Institutul Român de Educație a Adulților (IREA), în contextul unei performanțe foarte scăzute a participării adulților la învățare pe tot parcursul vieții în România, conform Monitorul Educației și Formării din 2020, a propus o dezbatere online în vederea găsirii unor soluții optime la nivel național privind îmbunătățirea situației educației adulților din România.
Dezbaterea publică online la care au participat peste 30 de persoane (experți, profesioniști și decidenți), a fost organizată în cadrul proiectului „România Educată”, sub patronajul Administrației Prezidențiale și a fost moderată de doamna Prof.univ.dr. Lidia Simona Sava (UVT), expert educațional în problematica educației adulților cu amplă recunoaștere națională și internațională în domeniu. Dezbaterea a reușit să realizeze o conectare a dezideratelor și soluțiilor, între decidenți și experți în politici educaționale privind învățarea de-a lungul întregii vieți, găsindu-se astfel o serie de răspunsuri comune în ceea ce privește evoluția educației pentru adulți în România.
Concluzia din cadrul acestei întâlniri online este aceea că se vor putea depăși provocările din viitor doar dacă instituții educaționale pentru adulți, forumurile reprezentative din educația pentru adulți, instituții publice sau private care derulează activități de învățare pentru ei, politicieni, angajatori și angajați vor fi capabili să-şi reunească expertiză și bunele practici pentru un nou scop comun, definit de nevoile acestei perioade.
De asemenea, au fost conturate câteva posibile soluții care să vină în sprijinul adulților în vederea creșterii participării lor la educația de-a lungul întregii vieți: susținerea inițiativelor instituțiilor și organizațiilor responsabile cu educația adulților atât la nivel european cât și la noi în țară, prin programe și proiecte dezvoltate și finanțate cu sprijinul UE; explorarea nevoilor educaționale și de formare ale adulților în raport cu nevoile pieței muncii și ale societății; consiliere pe tot parcursul vieții; certificarea structurilor, profilurilor profesionale, programelor și formatorilor de educație non-formală; recunoașterea calificărilor și certificarea cunoștințelor, abilităților și competențelor indivizilor; recunoașterea drepturilor profesionale corespunzătoare calificărilor profesionale, dobândite în cadrul învățării de-a lungul întregi vieți, cu excepția învățământului superior.
”Ca principale rezultate cu privire la tematica abordată dar și în contextul relevanței lor pentru cea de-a doua etapă a proiectului ”România educată” în cadrul dezbaterii s-au identificat posibilele cauze ale ratei scăzute ale participării adulților la educația de-a lungul întregii vieți. Experții educaționali împreună cu decidenții politici au configurat posibile mecanisme ale stimulării participării adulților la învățare. Prin organizarea acestui eveniment ne-am dorit, totodată, să marcăm cei 20 de ani de activitate ai Institutului Român de Educație a Adulților (IREA), instituție înființată la inițiativa Universităţii de Vest (UVT), a Institutului Social Român Banat – Crişana (ISRBC) şi a Institutului German de Educaţie a Adulţilor (DIE), membri săi fondatori”, transmite președintele Institutului Român de Educație a Adulților Ana-Simona Negomireanu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!