Reluarea activității a fost anunțată într-o conferință de presă de viceprimarul Ruben Lațcău și proaspăt-numita directoare interimară a Spitalului Municipal, Stela Iurciuc.
Practic, fosta clinică President, pentru care se plătește o chirie de peste 40.000 de euro pe lună, va putea fi folosită din nou pentru nașteri, de această dată ca spital public, de joi, 24 iulie.
„S-au făcut deja câteva luni bune de când a fost închisă locația de pe 16 Decembrie, locație care nu mai corespundea nevoilor și realităților din zilele noastre – o clădire veche de peste 100 de ani, care avea și probleme structurale, care a suferit de-a lungul timpului foarte multe intervenții, multe dintre ele nefiind autorizate. Asta a dus la probleme recurente cu clădirea. Am avut o prăbușire de tavan când am luat decizia foarte dificilă, dar foarte necesară, de a închide acea clădire, pentru a nu pune în pericol mamele și copiii care se nășteau acolo.
Ne bucurăm că suntem astăzi într-o locație nouă, într-o locație care oferă condiții mult mai bune, necesare pentru secolul XXI. Avem toalete în fiecare cameră unde vor sta mămicile. (…)
Dacă vedem că clădirea corespunde nevoilor pe care spitalul le are și dacă vedem că se poate dezvolta pe termen lung în această zonă, luăm în considerare și în calcul să putem achiziționa la un moment dat această clădire”, a declarat viceprimarul Ruben Lațcău.
Primele două nașteri vor avea loc joi, după care va începe și programarea celorlalte gravide.

„Aici se întâmplă minuni”
Momentan, în noua clădire va funcționa doar partea de obstetrică, adică nașterile propriu-zise, ginecologia rămânând în Elisabetin, în clădirea de vizavi de cea închisă în decembrie. Managera Stela Iurciuc speră ca, pe viitor, și această parte să aibă loc în noul sediu din Blașcovici.
„Este o zi istorică pentru spital. Aici vin gravidele care, să ne înțelegem, sunt femei sănătoase, nu sunt «paciente». Practic, deci aici se întâmplă minuni, se aduc pe lume copilași, unul-doi-trei, câți dă Dumnezeu.
Referitor la ce a spus domnul viceprimar, mă bucur foarte mult că a spus că ar putea exista și posibilitatea extensiei clădirii, ca astfel colegii mei să-și înfăptuiască și partea de obstetrică, dar și de ginecologie într-un singur loc.
Referitor la acest spațiu: este un spațiu modern, cu 102 paturi, împărțit în saloane de neonatologie, saloane de obstetrică, saloane ATI, parte de bloc operator, sală de naștere”, a declarat și managera Stela Iurciuc.
Ea a explicat și de ce mutarea în noua locație a durat câteva luni bune după semnarea contractului de închiriere. Oricum, chirie s-a plătit doar pentru luna iunie până acum, în contract fiind stipulată o perioadă pentru pregătirea unității.
„Ceea ce trebuie să înțelegeți: într-un spital de stat este nevoie de o siguranță multiplă a sistemului de fluide. Cerințele la stat cred că sunt mai pretențioase decât la privat. De aceea a durat o perioadă pentru a putea fi în siguranță 100%”, a adăugat managera Spitalului Municipal Timișoara.
Chiar dacă, sub fosta conducere, spitalul a făcut parte dintr-o anchetă legată de fonduri, în prezent nu sunt probleme cu furnizorii. Nu sunt probleme nici cu personalul, maternitatea având, printre altele, 54 de medici, 54 de rezidenți și 33 de asistente, care vor fi prin rotație între cele două clădiri ale sale. Pentru maternitate, în noua locație, sunt preconizate între 2.500 și 3.500 de nașteri anual.
Soluția pentru parcare în zonă: TimPark și tramvaiul
În fața spitalului sunt doar câteva locuri de parcare, iar în rest sunt locuri paralele cu drumul care, însă, deservesc și locuitorii din zonă. Pentru a răspunde nevoilor, viceprimarul Lațcău spune că soluția o reprezintă… sistemul TimPark. Un „avantaj” ar fi și faptul că în apropiere există stații de tramvai.
„Mă bucur că suntem pe o locație, în care, în față la 50 de metri avem o linie de tramvai și o stație de tramvai. Deci, din perspectiva asta, conectivitatea crește. Cu siguranță va urma un proces prin care în întreaga zonă va fi inclus în sistemul TimPark și toate locurile vor fi marcate.
Acest proces va avea ca rol și sistematizarea și eliminarea mașinilor care stau practic cu zilele, sunt nefolosite, și să-i stimulăm pe unii care locuiesc în zonă să-și parcheze mașina în garaj în curte, dacă există această infrastructură, și să putem să ne asigurăm că lucrurile pot fi mai bine utilizate.
