Curtea Mercy a Palatului Baroc a fost timp de o săptămână un „platou de filmare” simbolic, unde nouă autori – 4 pictori, 2 muzicieni și 2 fotografi – au construit împreună o ficțiune vizuală, sonoră și conceptuală.
„Curtea aduce împreună mai multe elemente din procesul de realizare a unui film de ficțiune, explorate de această dată de un grup de autori ce nu sunt familiarizați cu limbajul și rutinele unei producții cinematografice: pictori, fotografi și muzicieni.
Punctul de plecare propus este un context ficțional adăugat reperelor văzute ale locului în care grupul de pictori Noima lucrează: Curtea ar fi putut fi un spațiu recent bombardat, unde au murit oameni – o constrângere imaginară, inspirată de date reale din imediata noastră vecinătate geografică. În film o imagine urmează alteia, scenele se leagă între ele printr-o logică internă. Acestei structuri îi corespunde, în cazul de față, o serie de cinci pânze conectate, pictate în etape colaborative ce urmează un anume set de reguli.
Înainte de a trece la sesiuni de lucru simultan, în dialog liber, au fost parcurse mai multe cicluri de lucru succesiv, în care fiecare autor s-a inspirat exclusiv din intervenția precedentă, și așa mai departe. (…) Seria celor cinci secvențe cuprinde și o lucrare colectivă – ce amintește acest mod de lucru în care echipa devine autor colectiv. Coloana sonoră a fost compusă și înregistrată live, în timpul execuției lucrărilor de pictură, într-un jam-session marcat de contextul vizual și ficțional, dar și de ritmurile și sunetele orașului.
Fotografii sunt martori, dar preiau și ceva din rolul directorului de imagine. Cele 38 de fotografii realizate în timpul proiectului nu sunt doar documentări ale procesului sau despre spațiul de lucru”, explică pictorul Sorin Scurtulescu.
Publicul este invitat să descopere nu doar rezultatul artistic final, ci și procesul colaborativ din spatele acestuia, în Sala Barocă a Muzeului Național de Artă Timișoara.
Au participat la proiect pictorii Ciprian Bodea, Dan Gherman, Cosmin Frunteș, Andrei Rosetti și Sorin Scurtulescu, fotografii Horea Preja și Toma Rosetti, muzicienii Robert Nedelcu și Andrei Bălan.
Conceptul acestui captivant proiect interdisciplinar este creat de regizorul Adrian Sitaru, celebru cineast român ale cărui filme, scurt & lungmetraje, au creat o operă cinematografică excepțională, sinceră, sensibilă și originală, și au fost confirmate de importante premii internaționale.
Înainte de a deveni regizor de film, Sitaru a absolvit o facultate a Politehnicii timișorene și este, artistic și personal, foarte atașat de Timișoara.
Printre cele mai importante proiecte recente ale sale în Timișoara se numără spectacolul Gala Libertății, care a marcat 35 de ani de la Revoluția din 1989 pe scena Operei din Timișoara, și spectacolul „Omul care nu putea vorbi decât ceea ce citea”, care a inaugurat programul estetic „teatru-cinema” la Teatrul Maghiar.
Citiți principiile noastre de moderare aici!