Bezna de pe strazile Timisoarei, intre primarie, Enel, fosta RATT si… Consiliul Concurentei

De Roxana Deaconescu
12Comentarii
Bezna de pe strazile Timisoarei, intre primarie, Enel, fosta RATT si… Consiliul Concurentei
© Foto: Tion
De vină pentru bezna de pe străzile orașului este, mai nou, Consiliul Concurenței. Nu compania care distribuie energia electrică pentru ca străzile Timișoarei să nu fie cufundate în beznă, ci faptul că primăria nu ar avea contract pentru întreținerea serviciului de iluminat public din oraș. Sună absurd, dar așa crede primarul Nicolae Robu, care susține că se așteaptă de luni bune după un aviz de la Consiliul Concurenței.

În vara anului trecut, consilierii locali adoptau întocmirea unui studiu de oportunitate necesar pentru ca fosta RATT, actuala Societate de Transport Public Timișoara, să ia locul firmelor Elba și AEM pentru întreținerea sistemului de iluminat public din oraș și a iluminatului festiv de sărbători. Contractele primăriei cu cele două firme – Elba și AEM – au expirat la mijlocul lunii octombrie a anului trecut, iar de atunci becurile de pe străzile orașului sunt în grija nimănui.

Practic, dacă vi s-a ars un bec pe stradă, sunați degeaba la primărie, pentru că municipalitatea nu are pe cine să pună să le schimbe. De acest serviciu ar urma să se ocupe STPT, care, potrivit celor din primărie, este în stare să îngrijească acest serviciu.

„Culiță Chiș (n.r. șeful Direcției Tehnice din primărie) și Ioan Goia (n.r. șeful RATT) pretind că RATT este în stare să rezolve problema, că și-a format oameni, că mai angajează și că vom avea parte de un iluminat public mult mai funcțional decât a fost până acum, sigur, în condițiile în care Enel ne dă energie electrică”, explica, în noiembrie 2017, primarul Nicolae Robu.

Fosta RATT are activitate și în sectorul electric, dispune de o mulțime de stâlpi, pe care sunt inclusiv corpuri de iluminat.

„Are competențe ca nucleu, dar are capacitatea și trebuie să o aibă de a se dezvolta pentru a oferi și servicii de iluminat electric, obișnuit, stradal, respectiv artistic, de sărbători. În timp va trebui să vorbim și despre iluminat stradal, deocamdată nu avem decât un studiu de oportunitate adoptat și acel studiu va arăta dacă ceea ce ni se pare nouă acum că este potrivit chiar este potrivit sau nu”, spunea Robu, în vara anului trecut.

Toate păreau să meargă cum trebuie, mai rămânea doar ca fosta RATT să devină societate comercială. Ceea ce s-a și întâmplat. RATT se numește acum STPT – Societatea de Transport Public Timișoara. Mai are nevoie însă și de o licență de operare pentru luminat public, de un aviz de la Consiliul Concurenței. Aviz care se lasă însă așteptat, iată, încă din vara anului trecut.

În timp ce responsabilii din primărie ridică din umeri, oamenii se plâng aproape seară de seară de bezna de pe străzile orașului. La sfârșitul toamnei anului trecut, primarul Nicolae Robu amenința compania Enel că o face de râs în toată Europa.

„Vreau să-mi exprim indignarea față de serviciile de iluminat public pe care ni le asigură Enel. Am spus mereu că nu se poate continua astfel, am făcut sesizare la OPC și acum vin și spun foarte limpede și mă adresez conducerii companiei Enel Distribuție și nu liderilor locali, pentru că nu le pot reproșa celor locali că nu își dau interesul. Dar este o bătaie de joc din partea companiei.

Enel Distribuție a preluat, în condiții pe care nu vreau să le comentez, o valoare deosebită, toată rețeaua de distribuție intra-comunală, termenul de comună fiind folosit aici în termen franțuzesc, orice UAT. Enel are monopol pe rețeaua de distribuție, cum are peste tot în țară. Cred că nimic nu poate fi mai rău decât un monopol privat.

