tion.ro Web analytics

Tion

Tion

  • Ştiri
    • Ştiri Timiș
    • Lugoj
    • Știri naționale
    • Stiri internaţionale
    • Eveniment
    • Sănătate
    • Dialoguri Sănătoase
    • Sport
    • Târg imobiliar
  • Timp liber
    • Cultură
    • Cinema
    • Horoscop
  • ANGAJĂRI
  • MICA PUBLICITATE
    • IMOBILIARE
      • Imobiliare Vanzari – Garsoniere
      • Imobiliare Vanzari – o camera
      • Imobiliare Vanzari – 2 camere
      • Imobiliare Vanzari – 3 camere
      • Imobiliare Vanzari – 4 camere
      • Imobiliare Vanzari – Case
      • Imobiliare Vanzari – Terenuri
      • Imobiliare Vanzari – Spatii comerciale
      • Imobiliare Inchirieri – Garsoniere
      • Imobiliare Inchirieri – o camera
      • Imobiliare Inchirieri – 2 camere
      • Imobiliare Inchirieri – 3 camere
      • Imobiliare Inchirieri – Case
      • Imobiliare Inchirieri – Spatii comerciale
    • PRESTĂRI SERVICII
    • CONSTRUCȚII
    • AUTO
    • DIVERSE
  • UTILE
  • VIDEO
  • Azi în Timișoara
  • Cariere de Poveste
  • Agenda
  • Lugoj
Select Page


Tion
Ştiri din Timiș
Persoanele cu dizabilități din Timișoara cer condiții reale pentru o mobilitate independentă

Persoanele cu dizabilități din Timișoara cer condiții reale pentru o mobilitate independentă

De Carys Gligor
la 3 December 2025 15:33
4 Comentarii

Persoanele cu dizabilități din Timișoara cer condiții reale pentru o mobilitate independentă

3 December 2025 15:33
Cu ocazia Zilei Internaționale a Persoanelor cu Dizabilități, marcată anual pe 3 decembrie, Asociația Ceva de Spus a organizat miercuri o acțiune sub forma unei călătorii cu tramvaiul, menită să evidențieze dificultățile pe care persoanele cu dizabilități le întâmpină zilnic în transportul public și în infrastructura orașului.
Scris de Carys Gligor - Cu ocazia Zilei Internaționale a Persoanelor cu Dizabilități, marcată anual pe 3 decembrie, Asociația Ceva de Spus a organizat miercuri o acțiune sub forma unei călătorii cu tramvaiul, menită să evidențieze dificultățile pe care persoanele cu dizabilități le întâmpină zilnic în transportul public și în infrastructura orașului.

Trimite articolul

X

La eveniment au participat membrii asociației și alte persoane cu dizabilități, reprezentanți ai Primăriei Timișoara, printre care Mihai Florescu, directorul Direcției Generale Investiții și Mentenanță, precum și conducerea STPT, reprezentată de Florin Petolea, directorul general al societății.

Transportul public: între experiențe pozitive și probleme grave de accesibilitate

O temă majoră ridicată de participanți a fost dreptul persoanelor cu dizabilități de a se deplasa independent, fără a fi tratate ca persoane care ar trebui însoțite permanent. Simona Smultea, co-președintă a Asociației Ceva de Spus, a vorbit despre situațiile umilitoare în care unii membri ai comunității au fost întrebați de ce circulă singuri, deși legea și demnitatea umană le garantează libertatea de mișcare.

Discuțiile din tramvai au acoperit o gamă largă de probleme, începând cu lipsa anunțurilor vocale și a informării vizuale din mijloacele de transport. Persoanele cu deficiențe de vedere au semnalat că anunțurile automate care semnalează stația care urmează nu sunt funcționale sau nu sunt activate în multe mijloace de transport, iar afișajele electronice nu oferă informații clare sau sunt defecte. Astfel de lipsuri duc frecvent la rătăciri sau la imposibilitatea de a identifica vehiculul corect.

Participanții au vorbit și despre comportamentul personalului STPT, unde, pe lângă experiențe în care șoferii nu au coborât rampa sau nu au oferit ajutor, au existat și exemple de empatie, cum ar fi vatmani și șoferi care întreabă dacă este nevoie de sprijin, coboară pentru a ajuta la îmbarcare, îi salută pe călători și îi cunosc după nume.

