În spatele proiectului se află Ovidiu Mihăiță, cel care este responsabil și pentru Muzeul Consumatorului Comunist. Muzeul Kitschului Românesc se va afla în incinta barului Scârț Loc Lejer, ceea ce înseamnă că în scurt timp, localul va avea o cu totul altă înfățișare.
„O să avem ceea ce se numește Muzeul Kitschului Românesc. Cred că numele spune totul. Există destul de mult material pentru acest muzeu. (…) Nu cred că kitschul românesc este mai kitschos decât alte kitschuri. Nu e vorba despre asta, dar când m-am gândit să fac chestia asta am decis să mă și documentez puțin. Avem și niște cărți foarte bune despre kitsch. Multă lume are o problemă în a defini kitschul, dar eu cred că e fain cumva. Multă lume se folosește de el voit. E un paradox cumva ca un lucru blamat să fie folosit în artă și în multe altele. Când vrem să vorbim despre exemple, ne gândim la peștele de pe televizor, la bibelouri, la «Răpirea din Serai», dar noi avem kitsch pe orice canal de televiziune pe care-l deschizi, până la muzică. Deci, materialul de expus este fabulos. Este kitsch sonor foarte mult. Mă gândeam ca ceea ce facem noi să nu aibă doar latura asta muzeală, adică să punem un tablou pe perete, să-i găsim și o altă dimensiune, cum ar fi cea audio. Desigur, nu putem pune muzică întruna, pentru că noi, cei care stăm aici mai mult, murim. Dar trebuie cumva exploatată și partea asta, audio. Avem și filme kitsch… e greu de expus, mă mai gândesc. O să ne concentrăm mult pe partea de tablouri, pe tablourile pe care le cumpărau românii în mod obsesiv și pe decorațiunile interioare, care sunt absolut fabuloase. Acestea o să fie punctele forte. O să avem perdele kitschoase, am găsit candelabre… niște piese de nota 10”, ne-a dezvăluit Ovidiu Mihăiță.
Muzeul, chiar dacă poate părea a fi ciudat pentru țara noastră, nu este o noutate pentru Europa sau SUA.
„Muzeul o să fie chiar în spațiul barului, în toate aceste camere. Acum avem pe pereți afișe vechi, dar ele nu o să mai fie. O să facem pe tavan niște colaje mari din decupaje de reviste. E foarte mult material și trebuie să-l punem cumva, de aceea am găsit soluția asta. La noi lumea se miră cumva că faci asta într-un bar, dar asta este o practică europeană foarte comună, și nu doar europeană. Am studiat, în America sunt muzee la oameni în casă care au un succes real. Am descoperit recent un muzeu din State, MOBA (n.r. Museum of Bad Art) se cheamă, care e absolut superb. Este în beciul unui teatru și s-a extins în beciul unui alt teatru. Ei expun «bad art» chiar și pe pereții culoarelor care duc către toaletă. Dacă pui pe ele 20 de tablouri deja omul poate să vină să se uite la ceva. Așa că și la noi o să fie cu maxim tupeu, pentru că aici sunt destui metri pătrați de expus”, ne-a mai spus Mihăiță.
Cei care vor trece pe la muzeu vor avea cu ce să se delecteze. Din propria colecție, dar și din donații, Ovidiu Mihăiță spune că are o mulțime de materiale extraordinare care trebuie văzute: „Am primit și donații. Lumea știe că noi colectăm toate tâmpeniile și atunci ne tot aduce. Eu cred că sunt omul din oraș care a primit cele mai multe bibelouri, bat orice profesoară la capitolul acesta. Așa că materialul aproape că se strânge de la sine. Sigur, eu mai și umblu după el”.
Lucrările la noul spațiu au început deja, așa că dacă doriți să dați o mână de ajutor, voluntarii sunt bineveniți.
„Și Muzeul Consumatorului Comunist a fost făcut tot cu ajutorul voluntarilor, noi nu avem destule mâini pentru toată munca asta. Eu am început să lucrez deja la el, pe unii pereți sunt puse deja lucruri, pentru că am vrut să văd dacă faci urcior la ochi dacă te uiți mult la ele, dacă deranjează. Oamenii în general râd când se uită la ele. Acum e și un moment bun, pentru că sunt atât de multe localuri kitschoase fără să-și dea seama. Dar aici e declarat, aici asta este intenția. O facem ca la carte! Cine crede că are niște surplus de kitschuri și un surplus de forță de muncă este mai mult decât binevenit să dea o mână de ajutor”, a încheiat Ovidiu Mihăiță.
Citiți principiile noastre de moderare aici!