Din poziția asta, Enel Distribuție își bate joc de noi, nu știu cum e în alte locuri din țară, dar la noi e o bătaie de joc. Cred că ne vom adresa în instanță până la urmă. Nu știu dacă vom putea să o facem, nu m-ar mira să mi se spună de la Serviciul Juridic că nu avem niciun temei. Să cerem daune. Nu poți, să ți se impune un contract, fiind monopol. Nimic nu poate fi mai rău decât un monopol privat”, spunea edilul-șef la acea vreme.

Primarul era revoltat că timișorenii trăiesc în beznă și spunea că este scandalos să vezi, seară de seară, bulevarde întregi scăldate în întuneric.

„Nu mai știu ce să fac. Nu e normal să nu ai o instituție a statutului care să poată da ea amenzi unui operator care face astfel de lucruri. Dau un avertisment la nivel național acestei companii. Mă apuc și o fac de râsul Europei prin toate canalele, pentru că sunt disperat să văd că un oraș ca Timișoara, care chiar s-a modernizat în forță, la capitolul acesta e în Epoca de Aur, cu termenul de rigoare. Pe deasupra mai avem și această istorie strălucită, să fim primul oraș cu străzile iluminate electric din Europa. Ne trezim în 2017 că stăm în beznă”, mai adăuga primarul.

A trecut mai bine de jumătate de an de atunci și primarul nu mai spune nimic de Enel. Nici de un eventual proces în instanță, nici de eventuale plângeri la OPC. Acum, primarul crede că de vină este Consiliul Concurenței pentru bezna de pe străzile orașului.

„Una dintre marile probleme ale orașului continuă să fie iluminatul stradal. Încă nu avem contract, nu am primit dezlegarea de la Consiliul Concurenței pentru a începe activitatea de întreținere a iluminatului stradal prin RATT. Prin urmare, ne este foarte greu în această perioadă. Îi înțeleg pe cetățeni că sunt nemulțumiți, mai ales că a fost acum o furtună. Nu sunt intervenții… Îmi pare rău, e o situație în care vrem să intervenim, dar nu putem până nu avem aviz de la Consiliul Concurenței. Nu avem soluții legale. Înțeleg, aveți dreptate să vă fie teamă prin beznă și facem tot posibilul să rezolvăm problema cât mai grabnic”, a explicat Robu, după ce timișorenii s-au plâns, din nou, pe Facebook, de întunericul lăsat luni seară peste cartierele Dacia și Cumvalațiunii, de exemplu.

„Capitala beznei, întunericului – Calea Circumvalațiunii, Gheorghe Lazăr, tot cartierul Dacia (…), cam asta este ce am putut observa. Iluminat public sistat total. Domnule Robu, trebuie să îmi finanțați actele pentru permis port-armă, curs pentru tragere și niște arte marțiale (așa să ajung și eu de la serviciu în siguranță, cât de cât, acasă)”, a scris o timișoreancă pe rețeaua de socializare. Au intervenit și alți timișoreni, care au ținut să precizeze că la fel este situația și în alte zone din oraș.

După spusele primarului însă, înțelegem că astfel de probleme vor fi rezolvat de îndată ce Societatea de Transport Public Timișoara se va putea îngriji de serviciile de iluminat public din oraș. Mai e mult până acolo însă. După avizul de la Consiliul Concurenței mai sunt de pus la punct și alte aspecte, cum ar fi tarife, bunuri care ajung în administrarea societății, contractul de delegare de gestiune.

Articole pe aceeași temă

Becurile de pe strazile Timisoarei, in grija nimanui. RATT se pregateste sa intretina serviciul de iluminat public

Robu ameninta Enel: Va fac de rasul Europei!



12Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor