Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația „Spiru Haret” transmit că această formă de protest este un răspuns la prevederile Legii 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”.
Documentul, publicat în Monitorul Oficial la finalul lunii iulie, prevede creșterea normei didactice cu 2–4 ore, comasarea a sute de școli, reducerea plăților pentru ore suplimentare și majorarea obligațiilor administrative pentru directori și inspectori. Îl găsiți AICI.
Sindicatele susțin că aceste măsuri au „efecte dezastruoase” asupra calității educației și cer abrogarea lor.
Profesorii organizează zilnic proteste în fața Ministerului Educației și a prefecturilor județene, urmând ca manifestațiile să culmineze pe 8 septembrie, când este anunțat un miting de amploare în fața Guvernului și Administrației Prezidențiale.
Situația din sistemul educațional românesc a atras reacții și la nivel internațional. Comitetul sindical european pentru educație (ETUCE), organizație care reprezintă 132 de sindicate din 51 de țări, cu aproximativ 11 milioane de membri, și-a declarat solidaritatea cu profesorii români.
„Sistemul educațional din România se confruntă cu o criză fără precedent. În urma unui pachet sever de măsuri de austeritate fiscală introdus de guvern, profesorii și elevii sunt cei mai afectați de măsurile care amenință calitatea și echitatea educației.
Educația este o piatră de temelie a democrației și justiției sociale. Facem apel la guvernul român să revoce aceste măsuri dăunătoare și să se angajeze într-un dialog sincer pentru a proteja dreptul fiecărui copil la o educație publică de calitate”, a transmis ETUCE.
„În timp ce UE se angajează într-un program ambițios în cadrul Uniunii competențelor și Agendei UE pentru cadrele didactice, care a articulat urgența consolidării sistemelor de învățământ public și a profesiei didactice din Europa, România se îndreaptă exact în direcția opusă. România trebuie să investească în viitor, iar organizațiile internaționale și UE trebuie să sprijine România în acest demers, în interesul viitorului nostru colectiv.”, a adăugat directorul ETUCE, Jelmer Evers.
Noile norme didactice conform Legii Bolojan
- Învățători și profesori de primar: normă „un post pe clasă” + 2 ore de pregătire remedială pe săptămână.
- Profesori de gimnaziu, liceu, postliceal și clase integrate de artă/sport: normă de 20 de ore/săptămână cu licență; excepție: cadrele cu grad didactic I sau profesor emerit, care fac mentorat, au normă redusă la 18 ore.
- Profesori de instruire practică și maiștri-instructori: 26 de ore/săptămână (licență) sau 22 de ore dacă au grad I și fac mentorat.
- Învățământ special: 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice; 22 de ore pentru educatori și maiștri-instructori.
- Cadre cu peste 25 de ani vechime și grad I sau cu performanță educațională dovedită pot reduce norma cu 2 ore/săptămână fără afectarea salariului.
Sindicatele europene atrag atenția că economiile obținute prin aceste măsuri reprezintă doar 0,21% din PIB, dar costul social este „incomensurabil”.
Acțiunile sindicale au început pe 30 iulie și continuă zilnic până la 8 septembrie, când este programată o mobilizare națională. În prima zi de școală, sindicatele anunță un protest de amploare în fața Guvernului și la Cotroceni, unde sunt așteptate zeci de mii de persoane.
Trimite articolul
XEi boicoteaza anii scolari si prin prezenta la ore, daca este sa ne uitam la ce note iau ei la titularizare si ce note iau elevii lor la examene! Mai bine s-ar reduce numarul de posturi, nu s-ar mai titulariza niciunul si s-ar face evaluari periodice inclusiv pe activitatea de la clasa, neanuntate!
-
dap, tu ai avut parte de profesori suplinitori, recunoaste. Sau poate atat poti tu, e ok, dar in cazul asta nu da vina pe altcineva.
-
Bolsevicii comunisto sorosiști își bagă în buzunare si (parte) din bursele studenților și elevilor. Afara cu mucisoriș și bolovan !!!
-
AFARA! Multi sunteti profesori pentru ca sunteti prea incapabili sa profesati in domeniul absolvit.
-
dap, cam cate ore pe zi ti-ai petrecut invatand? Pare ca nu suficiente, cat despre educatie… poate n-ai avut noroc de “cei 7 ani de-acasa”. Desi de la o varsta te mai educi si singur…
-
@dap Am mai multi ani de scoala decat ai crede tu. Din interactiunea mea cu profesorii in anii mei de scoala am ajuns la concluzia asta. Multi sunt la catedra pentru ca nu sunt in stare de altceva. Am prins greva din 2005 si am vazut interesul real al profesorilor pentru elevi. ZERO!
-
dap, de scoala poate, dar eu vorbeam de invatat. Se pare ca nu m-am exprimat suficient de clar. Ar mai fi si varianta ca nu poti tu sa intelegi ce citesti, “cate ore pe zi tu-ai petrecut invatand?”
Greva e un drept legal dar pe tine te deranjeaza teribil, ba mai si batii campii intr-un comentariu mai jos cu ce crezi tu ca inseamna si la ce ar trebui sa duca. Ei, ai dreptul sa scrii prostii… dar incearca sa nu faci abuz de drept😂, ca-ti dai “anii de scoala” pe fatza.
-
-
-
Și mulți cu vocație nu sunt profesori pentru că veniturile sunt de toată jena și nu merită stresul. Greva e absolut necesară.
-
@. in sistemul privat daca vrei mai multi bani, ii ceri in timp ce iti faci in continuare treaba sau pleci. La stat de ce nu ar fi asa? Vor mai multi bani si statul nu le da? Sa plece. Fac greva? Pai asta inseamna absenta nemotivata care duce la incheierea contractului individual de munca pe motiv disciplinar. E simplu. In sistemul de invatamant clientul e elevul, nu profesorul.
-
Minerii de la catedra amenință din nou. Ce le tot trebuie, că au stat 3 luni degeaba in vacanță.
-
Nu prea ai materie cenușie în bostan. Habar nu ai că profesorii nu stau degeaba în vacanțe ci muncesc. Au de proiectat lecțiile pentru tot anul. Plus hartogarai inutile dar obligatorii stabilite de mec.
-
iti dai seama, taaaare greu e sa predai acelasi lucru an de an
-
Este jenant ce se intampla!! Din punctul meu de vedere in afara de cadrele didactice de la gimnazial care nu pot “trage chiulul” in rest este dezastru. Trist este ca nimeni nu pomeneste de meditatiile pe care elevii trebuie sa le faca pentru a invata ceva cat de cat,meditatii care de multe ori sunt facute de aceleasi cadre didactice!! Se lauda directorii de scoli cu rezultatele bune ale elevilor la terminarea anului sau la olimpiade,dar de ce nu se verifica si cati bani “pompeaza” parintii in meditatiile lor!! Daca ar fi platiti in functie de rezultatele copiilor sunt convins ca unii dintre acestia s-ar duce acasa cu salariu pe jumatate… Si pe vremuri se dadeau meditatii dar nu din clasele a-V-a/a-VI-a ca acum. Din pacate este trist dar adevarat!!
Lasa ca aveti destul, mai beliti ochii cind votati
-
Fiecare decide pentru el cat e destil, nu pentru altul.