Aleşii locali şi-au dat recent acordul de principiu pentru ca Primăria Timişoara să se asocieze cu Universitatea Politehnica din Timişoara şi cu Regia Autonomă de Transport Timişoara în vederea înfiinţării Institutului de Cercetări în Sisteme Inteligente de Transport. La sfârşitul săptămânii trecute a fost adoptată o hotărâre de consiliu local în acest sens.
Forma juridică a acestei asocieri şi aportului fiecăruia dintre parteneri urmează să fie stabilite.
„Sistemele inteligente de transport (ITS) reprezintă un domeniu în plină dezvoltare, care utilizează tehnologia informaţiei, calculatoarele şi comunicaţiile, împreună cu ingineria transporturilor, pentru a creşte eficienţa sistemelor de transport, a siguranţei în transport pentru infrastructura actuală şi pentru a optimiza utilizarea de resurse naturale simultan cu reducerea la minim a impactului asupra mediului. ITS este elementul integrat care îmbunătăţeşte siguranţa, garantează deplasarea liberă a traficului, o mai bună integrare a modurilor de transport şi modele de transporturi noi pentru pasageri şi marfă (transport multimodal). Toate acestea pot fi realizate numai cu investiţii considerabile în tehnologii inovatoare, în cercetare”, au explicat reprezentanţii municipalităţii.
Autorităţile locale au explicat totodată şi ce vor prin înfiinţarea acestui institut de cercetare: pornind de la potențialul pe care îl au UPT, primăria şi RATT, specialiştii să conceapă, dezvolte şi implementeze aplicaţii ITS în domeniul rutier, feroviar, aerian, naval, comodal/ logistică şi mobilitate urbană (trafic general, transport public persoane, accidentologie, protecţia mediului), să dezvolte aplicaţii software pentru probleme de modelare, proiectare şi simulare a proceselor de transport rutier, feroviar, aerian şi naval (similar aplicaţiilor dezvoltate de centre/ institute de cercetări existente pe lângă universităţile de profil din lume) etc.
Primarul Nicolae Robu spune că ideea este de fapt una mai veche şi acum se va încerca accesarea de fonduri europene pentru a o pune în practică.
„Este o idee foarte veche, încă din perioada când eram rector la Universitatea Politehnica din Timişoara, să creăm un institut de cercetări pentru domeniul transporturilor, pentru sisteme inteligente de transport, având în vedere know-how-ul existent în oraşul nostru, atât la nivelul Universităţii Politehnica, cât şi la nivelul Direcţiei de specialitate din primărie, respectiv la RATT. La acea vreme, ne-am gândit să facem aşa ceva, un institut de cercetări, cu finanţare din diverse surse care ar fi putut să apară. Din păcate, nu a apărut nicio sursă până în prezent. Repunerea pe tapet a acestui proiect de către RATT, că RATT l-a repus pe tapet, are în vederea pregătirea pentru o eventuală aplicare, pentru atragerea de fonduri pe programele europene 2014-2020”, a declarat Robu.
Bineînţeles, ar fi nevoie de un sediu pentru acest institut, dotări şi personal, iar autorităţile spun că, dacă nu vor obţine bani europeni, proiectul va rămâne în aşteptare.
„Dacă vom obţine fonduri, dacă va fi eligibil un astfel de proiect – pentru că nu ştim acum -, atunci, sigur, cred că este un lucru raţional să şi facem un astfel de institut, într-un astfel de parteneriat. Dacă nu vom obţine fonduri, nu avem noi acum bani de la bugetul local ca să îi alocăm pentru realizarea unei construcţii şi pentru dotarea specifică, scumpă, a unui asemenea institut de cercetări, plus pentru susţinerea funcţionării lui”, a mai afirmat Robu.
În opinia sa, acest acest institut ar trebui să lucreze nu doar pentru primărie şi RATT, ci pentru oricine apelează la serviciile sale.
„Un astfel de institut de cercetări ar lucra pentru piaţa liberă, nu doar pentru Timişoara. Ar avea comenzi de la noi, în vederea optimizării transportului, traficului în oraş, dar ar trebui să aibă comenzi worldwide până la urmă, dacă e institut de excelenţă”, a conchis Robu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!