semnalarea oricărei situații în care un copil este în pericol, și 116 111, linie de consiliere și suport psiho-emoțional gratuit și confidențial, disponibilă de luni până vineri, între orele 10:00 și 20:00. De asemenea, victimele violenței domestice, discriminării pe criteriul de sex sau traficului de persoane pot suna la număr unic la nivel național 0800.500.333.
Citiți principiile noastre de moderare aici!