Persoanele cu dizabilități din Timișoara cer condiții reale pentru o mobilitate independentă

 

Totuși, momentele negative rămân marcante. O mamă a povestit o experiență traumatică în care fiica ei cu dizabilități a rămas prinsă între ușile unui autobuz și a pierdut ulterior încrederea de a mai circula singură.

O altă problemă discutată a fost transportul specializat, unde orașul dispune de doar patru mașini adaptate. Programările se fac cu o săptămână înainte, locurile zilnice sunt puține, iar cursele sunt folosite mai ales pentru terapie și școală. Unele tipuri de dizabilități au limite clare în ceea ce privește numărul de curse permise. Participanții au solicitat creșterea numărului de vehicule adaptate și o flexibilizare a modului de programare.

Infrastructura orașului: borduri prea înalte, trotuare inaccesibile, stații periculoase

Infrastructura orașului a fost unul dintre cele mai criticate capitole. Bordurile prea înalte, trotuarele deteriorate și unele stații de transport în comun fac deplasarea dificilă sau chiar imposibilă. Stația liniei 3 a fost descrisă ca fiind complet neamenajată, obligând pasagerii să coboare direct în noroi. Probleme au fost semnalate și în zona Gării de Nord, precum și pe trasee intens circulate.

După coborârea din tramvai, grupul a traversat Piața Traian, unde gropile adânci și trotuarele sparte au demonstrat, în mod vizibil, cât de greu se deplasează o persoană în scaun rulant într-o zonă centrală a orașului.

Primăria recunoaște problemele, dar invocă procese administrative lente

Reprezentantul Primăriei, Mihai Florescu, a recunoscut că infrastructura existentă „nu este prietenoasă”, explicând că investițiile noi țin cont de accesibilitate, dar procesele administrative rămân lente. Autorizațiile de construcție pot dura chiar și doi ani, iar unele intervenții aparent simple, precum repararea unui trotuar, sunt prelungite din motive birocratice sau tehnice.

El a încurajat cetățenii să facă sesizări și să colaboreze cu managerii de cartier, subliniind că presiunea publică și implicarea comunității sunt esențiale pentru prioritizarea lucrărilor.

Au fost discutate și alte probleme punctuale importante, precum inaccesibilitatea bărcilor STPT pentru persoanele în scaun rulant, pasaje cu pante abrupte, zone centrale unde bordurile rămân prea înalte, sau proiecte „modernizate” care nu includ accesibilitatea ca standard.

Participanții au solicitat organizarea unor întâlniri periodice între autorități și comunitate, implementarea urgentă a anunțurilor vocale, campanii de informare despre semafoarele sonore, extinderea numărului de mașini adaptate și colaborarea cu mai multe persoane cu dizabilități în procesul de avizare și verificare a lucrărilor publice.

Deși participanții au apreciat deschiderea autorităților de a discuta direct în teren, nu poate fi ignorat faptul că mobilitatea independentă este încă un obiectiv departe de a fi atins în Timișoara. Problemele de accesibilitate sunt persistente și grave, iar soluțiile necesare nu pot fi amânate la nesfârșit.

Directorul general al STPT, Florin Petolea, a declarat în timpul discuțiilor că va verifica situațiile semnalate în mijloacele de transport și în stații. El a spus că va încerca să identifice soluții pentru îmbunătățirea accesibilității și a modului în care personalul interacționează cu călătorii, însă nu a oferit un calendar concret sau detalii despre momentul în care aceste măsuri ar putea fi implementate.

La finalul discuțiilor, reprezentanții Primăriei Timișoara au încurajat cetățenii, în special persoanele cu dizabilități, dar nu numai, să semnaleze direct problemele pe care le observă în oraș, de la semafoare fără semnal sonor și stații inaccesibile, până la trotuare deteriorate, borduri prea înalte, dale scoase sau orice alt obstacol care îngreunează deplasarea. Sesizările punctuale, au subliniat ei, ajută administrația să prioritizeze intervențiile și să rezolve mai repede situațiile care afectează mobilitatea zilnică a oamenilor.

Deși mesajul autorităților a fost că implicarea cetățenilor este esențială pentru semnalarea problemelor, rămâne totuși responsabilitatea instituțiilor să asigure accesibilitatea, iar ritmul lent al intervențiilor arată că aceste obligații sunt îndeplinite cu dificultate în Timișoara.

