Transportul public pe Bega, blocat de ecluza. Ce nu ne spun autoritatile despre circulatia vaporaselor

De Roxana Deaconescu
27Comentarii
Transportul public pe Bega, blocat de ecluza. Ce nu ne spun autoritatile despre circulatia vaporaselor
© Tion: Transportul public pe Bega, blocat de ecluza. Ce nu ne spun autoritatile despre circulatia vaporaselor
Timișoara are șapte vaporașe… încă degeaba. Ambarcațiunile cumpărate de primărie cu peste 1,5 milioane de euro nu pot naviga momentan pe Bega, deși canalul este unul navigabil din anul 2008. Explicația? Hățișul birocratic, susțin reprezentanții Primăriei Timișoara. Părerile sunt însă împărțite între autorități, dar nicio instituție nu spune exact care este problema.

Povestea vaporașelor este una mai veche, încă de pe vremea Administrației Ciuhandu, care s-a angajat să cumpere ambarcațiuni și să repornească transportul naval pe Bega, pentru ca altfel să obțină și fonduri europene pentru modernizarea malurilor canalului ce traversează Timișoara. Malurile au fost amenajate, avem piste de biciclete și alei de promenadă, dar pe canal tot nu se poate naviga.

Vaporașele construite de o firmă din Galați au ajuns de anul trecut în capitala Banatului. S-au făcut și probe, iar timișorenii s-au putut plimba cu ele pe Bega. Cu toate acestea, deși canalul este unul navigabil, conform unei hotărâri de guvern din anul 2008, autoritățile locale încă nu pot porni transportul public pe apă. Unde este problema? Primarul Timișoarei spunea recent că „nu se poate da licență de transport în comun, mai trebuie îndeplinite niște condiții”.

Pe de altă parte, directorul Regiei Autonome de Transport Timișoara, regie care administrează acum cele șapte ambarcațiuni, susține că trebuie înființată Administrația Căii Navigabile, pentru ca vaporașele să poată naviga. Timișorenii se mai pot plimba o perioadă cu trei ambarcațiuni, care se află încă în probe, dar acestea nu vor dura foarte mult.

E nevoie de aviz de la guvern

„Vaporașele vor circula când vor avea regulament de navigație și semnalizare pe canalul Bega și navigarea aprobată. Noi am făcut un regulament de semnalizare pentru canal și l-am înaintat spre Consiliul Local Timișoara. Am circulat până acum în regim de probe funcționale, cu sau fără călători, pentru rapoartele de inspecție. După ce avem regulamentul putem naviga cu ele, cel puțin la nivel de agrement, pentru care avem aviz de la Căpitănia Portului. Pentru transportul public este nevoie de un regulament de semnalizare, aprobat de Administrația Căii Navigabile, pe care nu o avem. Legea spune că această administrație poată să fie societate comercială sau regie autonomă, care poate fi înființată prin asocierea unităților administrativ teritoriale de pe lungimea canalului sau se poate înființa de către guvern, prin Ministerul Transporturilor, în subordinea directă a ministerului, pentru că Bega este domeniu public al statului român”, ne-a explicat Ioan Goia, directorul RATT.

vaporas-2

Reprezentanții regiei nu pot face procedurile de asociere, acestea trebuie demarate de către unitățile administrativ teritoriale. Mai trebuie să-și facă treaba și Guvernul Grindeanu, susține Goia. Oricum ar fi înființată Administrația Căii Navigabile, este nevoie de un aviz de la guvern. În condițiile în care administrația ar fi înființată de către unitățile administrativ teritoriale, atunci fiecare localitate ar trebui să își aducă aportul pentru administrarea Canalului Bega. Asta presupune și fonduri alocate de către fiecare unitate în parte.

Nodul hidrotehnic de la Sânmihai ține vaporașele la mal

Și șeful Administrației Bazinale de Ape Banat, Titu Bojin, susține că trebuie înființată o firmă care să administreze canalul. Cea mai mare problemă o reprezintă însă nodul hidrotehnic de la Sânmihai, în viziunea acestuia, care trebuie reabilitat pentru redeschiderea navigației pe Bega, pentru că trebuie să se dovedească faptul că vaporașele pot trece ecluza. Lucrurile nu sunt deloc complicate. Nu se poate da licență pentru transport public pe Bega până când nodul de la Sânmihai nu este pus la punct, pentru că navigația nu poate fi redeschisă numai pe teritoriul Timișoarei.

