tion.ro Web analytics

Primăria pierde în instanță în fața Direcției de Cultură. Podul Mihai Viteazu nu poate fi modificat

De Bogdan Marta

Primăria pierde în instanță în fața Direcției de Cultură. Podul Mihai Viteazu nu poate fi modificat

Reactualizat la:
Podul Episcopal – Mihai Viteazu nu poate fi modificat, au decis magistrații Tribunalului Timiș.
Scris de Bogdan Marta - Podul Episcopal – Mihai Viteazu nu poate fi modificat, au decis magistrații Tribunalului Timiș.

De mai mulți ani, Primăria Timișoara vrea să repare, dar și să lărgească Podul Episcopal – Mihai Viteazu, aflat în zona de protecție a monumentelor. În primăvara acestui an, proiectul a primit aviz negativ.

„După 3 ani de discuții, Direcția Județeană pentru Cultură Timiș a propus reabilitarea podului cu sistem de 4 benzi și trotuar de 1 metru, lucru ce nu poate fi acceptat de Direcția Generală Drumuri, Poduri, Parcaje și Rețele de Utilități, deoarece în tema de proiectare se specifică clar că extinderea podului se face la 4 benzi, trotuare, piste de biciclete”, spunea Culiță Chiș.

În replică, Sorin Predescu, pe atunci director al Direcției de Cultură, susținea că municipalitatea dorea sa construiască practic alt pod, distrugându-l pe cel vechi.

„Nu acceptăm modificarea podului pe lățime, asta înseamnă practic distrugerea podului. Ei propun ca, pe aceeași structură, să adauge nu știu câte benzi (…) Vor să dea jos parapetele, să lățească podul și să facă, practic, alt pod. Răspunsul simplu este «nu» (…) Ca să poți face și piste de biciclete trebuie să-l lățești cu vreo doi metri. Dar asta înseamnă că strică tot podul, care este în zonă protejată”, explica Predescu.

Însă, nu Direcția județeană de Cultură, Culte și Monumente a respins acel proiect, ci Comisia zonală de monumente, care este numită prin ordin al ministrului Culturii și care se ocupă de patru județe.

Totuși, în iulie, Primăria Timișoara a intentat proces împotriva Direcției de Cultură, însă magistrații de la Tribunalul Timiș au respins acțiunea.

„Primăria a cerut instanței să oblige Direcția pentru Cultură să emită aviz pentru modificarea Podului Episcopal – Podul Mihai Viteazul. Judecătorii au respins această cerere. Voiau să facă niște benzi exterioare, cu luminițe. Proiectul nu a fost avizat de Comisia zonală de monumente și, prin justiție, primăria voia să primească acel aviz”, a declarat, marți, Sorin Predescu, detașat între timp la Craiova pentru că a împiedicat pe motive legale mai multe proiecte ale municipalității timișorene.

Decizia nu este definitivă și poate fi atacată cu apel.

Podul Episcopal a fost construit în 1914, pe locul unui vechi pod de lemn ridicat în 1718. Proiectul inţial a prevăzut amplasarea pe cele două laturi ale podului a patru statui, reprezentând episcopi româno-catolici. Din cauza izbucnirii Primului Război Mondial, statuile nu s-au mai realizat. Podul are zece metri lățime și câte 2,5 metri pe lateral, pentru traficul pietonal.

20 Comentarii

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

  1. dinu says:

    Doamne ajuta că măcar podul ăla a scăpat de mînia lui Robu împotriva Timișoarei.

  2. Reos says:

    Bine că au mai făcut alții poduri în Timișoara că dacă trebuia să le facem noi nu eram sigur gata nici pînă la Paștele cailor mai rămâne să trecem cu pluta pentru care nu ne trebuie nici o aprobare!!!!

  3. IoDa says:

    ziceti voi ceva, insa podul tot trebuie largit, suntem in secolul 21, lucrurile s-au mai schimbat intre timp…e adevarat, ca e vechi si e monument istoric, insa daca se pastreaza ideea si design-ul nu vad de ce nu s-ar putea largi…sunt convins ca mijloace tehnice exista pentru realizarea si modificarea lui

    • Daniel says:

      Distrugem tot pentru ca masini. Alte solutii nu aveti? Gen transport in comun bine pus la punct.

    • Ioan says:

      pentru trafic pietonal si ptr bici, se pot face doua poduri mici, de ambele parti ale acestui pod. Asa cum este de exemplu langa parcul copiilor, pasarela care te aduce pe strada Pestalozzi.
      dupa ce faci doua pasarele, se poate modifica podul sa fie stric ptr trafic auto, cu cate 2 benzi pe sens.

  4. anonim says:

    Daca stam si tot tinem de vechituri in domeniul infrastructurii, nu vom evolua. Pe acelasi principiu trebuia ca acest pod sa nu existe, sa se pastreze cel din lemn.
    Se pot pastra cateva cladiri istorice, dar in rest, trebuie sa ne modernizam. Daca toate generatiile ar fi tinut cu dintii de cladirile lor, lumea ar fi fost foarte primitiva.

    • un nepriceput says:

      Ai mare dreptate, “prostii” de cehi si-au pastrat Podul Carol, ba mai mult, au scos de pe el si circulatia tramvaielor + auto in 1978 la finalizarea consolidarii. E drept ca s-a inceput constructia lui la 1357, asa ca e clar ca se incadreaza la “vechituri in domeniul infrastructurii”. Cu gandirea asta de “anonim priceput” nu realizezi ca locul isi pierde istoria iar turistii nu vor avea motiv sa vina aici. Cladiri cu sticla, otel si beton sunt in toate orasele dar acestea sunt interesante pentru “turismul de mall”, care presupune un nivel de cultura superficiala. Zona istorica reprezinta punctul de atractie si de valoare a unui oras, asta incluzand si podurile vechi de care (vrem sa) ne batem joc.

      • Timisorean says:

        Tu compari monumentele din Praga cu cele de la noi?? Ha ha ha! Nu avem noi in toata romania monumente cunoscute cate au cehii pe o straduta in praga!!!

  5. gabriela borcsi says:

    ce cretin a putut sa fie robu asta, a distrus orasul in 8 ani, daca mai prindea 4 il nenorocea complet

  6. prostidaculti says:

    deci asteptam sa cada…si atunci o sa se refaca in regim de urgenta…fara “pretentii culturale”.inca un exemplu de” muschii mei sunt mai fruntasi” specific locului, care ne afecteaza pe toti care ne bulucim dimineata pe arterele inguste…

    • Daniel says:

      Mai mergi omule si pe jos, bicicleta, autobuz, ca nu te-ai nascut in masina. Chiar trebuie sa distrugem tot in numele masinilor?

  7. maricica says:

    Ar putea lasa podul actual pentru pietoni si biciclisti/trotinetisti iar pe cele doua parti sa construiasca cate un pod cu cate 2 benzi de circulatie pe sens. Ce mare lucru?

    • Outer says:

      Maricico, dai puternic impresia c-ai picat la admitere la Poduri, si-ai ajuns pe… Drumuri. Podurile alealalte doua ar avea si niste drumuri la captetele lor? Si daca da, unde ar fi acestea construite? Prin parcuri si facultati?

  8. aris says:

    Sorin Predescu asta e absolvent de geografie si psihologie. Ce il recomanda sa se ocupe de cultura sau sa isi dea cu parerea despre constructia/reabilitarea de poduri? Va spun eu ce: vocea si talentul! A fost pus acolo de PDL intr-o vreme cand adeptii “marinarului” erau cei buni in toate. Fritz ai grija: cine a tradat o data va mai trada. Asta e Sorin Predescu.

    • Nu imi place de Fitz says:

      Este evident dupa ce scrii ca il cunosti destul de bine pe Predescu asta si e clar ca vaca ca, ori nu ti-a dat vreun aviz sa faci bazar in Unirii ori esti lingau apropiat lui Robu si acum esti frustrat ca ai fost tras pe linie moarta si cu contributia lui Predescu care nu a tacut ca sluga(adica ca tine) si a pus umarul sa scapam de pletosul nebun. Sa iti spun ce il recomanda: Directia aia e de cultura si patrimoniu. Patrimoniu se gasete peste tot si in centru si in varful muntelui une sunt cetati, biserici, etc… Sa fii psiholog si geograf inseamna ca ai destula minte sa analizezi problema din destul de multe unghiuri. Daca mai ai si ani multi de experienta la directia respectiva si nu ai fost corupt si nici nu ai lasat pe oricine sa distruga ce vrea inseamna ca ceva, ceva tot te recomanda. Si eu propun sa il schimbam cu un licentiat in arta, istorie, arhitectura, sontructii, geografie si antropolog de talie internationala. Pana nu vine ala eu zic ca e bine cu fraierul asta cu doar doua facutati si, la ce fata are, si vreo una-doua doctorate luate pe bune. Nu de alta dar nu pare sa se impiedice in cartea de gramatica. Si ar trebui nu? ca doar nu e licentiat in litere.

  9. d_tractorul says:

    Este absolut ridicol ce se intampla mai ales ca nu se sugereaza o solutie pentru aceasta problema. Ce se intampla daca podul are nevoie de reparatii capitale la structura cum a fost cazul la Michelangelo? Banuiesc ca nu se poate repara deoarece trebuie spart pentru a se ajunge la structura. Si atunci ce facem? Avem un pod muzeu pana se prabuseste in Bega?
    Daca se pastreaza arhitectura si se largeste cu 2m nu vad care ar fi problema sau daca se face un pod pietonal suspendat in apropiere. In orice caz la acest pod trebuie intervenit mai devreme sau mai tarziu.

  10. Bogdan says:

    Păi bre! De ce nu l-ai lăsat pe ăla din lemn dacă tot te numești Direcție de Cultură! Eu zic să-l dărâmi pe ăsta ca să ajungi la ăla din lemn să păstrezi patrimoniul! Și dacă tot e vorba de vechituri puteți să vă aruncați și telefoanele la coș și să folosiți fumuri pentru comunicare, că doar nu suntem în 2020 ci în 1700 toamna!

