tion.ro Web analytics

O doză de REZILIENȚĂ psihologică, vă rog!

De Lavinia Bratu

O doză de REZILIENȚĂ psihologică, vă rog!

foto: Pixabay
Ce înseamnă a fi rezilient, în doar câteva cuvinte? A fi rezilient înseamnă a fi rezistent la şoc! Da! Reziliența reprezintă adaptarea la situaţiile foarte stresante, traumatice sau potenţial traumatice, cu care o persoană se confrunta de-a lungul vieţii. În ciuda faptului că trăiesc emoţii negative, oamenii rezilienţi nu se lasă copleşiţi de acestea, îşi revin mai repede şi cu mai puţine traume emoţionale în urma unui stres major. Acest lucru nu înseamnă că persoanele reziliente resping emoţiile, ci doar că nu le lasă să preia controlul şi să le influenţeze deciziile.
Scris de Lavinia Bratu - Ce înseamnă a fi rezilient, în doar câteva cuvinte? A fi rezilient înseamnă a fi rezistent la şoc! Da! Reziliența reprezintă adaptarea la situaţiile foarte stresante, traumatice sau potenţial traumatice, cu care o persoană se confrunta de-a lungul vieţii. În ciuda faptului că trăiesc emoţii negative, oamenii rezilienţi nu se lasă copleşiţi de acestea, îşi revin mai repede şi cu mai puţine traume emoţionale în urma unui stres major. Acest lucru nu înseamnă că persoanele reziliente resping emoţiile, ci doar că nu le lasă să preia controlul şi să le influenţeze deciziile.

Persoanele reziliente fac mai bine faţă stresului deoarece prezintă anumite trăsături, precum capacitatea de a reacţiona rapid la stres, maturitate emoţională, capacitatea de a se distanţa de afectele intense. Totodată, ele sunt cele care vor căuta soluții și informații, având abilitatea de a crea relații de sprijin chiar și în timp de criză.

Doar prin ascultare, acceptare și acțiune, putem schimba ce simțim…

Componentele rezilienței

Cercetătorii Wagnild şi Young identifică 5 componente ale rezilienţei:
• Seninătatea sau starea de calm, se exprimă prin tendinţa de a lua lucrurile aşa cum sunt, reducând reacţiile extreme şi având o perspectivă echilibrată asupra vieţii. Fă-ți un scop din a aborda viaţa cu mai mult calm, a fi mai răbdător și a tolera incertitudinea. Nu uita că poți să găseşti părţi bune și în experienţele proaste.
• Perseverența: înseamnă a persista în ciuda adversităţii, a continua lupta, a rămâne implicat, a nu renunţa, a da dovadă de autodisciplină.
• Încrederea în sine: abilitatea de a conta pe sine, de a-ți cunoaște punctele forte dar şi limitele.
• Capacitatea de a da sens: de a realiza că în viaţă sunt scopuri de atins, că există lucruri pentru care merită să trăieşti.
• Solitudinea existenţială, adică prezenţa unui sentiment de libertate şi unicitate, în sensul că parcursul vieţii unei persoane este unic, iar dacă unele situaţii sunt împărtăşite cu alte persoane, există și alte situaţii, pe care trebuie să le înfrunţi singur, cu bine.
Astfel de calități sunt îmbunătățite, susținute și de altruism, optimism şi speranţa.

Ce ȋi face pe unii mai rezilienţi decât alţii?

Oamenii rezilienţi nu știu neapărat cum vor trece peste anumite situaţii, dar ei dispun de moduri de a reacționa mai variate, cognitiv, emoţional și social. Realizează toate acestea pentru a putea să se adapteze, să rămână funcţionali, pentru a fi eficienți în viețile lor mai departe. Cumva, știu că ȋntotdeauna au reușit, ȋntr-un fel sau altul, să treacă peste greutăţi. E ca și când și-ar spune: „știu ce pot și ce nu pot! Am mai trecut prin asta și știu că mă redresez, până la urmă”. Buna cunoaștere de sine conduce la forța de caracter, iar convingerea că poţi realiza și crezi, o consolidează.

Pe de altă parte, dar nu ȋntr-un mod diferit, propria percepţie asupra stresului este foarte importantă. Noi vedem stresul ȋntr-un mod total subiectiv, exact așa cum suntem și noi. Unde văd eu un impas de netrecut, tu poţi să vezi o provocare, o oportunitate care să-ţi asigure o nouă victorie. Pentru că știi, că poţi! Spre deosebire de tine, eu nu am suficientă ȋncredere ȋn mine, iar stresul pe care ȋl resimt se transformă ȋntr-un spațiu periculos, care mă face să cred că voi pierde controlul. Adaptare la stres este diferită, cu reacții și consecințe diferite, atât pentru reziliența de moment, cât și în ce privește somatizarea și apariția diferitelor afecțiuni în timp, la nivelul corpului.

Este oare rezilienţa un atribut cu care ne naștem?

