Practic, Primăria Timișoara ar dori să cumpere zece troleibuze de 12 metri lungime, punând la bătaie 22,8 milioane de lei, fără TVA. Adică în jur de 450.000 de euro, fără TVA, pe bucată. La licitația lansată în iulie cu termen de depunere a ofertelor pe 28 august, potrivit platformei SEAP, „niciunul dintre ofertanții înscriși nu a criptat oferta financiară sau nu a răspuns la toți factorii de evaluare electronici, după caz”, astfel că aceasta a fost anulată.
De-a lungul procedurii, au fost cerute mai multe clarificări, majoritatea de ordin tehnic. A fost, însă, și un agent economic care s-a plâns de banii puși la bătaie.
„Această valoare estimată este semnificativ sub nivelul de prețuri practicat la nivelul pieței europene și a procedurilor de achiziție derulate prin SEAP în ultimii 2 ani pentru vehicule cu aceeași lungime, putere nominală a unității de tracțiune 160 kW, echipate la același standard tehnic, iar acest aspect riscă să afecteze grav competitivitatea și viabilitatea procedurii de atribuire”, scria acesta.
Potrivit acestuia, la alte proceduri similare desfășurate anul acesta în România și Europa valorile de achiziție au fost „între 580.000 și 750.000 Euro/ vehicul + TVA”. De altfel, este prezentată și precedenta achiziție de troleibuze a Primăriei Timișoara, s-a convenit un preț de 517.650 Euro +TVA pentru fiecare troleibuz de 12 metri achiziționat.
În contrapartidă, reprezentanții municipalității i-au răspuns agentului economic că a fost respectată valoarea eligibilă pentru finanțare prevăzută în contratul de finanțare europeană.
„Valoarea estimată a troleibuizelor a fost fundamentată de către autoritatea de management a PR Vest 2021-2027 prin Ghidul Solicitantului de finanțare aferent PI4.1 Mobilitate urbană sustenabilă, cap. 5.7 Alte cerințe de eligibilitate a proiectului: «costurile incluse în cadrul bugetului cererii de finanțare sunt realiste, rezonabile, corect estimate și îndeplinesc următoarele cerințe: (…) viii. 1 troleibuz 12 m: 0,46 milioane EUR, valoare eligibilă, fără TVA». În consecință, se menține cenrința privind valoarea estimată a vehiculelor”, au răspuns, mai exact, reprezentanții primăriei.
Despre achiziție
Vă amintim, achiziția are o finanțare europeană prin Programul Regional Vest 2021 – 2027. Împreună cu cele 10 troleibuze, primăria a mai cerut bani europeni și pentru încă 10 tramvaie și 20 de autobuze, suplimentar față de unitățile deja livrate anii trecuți de Bozankaya, respectiv Karsan.
Timișoara are în desfășurare și un contract pentru troleibuze produse de aceeași firmă Bozankaya. Primul a ajuns deja de la începutul lunii iunie în oraș și în prezent este supus testelor pentru omologare, rezultatele fiind până acum bune.
În total, este vorba despre opt troleibuze de 12 metri și 25 de troleibuze articulate de 18 metri, pentru care primăria a semnat un contract cu valoare de 98 de milioane de lei, fără TVA, finanțarea fiind făcută prin PNRR.
Trimite articolul
X“Primul a ajuns deja de la începutul lunii iunie în oraș și incă e supus testelor”… Suntem aproape în septembrie și nu l-a văzut nimeni pe nici un traseu. 3 luni de teste… 🤔