  11. Ubor says:

    Într-un oraș ca și Timișoara trebuie dublu de poduri și pasarele
    Fata de situația actuala .

  12. un raton says:

    Odata ce traficul va migra spre periferie, cum e normal in secolul 21, nu va mai fi nevoie de largire, ar fi logic sa fie chiar redus la o banda pe sens si facut banda de biciclete. Momentan e complet aiurea, daca vrei sa mergi din sudul in nordul Timisoarei esti nevoit sa treci prin buricul targului … Deci un vot aici pt directia de cultura!

    • Ioan says:

      vot pentru directia de cultura, da.
      dar nu uita ca de la an la an numarul locuitorilor in Timisoara creste!
      nu s-a facut niciun pod nou, in Timisoara, de aprox 50 de ani…
      traficul intre timp s-a inzecit.
      Timisoara este strabatuta de Bega dar si de calea ferata / cai ferate.
      daca nu ne miscam mai repede cu poduri noi, pasarele, subtraversari etc., acest oras va deveni un stau gigantic…

  13. Eveniment

    Accident cu o victimă, provocat de un șofer care nu a acordat prioritate, în localitatea timișeană Carani
    Accident de circulație, joi seară, în localitatea timișeană Carani. O persoană a ajuns la spital după ce un șofer nu a acordat prioritate la schimbarea direcției de mers. 1

    Ştirile judeţului Timiş

    Peste 300 de persoane au aplicat pentru postul de city-manager al Timișoarei
    Nu mai puțin de 309 persoane își doresc să devină city-managerul Timișoarei. Doar trei vor fi selectate în etapa următoare și vor trebui să susțină un interviu cu noul primar al municipiului, Dominic Fritz. 1

    Ştirile judeţului Timiş

    Cele mai inspirate cadouri de Crăciun te așteaptă la Iulius Town. Profită de ultimul weekend de Black Friday X-MAS Edition!
    Pregătirile de Crăciun și Black Friday au un lucru în comun: cumpărăturile! Dacă le combini, ai numai de câștigat, mai ales că magazinele din Iulius Town te întâmpină cu oferte speciale până pe 29 noiembrie 2020. Consultă catalogul online și pregătește din timp cadourile pentru cei dragi!      

    Capitala Culturala

    Fostul director al Teatrului German din Timișoara, Lucian Vărșăndan, bate din nou Primăria Timișoara în instanță
    Mizeriile făcute de fosta administrație continuă să iasă la suprafață. Fostul director al Teatrului German de Stat din Timișoara, Lucian Vărșăndan a câștigat un nou proces în instanță împotriva Primăriei Timișoara și primarului, judecătorii stabilind că trebuie reluată procedura de evaluare a proiectului său de management, procedură întreruptă în 2017.

    Eveniment

    Zeci de migranți, cazați la Liceul CFR din Timișoara după ce au petrecut o noapte în frig, pe străzile orașului
    Situație incredibilă, în noaptea de miercuri spre joi, în zona Centrului pentru Refugiați din Timișoara. Zeci de migranți din Afganistan și Pakistan au dormit sub cerul liber pentru că autoritățile nu s-au putut pune de acord cu privire la cazarea lor într-un spațiu de carantinare. Călătorii clandestini au fost într-un final adăpostiți, joi după-masă, la Liceul CFR din Timișoara, după mai multe demersuri făcute de voluntari. 12

    Sănătate

    Mobilier schimbat în centrul din Timișoara unde sunt tratați bolnavii de cancer. Au fost cumpărate paturi electrice
    Au fost achiziționate 120 de paturi electrice, cu mai multe funcții, și 48 de noptiere, la Centrul de Oncologie OncoHelp din Timișoara. Investiția se ridică la 230.000 lei și face parte din proiectul de schimbare a mobilierului din centrul unde sunt tratați bolnavi de cancer. 1

    Ştirile judeţului Timiş

    Eșec după eșec la licitațiile pentru reabilitarea termică din fonduri UE a blocurilor din Timișoara
    Unul dintre cele mai mari eșecuri ale Primăriei Timișoara este în domeniul reabilitării termice a blocurilor din Timișoara. Teoretic, lucrările ar fi putut fi făcute din fonduri UE. Practic, s-a amânat atât de mult scoaterea loturilor la licitație încât banii bugetați au devenit prea puțini. În loc să se schimbe caietele de sarcini, municipalitatea a preferat să reia licitațiile și de patru ori, evident, cu același rezultat: zero... 13

    Ştirile judeţului Timiş

    Vești excelente pentru festivalieri: UNTOLD și Electric Castle își deschid porțile în 2021! 
    Finalul anului 2020 aduce noutăți despre cele mai tari festivaluri din țară! UNTOLD 2021, ediția cu numărul șase, este pregătit să aducă încredere și optimism cu cele 10 scene, iar trupele twenty one pilots, Gorillaz și Deftones au fost deja confirmate pentru ediția din 2021 a festivalului Electric Castle. 1

    Tion.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.

    Pentru detalii apasati aici