Trimite articolul

X
4 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

  1. dan says:
    December 3, 2025 at 7:01 pm

    De la cine cer ? de la fritz? :))) , daca te uiti la magazinile care au rampa atata sunt de abrupte ca nici daca incerci sa ii inpingi nu reusesti, la tramvai si autobuze inexistente, si daca este vrreun autobuz care are rampa, au manuale si trebuie sofeul sa se dea jos si peurma tot soferul trebuie sa vina din nou la coborare, sa mearga pe vreun trotuar care nu e spart cineva cu carut ar fi o minue, tot orasul e plin de crapaturi si gauri in asfalt si borduri peste care isi rupe lumea rotiile nu sunt la niveul asfaltului

    Reply
  2. soferu says:
    December 3, 2025 at 7:09 pm

    Persoanele acestea sa vina cu insotitor. Soferii sunt obligati doar sa puna trapa !!!!!!

    Reply
    • Ianes says:
      December 4, 2025 at 12:24 am

      Vă rog frumos să țineți cont că persoanele cu mobilitate redusă au dreptul la acces în condiții demne și sigure, nu doar la o „trapă” lăsată la discreția șoferului. Un însoțitor poate fi util în unele situații, însă nu poate fi impus ca obligație, iar responsabilitatea pentru îmbarcarea în siguranță aparține și operatorului de transport.

      Vă invit să privim acest subiect cu mai mult respect și empatie. Pentru unii oameni, acele mici gesturi de accesibilitate înseamnă diferența dintre a se putea deplasa și a rămâne izolați.

      Vă mulțumesc pentru înțelegere și sper ca pe viitor să abordăm aceste situații într-un mod mai incluziv și mai atent la nevoile tuturor.

      Reply
    • ciumegu says:
      December 5, 2025 at 12:48 pm

      Să îi plătești tu însoțitor la un pensionar care are 800 de lei pensie. Nesimțitule. Numa drepturi ai tu, nu?

      Reply
  3. Cele mai citite știri

    1
    Doi bărbați au fost reținuți în cazul crimei din Ciacova. Și-au bătut prietenul și i-au dat foc
    2
    PROGRAM. „FestteamArt” 2025 marchează 25 de ani de prietenie teatrală între Lugoj și Corinthos
    3
    Percheziții la Timișoara într-un dosar de evaziune fiscală cu un prejudiciu de peste 30 de milioane de lei
    4
    Krampuslauf – Demonii iernii care cutreieră Europa
    5
    Cincisprezece biciclete electrice pentru comunitate, prin apelul „Urban eRiders”
    6
    Delegație din Republica Moldova, în vizită oficială la Timișoara. A învățat cum să atragă fonduri europene
    7
    Campanie gratuită de colectare a deșeurilor vegetale în comuna Giroc
    8
    Comercianții de flori, coronițe și candele sunt așteptați să depună cereri dacă vor să vândă de Ziua Morților în Timișoara
    9
    Raport Salvați Copiii: Sărăcia în rândul copiilor din România „costă” economia peste o treime din PIB
    10
    Accident la intersecția cu strada Aeroportului de lângă Timișoara. Șofer de 71 de ani, transportat la spital

    Cele mai noi știri

    Azi în Timișoara

    Ce facem astăzi, 15 decembrie 2025, în Timișoara?

    Cinema

    Proiecție specială de sărbători la Cinema Timiș. „Love Actually” revine pe marile ecrane

    Eveniment

    FOTO. Protest la Timișoara în fața Palatului Dicasterial. Sute de persoane cer schimbări în Justiție

    Eveniment

    Accident pe DN 6, între Remetea Mare și Timișoara. O tânără a fost rănită după ce un șofer a ieșit de pe drum

    Ştiri din Timiș

    Campanie de strângere de alimente și produse de îngrijire pentru familiile vulnerabile din Timiș

    Eveniment

    O fetiță de 4 ani a ajuns la spital după un accident petrecut într-o intersecție din Ghiroda

    Sănătate

    Recuperarea medicală, un pas esențial după intervențiile chirurgicale

    Eveniment

    Incendiu la o pensiune de pe DN68A, la ieșirea din Lugoj spre Făget

    Eveniment

    Ancheta în cazul bătrânilor ținuți în mizerie la Cenad se extinde. 13 percheziții, dosar penal pentru ucidere din culpă

    Ştiri din Timiș

    FOTO. 36 de ani de la Revoluție. Au fost depuse coroane în fața Bisericii Reformate din Piața Maria
    • Servicii
      • Redactia
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Politica de confidentialitate
      • Regulament postare și moderare comentarii

    Timiș Online

    ISSN 3008-2323

    ISSN-L 3008-2323

    Tion.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.

    Pentru detalii apasati aici