Putem spune că unii au pur și simplu rezilienţă, iar alţii nu? Anii de cercetare ne arată că lucrurile nu sunt chiar atât de radicale. Pentru că, nu este un tipar de răspuns la ameninţarea din mediu, putem afirma despre rezilienţa că se ȋnvaţă. Oamenii au capacitatea de a răspunde bine la adversitate, dar nu toţi dezvoltă pe parcursul vieţii această abilitate. Tipul de temperament și tiparele comportamentele au o mare semnificație în dezvoltarea acestei abilități psihologice.

Georg Kormann, cercetător și sociolog german, spune despre un om rezilient, că poate fi comparat cu un boxer care ajunge la podea, este numărat, se ridică și apoi ȋși schimbă fundamental tactica. Se ridică, are o nouă tactică și crede în victorie! Cei care merg mai departe, nu se vor lăsa doborâţi, nu ȋși plâng de milă și se concentrează pe soluții și mai puţin pe problemă.

[relatedArticles]

Martin Seligman vorbește despre „neajutorare ȋnvăţată”. „Întotdeauna mi se ȋntâmplă numai mie lucrurile astea” ne spunem după o nenorocire, dar monologurile din capul nostru nu sunt oglinda realităţi, ci mai degrabă reacţii emoţionale care provoacă la rândul lor alte reacţii emoţionale ȋn lanţ. Când ȋnvăţăm să recunoaștem caruselul ȋn care ne ȋnvârtim de fapt, putem să ȋl oprim și să ȋnvăţăm cum să ne relaxăm mintea și corpul pentru a fi capabili să căutăm o ieșire.

Invață să vezi dificultăţile ca pe ceva temporar și nu uita că situațiile dificile să te facă mai bun şi mai puternic. Încearcă să tolerezi situaţiile cu un nivel crescut de instabilitate, să te poţi adapta la circumstanţe noi. Dă-ți timp și implică-te în vindecarea ta emoțională după pierderi şi eşecuri. Totodată, învață din propriile experienţe şi din ale celorlalţi.

Cum dezvoltăm rezilienţa?

• Personal, cred că ȋn primul rând flexibilizând și lărgind perspectiva, fiind atenți la dinamic prin care ne uităm la lume.
• Privind și alte puncte de vedere și moduri diferite ȋn care reacţionează alţi oameni, acceptând diversitatea, apreciind și conectându-ne la ceilalți. ”Lasă-te inspirat!”, aș spune…
• Identificând noi posibilităţi, dar și propriile valori, atuurile și slăbiciunile personale.
• Interacţionând cu ceilalţi pentru a ne cunoaște mai bine și a ne recunoaște și accepta propriile limite, prin relația și autenticitatea relației cu cei din jur.
• Și, nu ȋn ultimul rând, ȋnvăţând! Învăţând mereu, din greutăţile vieţii, din durere și renunţări, din greșeli și pierderi, transformând apoi dezamăgirile firești care apar, ȋn pietre de temelie pentru o reușită viitoare!

Lăsați timpul, neprevăzutul și dificultățile ieții să vă construiască mai puternici și mai buni, ca oameni!

Bibliografie:
Viktor Frankl, Omul in cautarea sensului vietii
Seligman Martin, 1991, Learned optimism
Ellis Albert, 1962, Reason and emotion in psychotherapy
Siegel Daniel, 2018, Mintea
Daniel Golleman, Inteligența emoțională
Dweck Carol, 2007, Mindset: The new psychology of success
Berndt Christina, 2003, Rezilienţa și managementul stresului

0 Comentarii

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

    Cele mai noi știri

    Ştiri din Timiș

    Lucrările la rețeaua de apă din zona C-tin Prezan, reprogramate pentru vineri. Apa va fi întreruptă

    Mapamond

    Rusia transmite că a interceptat trei avioane militare ale Franței deasupra Mării Negre

    România

    VIDEO. Guvernul a aprobat măsurile de relaxare de sărbătorile de iarnă

    Eveniment

    Fost polițist de frontieră, extrădat din Germania. A fost condamnat pentru luare de mită și trafic de influență

    Eveniment

    Pistol cu aer comprimat și droguri, găsite în locuințele a doi bărbați din Timiș

    Ştiri din Timiș

    Primăria Timișoara și Consiliul Județean Timiș vor 11,5 milioane de lei de la guvern

    Ştiri din Timiș

    Costi Bleja, președintele Alianței Pentru Patrie Timiș: Românii au dreptul să fie liberi

    Ştiri din Timiș

    Centura Timișoara Vest. A fost ales traseul, prin Săcălaz și Utvin, cu patru noduri rutiere

    Ştiri din Timiș

    Noul serviciu public de parcare al Primăriei Timișoara, înființat cu circ. Și câteva semne de întrebare

    Sănătate

    Coronavirus, 8 decembrie: 84 de cazuri noi în Timiș, un deces. Incidența se apropie de 2 la Timișoara

    Tion.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.

    Pentru detalii apasati aici