În 18 noiembrie, la Timișoara a avut loc prima ediție CFO Conference, eveniment dedicat directorilor financiari și provocărilor cu care aceștia se confruntă în această perioadă marcată de transformări și instabilitate. Tot în cadrul conferinței s-a discutat și despre instrumentele pe care aceștia le au la dispoziție pentru a-și ajuta firmele să depășească momentele dificile.
Au avut loc mai multe sesiuni de prezentări și un panel de dezbatere, la care au participat 10 specialiști din companii de top. Aceștia au abordat subiecte precum noutățile legislative cu impact la nivel fiscal, contextul economic actual, perspectivele anului 2023 și rolul CFO-ului pe harta companiei viitorului.
„Fiscalitatea în România este mult mai bună ca în alte părți – teoria e frumoasă, practica ne omoară. Mă voi concentra pe zona de capital uman și pe cea de inovație. O echipă bună, cu oameni motivați, dar și inovația, vor contribui în perioada următoare la succes. […]
Este util să știm ce s-a schimbat în zona de cercetare-dezvoltare. Există o scutire de impozit pe profit pe o durată de 10 ani pentru organizațiile care fac asta. Dacă avem departamente care fac cercetare-dezvoltare și le organizăm în societăți distincte, avem această facilitate. […] În plus, angajații care lucrează în cercetare-dezvoltare sunt scutiți de impozit pe venit. Mai mult de atât, deducerea TVA este permisă, chiar în condițiile în care rezultatul este incert.
În ceea ce privește noutățile, este interesant că avem în sfârșit Registrul Experților, de la sfârșitul lunii octombrie. Au fost publicate și criteriile după care se pot selecta experții, cât și metodologia, care va intra în vigoare la 1 ianuarie 2023. Cel mai interesant lucru este că nu va mai fi nevoie de certificare decât pentru marii contribuabili. În termeni practici, dacă dezvoltați produse, tehnologii, materiale, etc. și nu sunteți mari contribuabili, puteți avea o abordare curajoasă”, a declarat Theodor Artenie, Head of Tax Practice Romania, Noerr.
Potrivit studiului EY CFO Imperative, investitorii își doresc să vadă mai multă transparență din partea companiilor, nu doar datele financiare. Se simt mai în siguranță dacă știu mai multe despre companie, despre viziunea acesteia, iar nevoia de transparență va accelera schimbările care urmează să aibă loc.
„78% din directorii financiari consideră că vor avea un rol important în dezvoltarea și implementarea strategiei de business în viitorul apropiat. 68% dintre aceștia se văd de asemenea implicați în inovarea modelului de business.
70% dintre directorii financiari își imaginează viitorul funcției financiare ca fiind o funcție agilă, proactivă și orientată spre clienți și crearea de valoare. Principalii catalizatori ai acestei schimbări sunt legați de resursă umană și de modificarea percepției”, a explicat Verona Cojocaru de la EY Romania.
Specialiștii reuniți la Timișoara au vorbit și despre modificările care urmează să aibă loc începând din 2023.
„În Codul Muncii – Legea 283 apare obligativitatea de a menționa în contractul de muncă, pe lângă salariul de bază și alte elemente constitutive evidențiate separat […] Dacă până acum ele erau în politicile interne ale companiei,legiuitorul mă obligă să le aduc în contractul de muncă – toate contractele noi care se vor încheia trebuie să conțină aceste elemente. Avem o modificare și în Declarația 112, care se depune lunar, unde, de asemenea, s-au dezvoltat elemente noi de raportare […] Va exista o transparență din ce în ce mai mare asupra modalității în care un angajator formalizează și acordă beneficii salariaților, pornind de la contractul de muncă și terminând cu Declarația 112”, a spus Mitel Spătaru de la Crowe Romania.
Un alt subiect abordat a fost legat de whistleblowers și cultura integrității în organizații. Este o temă despre care se vorbește din ce în ce mai mult, deși în România nu există o legislație implementată în acest sens. Potrivit studiului EY Global Integrity 2022, 94% din respondenții din România au indicat că este important ca organizația lor să demonstreze că operează cu integritate.
Cea de-a doua parte a CFO Conference Timișoara a fost dedicată unui panel de dezbatere moderat de Daniel Drăgan, și la care au participat reprezentanții unor firme importante, precum Teilor, Ikea, Cargo etc.
„Volumul de informații era mare și înainte, dar nu atât de mare ca astăzi. Complexitatea datelor crește, astfel că întrebarea este: ce s-a schimbat atât de dramatic în ultimii ani? […] Singura noastră șansă de a răspunde unei cantități tot mai mari de date, unei munci tot mai complexe, este să schimbi modul de lucru.
Noi, cei din departamentul financiar, trebuie să ne mutăm în zona în care prelucrarea de date să ne ocupe cât mai puțin timp – 20% din timp să ne ocupe prelucrarea de date și 80% să fie analize”, a fost de părere Mircea Varga, de la Teilor Holding.
La rândul său, Cristian Stoicescu, de la IKEA SEE, a vorbit despre calitatea datelor și ceea ce directorii financiari pot face cu ele.
„A crescut business-ul în pandemie, pentru că am făcut trecerea de la Cash&Carry la online, după care am descoperit oportunitatea de a face business-ul și mai flexibil și să mergem spre zona de omnichannel. […] Consider că noi, ca directori financiari, suntem un factor critic în această zonă – dacă astfel de elemente sunt introduse în modelul de business, totul va arăta foarte, foarte diferit. Stăm pe munți de date, le colectăm, le așezăm, începem să digitalizăm, însă trebuie să ne întrebăm ce facem cu ele. Cum le interpretăm? Cum ne ajută?”, a declarat acesta.
Citiți principiile noastre de moderare aici!