Minusul principal în locația asta, într-adevăr, este parcarea. Dar, dacă ne gândim la Odobescu și strada Ghica, unde eram înainte, situația nu este mai rea în locația asta decât în cealaltă”, a mai spus Lațcău.
Planurile pentru o nouă maternitate, oarecum abandonate
Întrebat și despre planurile pentru o nouă maternitate – primăria are un proiect de câțiva ani, care are și autorizație de construire –, viceprimarul s-a eschivat oarecum. Pe scurt, a amintit că proiectul a fost inițial trecut pe lista de investiții sanitare prin PNRR, dar a fost scos ulterior.
Nici noul spital municipal pe care îl primăria vrea să îl construiască în parteneriat cu Banca Modială nu va avea secții de obstetrică-ginecologie.
Totuși, dacă va fi cumpărată clădirea din Blașcovici, ar putea fi făcută o investiție de extindere. Altfel, chiar și fostul sediu de lângă CNB ar putea vedea o investiție de modernizare. În orice caz, primăria ia în calcul și varianta ca un privat să construiască pentru ea o eventuală clădire.
„Vom lua o decizie după niște luni, ani, în care vedem exact cum utilizăm clădirea, cât de mult corespunde nevoilor pe care le avem, ce probleme sau ce provocări vom avea și, ulterior, se va lua o decizie pe termen lung, dar cred că exemplul acestei clădiri trebuie să fie un exemplu pe care să-l replicăm. (…)
Cred că trebuie să începem să învățăm din experiența mediului privat care construiește la standarde de calitate bune și foarte bune și la costuri mult mai scăzute decât noi. (…) Vedem costuri de 3-4-5 ori mai mici la construcția acestor spitale.
(…) Să vă dau un exemplu clar: dacă luăm decizia, peste câțiva ani, să ne extindem în zonă – asta înseamnă în mod evident să achiziționăm câteva terenuri, să expropriem câteva case și să construim o clădire nouă – ne putem pune întrebarea: construim noi această clădire – Primăria Timișoara – sau găsim un privat care să construiască pentru noi la anumite standarde, la un anumit preț pe metru pătrat”, a mai spus Lațcău.
Maternitatea veche, închisă după ce a căzut tavanul într-un salon
Vă reamintim, secțiile de obstetrică ale maternității nu mai funcționează din 1 decembrie 2024, clinica de lângă Colegiul Național Bănățean fiind închisă după ce a căzut tavanul din baia unui salon. La două zile după incident, în urma unor articole de presă, primăria anunța că nou-născuții internați au fost transportați la Spitalul de Copii „Louis Țurcanu”, iar cazurile noi sunt redirecționate către Maternitatea Bega. Clădirea de vizavi, cea cu Ginecologia, funcționează în continuare.
La mijlocul lunii ianuarie, angajații maternității au organizat și un protest pentru găsirea unei noi locații. Atunci, se promitea găsirea unei soluții până la finalul lunii ianuarie. Între timp, în fosta clădire, în zona Centrului de Excelență pentru Boli Oculare Rare a mai căzut o bucată de tavan.
La începutul lui februarie a fost anunțată soluția de relocare în fosta clinică President. În martie, Spitalul Municipal semna contractul de închiriere a acesteia. Chiria este de 44.500 de euro pe lună, înțelegerea fiind valabilă trei ani, fiind prevăzută o perioadă de 45 de zile în care nu trebuie achitat nimic, orizont de timp în care ar fi trebuit făcute toate operațiunile pentru redeschiderea propriu-zisă a maternității.
Pe 25 martie, reprezentanții primăriei și ai Spitalului Municipal spuneau pentru Tion că redeschiderea ar urma să aibă loc în mai, lucru care, evident, nu s-a mai întâmplat. Flavia Zară, managera spitalului la acel moment, ne spunea că, deși noua clădire fusese folosită tot drept clinică de nașteri, mutarea durează atât de mult pentru că trebuie finalizate lucrări care „nu se pot face peste noapte”.
La mijlocul lunii iunie, Flavia Zară a fost înlocuită de conducerea primăriei. În locui ei a fost numită interimar Stela Iurciuc, cea care conducea Spitalul CFR. Spre finalul aceleiași luni, încă se lucra la pregătirea noii clădiri.
Trimite articolul
XPai da, pare evident logic să ducem gravida la maternitate cu tramvaiul.
-
Parcarea lipsește și la locația veche. A reușit să funcționeze până acum câteva luni, vor reuși și aici.
-
Într-un loc plătit cu 44 mii euro chirie pe lună, da tramvaiul este o alegere bună…
-
Chiar este, intr-un oras european dotat cu un tramvai modern care circula pe o linie noua. Afla cum se circula si cum se parcheaza de exemplu in Frankfurt.
-