„Obligatoriu, Primăria Timișoara trebuie să aibă acordul Consiliului Județean și să se asocieze cu primăriile Uivar și Sânmihai (n.r. unde există ecluze pe Bega). Societatea nu se poate face numai pe teritoriul Timișoarei, asta ar însemna să avem doar o baltă pe care ne jucăm. Ministerul Transporturilor ne cere să asigurăm condiții de navigabilitate până la granița cu Serbia, iar pentru asta trebuie făcut nodul de la Sânmihai, pentru că acum nu sunt condiții pentru a se putea da aprobare pentru navigare. Trebuie suplimentat și numărul de posturi pentru asigurarea necesarului de apă la cele două noduri hidrotehnice de la Surduc și de la Coștei, care trebuie să asigure surplusul necesar pentru navigabilitate, atunci când Bega scade”, ne-a explicat Titu Bojin.

ecluza-sanmihai

Un lucru este cert: vaporașele vor transporta călători pe Bega, dar abia după reabilitarea ecluzei de la Sânmihai. Administrația Bazinală de Ape Banat și Consiliul Județean Timiș au primit finanțare din fondurile programului IPA (n.r. Interreg Cooperare Transfrontalieră România – Serbia), pentru proiectul „Repararea infrastructurii de navigație pe canalul Bega”. Sârbii se ocupă de partea lor de Bega, iar românii de a lor. La noi va fi refăcut nodul de la Sânmihaiu Român, se vor cumpăra o dragă și două barje și se va asigura semnalizarea canalului navigabil. În plus, se va face și un studiu de fezabilitate pentru realizarea unui punct de trecere a frontierei pe canal. Banii necesari: 7 milioane de euro. La sârbi vor fi reparate nodurile hidrotehnice Srpski Itebej și Klek, va fi cumpărată o dragă și va fi amenajată o pistă de biciclete.

Potrivit lui Bojin, au fost începute demersurile pentru finanțare, dar se așteaptă contractul, care trebuie să vină de la BRCT – Biroul Regional pentru Cooperare Transfrontalieră.

„La București sunt interesați să fie semnat proiectul și să înceapă licitația pentru Sânmihai. Acolo sunt începute demersurile pentru finanțare, dar nu este semnat contractul. Administrația Națională Apele Române ne dă 7 milioane de euro, care se vor deconta apoi de la Uniunea Europeană. Trebuie semnat contractul IPA și făcută licitația ca să putem demara investiția. În momentul în care BRCT ne dă acordul pentru semnarea contractului, se poate da drumul. Contractul poate să vină și în trei zile, nouă ne trebuie să îl avem la București, să ne dea banii pentru finalizarea nodului hidrotehnic de la Sânmihai, ceea ce înseamnă că va fi funcțional și că Apele Române pot să asigure condițiile de circulație a vaporașelor până la granița cu sârbii. Nu se poate numai pe Timișoara, trebuie pe tot canalul Bega. Apoi se poate înființa Administrația Căii Navigabile și poate fi reluată navigarea”, ne-a mai spus Titu Bojin.

Ce spune legea

Potrivit legii, Canalul Bega este unul navigabil, încă din anul 2008, când s-a dat Hotărârea de Guvern nr. 665.

„Se stabilesc căile navigabile interioare ale României, nominal și pe porțiuni, potrivit listei prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. Supravegherea și controlul navigației pe căile navigabile interioare ale României se exercită de către Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea Navală Română, în conformitate cu legislația în vigoare. Asigurarea condițiilor minime de navigație – gabarite de navigație, semnalizare, lucrări de amenajare, de protecție și altele – pe căile navigabile interioare ale României se execută de către administrațiile de căi navigabile înființate în conformitate cu legislația în vigoare”, se arată în HG 664/2008. Pe lista anexată hotărârii de guvern se află și Canalul Bega, de la Timișoara la frontiera cu Serbia.

vaporas-4

Pe de altă parte, conform OUG 22/1999 privind administrarea porturilor și serviciile în porturi, administrațiile de căi navigabile pot fi instituții publice, regii autonome, companii naționale sau societăți comerciale. Acestea se înființează prin hotărâre de guvern, având apoi obligația să întocmească regulamente de exploatare portuară și să le supună spre aprobare ministerului.

Administrația Căii Navigabile are următoarele atribuții și obligații: să asigure repararea, întreținerea și menținerea caracteristicilor tehnice minime ale infrastructurii de transport naval, să pună la dispoziția utilizatorilor infrastructura de transport naval, să urmărească și să asigure furnizarea permanentă a serviciilor de siguranță, să țină evidența muncitorilor portuari, să asigure semnalizarea costieră și plutitoare, precum și adâncimile minime în porturi și pe căile navigabile și să asigure semnalizarea în mare largă în zona porturilor, activitate pentru care pot percepe tarife. Din organele de conducere ale oricărei administraţii trebuie să facă parte cel puţin un reprezentant al ministerului.

Acest material a apărut și în săptămânalul AGENDA.



27Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor