tion.ro Web analytics

Festivalul pietonilor și bicicliștilor la Timișoara, cu 50.000 de euro. Trei străzi circulate, închise pentru mașini și deschise pentru comunitate

De Erika Iszlai

Festivalul pietonilor și bicicliștilor la Timișoara, cu 50.000 de euro. Trei străzi circulate, închise pentru mașini și deschise pentru comunitate

foto: arhivă
La finalul lunii iulie, timp de 24 de ore, Primăria Timișoara și Casa de Cultură vor deschide parțial sau total trei artere din centrul orașului pentru activități cultural-educative de responsabilizare ecologică și le vor închide pentru mașini. „Străzi pentru comunitate” este un proiect pilot în Agenda culturală pe anul 2021 și costă puțin peste 50.000 de euro.
Scris de Erika Iszlai - La finalul lunii iulie, timp de 24 de ore, Primăria Timișoara și Casa de Cultură vor deschide parțial sau total trei artere din centrul orașului pentru activități cultural-educative de responsabilizare ecologică și le vor închide pentru mașini. „Străzi pentru comunitate” este un proiect pilot în Agenda culturală pe anul 2021 și costă puțin peste 50.000 de euro.

„Ideea era că nu închidem pentru cultură, ci deschidem pentru oameni. Am fost foarte atenți să nu cumva să creadă cineva că noi am închide străzile ca să facem evenimente culturale și după aceea să se răsfrângă asupra culturii, eu știu, antipatia șoferilor, să zicem. Deci, deschidem pentru oameni ca să vedem ce fain e să ajungă fără niciun fel de obstacol de pe Circumvalațiunii până în centru cu bicicleta și pe o parte de carosabil fain, adică fără gropi, fără să te deranjeze alte lucruri”, a explicat Camelia Mingasson, directorul interimar al Casei de Cultură Timișoara.

Startul manifestării se va da sâmbătă, 24 iulie, la ora 18, cu o cursă de biciclete. În zona bd. I.C. Brătianu vor fi proiecții de filme sau spectacole de teatru.

„Biciclete, însoțite de mesaje pe zmeie, vor traversa orașul și vor face o tură a spațiilor pe care le-am deschis pentru oameni și le-am închis un pic ca să le deschidem, aducând oamenii în zona aceasta (Modex – n.r.), unde o să avem amplasată o scenă pe care vor performa trupe de muzică locale”, a completat Mingasson.

Potrivit șefului interimar de la Casa de Cultură, ziua de duminică va fi dedicată familiilor, pentru ca părinții, copiii sau chiar bunicii lor să se bucure de activități sportive, recreative și cu tendință ecologică.

„Dincolo de ce se întâmplă, important este mesajul, că ne dorim un oraș mai puțin poluat. Nu vor lipsi nici piese de teatru, spectacole pentru copii cu tematică ecologică. Inclusiv filmele care vor rula vor avea subiecte cu atingere ecologică. Seara o vom închide din nou cu o cursă, fie a bicicletelor, fie cu a alergătorilor, cu un cros nocturn”, a mai spus Camelia Mingasson.

Trei străzi circulate, închise circulației rutiere

În centrul Timișoarei vor exista, de fapt, trei zone de activități, în perioada sâmbătă, 24 iulie, ora 18 – duminică, 25 iulie, până spre seară.

Prima este pe str. Gheorghe Lazăr, între Circumvalațiunii și Gh. Dima, unde una dintre benzile de circulație va fi dedicată pietonilor și bicicliștilor. Vor fi și parade de biciclete și diverse concursuri.

A doua zonă este pe străzile Gh. Dima și Sf. Ioan, între sensul giratoriu din Mărăști și Opera Națională Română. Vor fi amenajate standuri care vor promova transportul alternativ.

A treia zonă va fi dedicată activităților de impact, pe bd. I.C. Brătianu și str. 20 Decembrie 1989, între intersecțiile cu Michelangelo și C.D. Loga. Vor fi concerte cu trupe locale, activități sportive și recreative. Acolo va exista și o zonă de cinema.

Reprezentanții primăriei nu au putut spune exact câte acțiuni vor avea loc în cadrul „festivalului pietonilor și bicicliștilor”, dar numărul lor este destul de mare și sunt împărțite în 5-6 categorii de evenimente. Ceea ce este clar este că la „Străzi pentru comunitate” vor fi amplasate și câteva food trucks, pentru ca timișorenii invitați la mișcare și distracție să își poată potoli foamea.

„Este un proiect pilot prin care ne dorim să redăm spațiul public oamenilor și să promovăm transportul alternativ. Timișoara este un oraș cu un potențial imens în această zonă și vrem să îi încurajăm pe oameni să îi descopere adevărata frumusețe. Invităm toți timișorenii să vină cu bicicletele, cu rolele, cu skateboardurile și să se bucure de aceste evenimente, să se bucure de orașul lor”, a spus primarul Dominic Fritz.

Edilul-șef susține că în acest moment se lucrează și la un proiect mai mare de regenerare urbană în mai multe zone din oraș, prin care Primăria Timișoara își dorește să afle ce spații pot fi redate comunității. Una dintre cele studiate este Dacia.

Pe ce se cheltuie 50.000 de euro

Proiectul „Străzi pentru comunitate”, numit inițial „Străzi deschise – o zi fără mașini”, apare pe Agenda culturală pe anul 2021. Pentru acest proiect pilot s-au pus deoparte 250.000 de lei, echivalentul a puțin peste 50.000 de euro. O sumă pe care unii timișoreni o consideră prea mare pentru închiderea a trei străzi și organizarea câtorva manifestări.

„Am văzut exact de câți bani avem nevoie ca să organizăm un eveniment. Sunt foarte multe acțiuni care nu implică costuri financiare, dar sunt și aspecte bugetate care implică costuri, inclusiv paza, inclusiv firma care se ocupă de închiderea străzilor, adică sunt foarte multe cheltuieli, ecrane, sceno-tehnică, asociațiile care vin și susțin spectacole fiind plătite, nu vin pe gratis. Nu toată lumea vine pe gratis, din păcate”, a explicat Mingasson.

Deși zona pietonală din centrul orașului este destul de mare, primarul Dominic Fritz spune că este nevoie de un astfel de eveniment în zona centrală, pentru că este vorba, de fapt, „de conectarea centrului cu restul și de acest efect de a reconverti o zonă circulată cu mașini într-un spațiu care este, pentru 24 de ore, cumva locuit de toți din comunitate și nu doar cei care au o mașină”.

editor Dan Oancia

Pe aceeași temă:

O zi fără mașini, de 50.000 de euro, la Timișoara. Avem agendă culturală pe anul 2021, cu 14 evenimente

37 Comentarii

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

  1. Qwerty says:

    Faină treabă, dar se putea să închidă străzile ălea și pe gratis… 🙂

  2. bike_fan says:

    Draga administratie, pe cand o sa faci piste de biciclete separate de trotuar? Degeaba organizezi evenimente cand lipseste infrastructura. Si nu inteleg nici partea cu “Deci, deschidem pentru oameni ca să vedem ce fain e să ajungă fără niciun fel de obstacol (…)pe o parte de carosabil fain, adică fără gropi, fără să te deranjeze alte lucruri”
    Treaba administratiei e sa faca si carosabilul si trotuarele faine fara gropi, nu sa ofere o zi cateva bucati doar pentru biciclisti. Ba e o zi fara masini, ba e pentru pietoni si biciclisti, ba pentru cultura. Asta e fix praf in ochi pentru naivi. Eu vreau piste de biciclete faine, pe carosabil, fara gropi, fara capace de canal cu denivelari, si cu spatiu in fata la semafor pentru biciclisti, nu manipulare ieftina. Nu o sa schimbe nimic fundamental evenimentul, dn pacate va fi o actiune punctuala fara impact pe termen lung.

    • Adi says:

      Pistele trebuie sa fie pe trotuar, nu pe sosea!!! Ce e in capul tau? Stim ca suntem in tara cu cele mai multe accidente rutiere, cu cei mai multi soferi vinovati ce omaoara oameni si copii si scapa! Cum sa faca pe sosea pista! Sa imparta trotuarul in doua. Nu trebuie facute piste acolo unde nu e loc, nu trebuie facute piste pearterele principale, ci pe cele secundare. Trebuie sa fie piste spre scoli, spre puncte de atractie, nu spre MOARTE!!!!
      USR-plus / PNL, treziti-va! V-am votat sa aduceti solutii moderne, nu sa trageti de timp! In timpul vietii noastre, veti anula pensiile speciale sau nu?!?

      • asdasfdasdf says:

        ai dreptate, si pentru asta pistele ar trebuii sa fie fix pe strada, cu marcaje frumos si cu politia rutiera care doarme, bicicleta ii un mijloc de transport nu doar de recreere si tocmai de asta tu trebuie sa pedalezi repede ca sa poti sa-l folosesti ca mijloc de transport, nu sa ai grija la toti pietonii care si asa nu mai au trotuare!

        • McVid says:

          corect, stam foarte prost la capitolul trotuare/spatiu pentru pietoni. zona pietonala e supra aglomerata la orice partz de festival iar odata ce iesi din zona centrala te lovesti de trotuare de 1m 1/2 si masini parchate peste tot. .

          • Anonim says:

            Pai nu mai bine desființăm trotuarele? Oricum e prea cald să circule pietoni și umbră nu aia ați tăiat copacii…și în plus nici nu trebuie să își cumpere toti triciclete că le pot închiria de la pmt!

  3. mike says:

    Cata prostie… de parca nu e tot centrul pietonal, mai blocheaza si tot inelul 1 ca sa ne arate ca ce? flower power? sa fie bine ca sa nu fie rau? nu poluare? MERGETI BA LA CONTINENTAL CA IMPUT TOT NORDUL ORASULUI, JUMATATE DE DUMBRAVITA SI JUMATATE DE GHIRODA, si mai scutiti-ne cu vrajelile astea ieftine. Dar aia nu se poate ca baietii fac lobby, platesc, si provin si din reich wink wink.

  4. tibi says:

    ba, ratatii dracului, pe cine mintiti ca asa ceva costa 50000 euro? de 50000 euro construiesti o casa. paza? pe bune? politia locala oricum sta si face laba toata ziua. ei nu stiu sa asigure paza? ecrane, sceno-tehnică? le cumparati sau le inchiriati, ratatilor? asociatiile? sa se duca-n plm asociatiile. hai sictir, ftvngura.

  5. Oare cum ar fii says:

    Gata am convingerea ca cineva la primarie a inebunit de a binelea.In loc sa se cheltuiasca cei 50000 de euro pe ceva util orasului se arunca nu stiu pe ce????Festivalul florilor NU SANT BANI,flori in jardiniere NU SANT BANI,taiatul buruienilor in domeniu public NU SANT BANI Dar pentru aiureala asta sant??

  6. Ladislau Covacs says:

    Poate ca daca era de-a locului stimabila mingasson stia ca asemenea apucaturi nu au nicio finalitate. Ma rog, in niciun caz cea pretinsa. Eventual se mai sifoneaza niste zeci de mii de euro dupa reteta pe care si fritz si gasca lui se pare ca au invatat-o rapid. Practic, mingassoana ne scuipa in fata si ne ia 50 mii euro pentru niste hipsterisme. Oare fritz cum o sa mai vina sa cerseasca donatii pentru pulsoximetre si alte chestii cu adevarat utile cand el arunca zeci de mii de euro pe nimic?

  7. tibi says:

    si culmea, ca tocmai zonele astea vor fi de evitat, ca bineinteles ca nu vei putea circula normal, va fi plin de gura-casca. sa ma pis pe asemenea manifestari dezaxate.

  8. ionel says:

    “comunitatea” – acea creatura sociala misterioasa, de tip colectiv, care isi aduce aminte de indivizi mai ales cand sa le ceara ceva – taxe, impozite, voluntariat, restrangeri, prezenta neplatita, aplauze si mai ales, dar mai ales sa stea de figuratie cat timp se imprumuta, iau si cheltuie multi-multi bani, pentru “binele comunitatii”; cred ca e chiar noul “colectiv social”, rebotezat, ca si acolo, cum intrebai ceva, cereai transparenta sau alte chestii legitime, cum sareau ca “nu esti membru de nadejde al colectivului”, ci umbli sa pui bete in roate…
    Prefer cetatenii in loc de “comunitatea”, pentru ca cetatean este oricine, pe cand membru al comunitatii… ei se stiu… ca de simtit nu prea se simte aceasta calitate, atribuita generos tuturor varstelor, profilelor de cetateni, cu varietate de ocupatii, venituri, conditie fizica, afectiuni, vulnerabilitati… Comunitatea e indeosebi scoasa la rampa cu tineri-ish (25-39), cu pruncii lor, amatori de sport si munci voluntare, care se bucura de “provocari” precum mersul excesiv pe jos, cald sau inghet, chirie de o viata intreaga, obiceiuri nomade adesea, insa imbinate cu tehnologia digitala latest issue…

  9. Anca says:

    De cand soferii nu fac parte din “comunitate”? poate, zic si eu-sofer- ar mai de folos o sincronizare a semafoarelor pentru reducerea poluarii si a consumului de combustibil, decat inchiderea arterelor circulate si “fara gropi”. Poate rezolva domn’ primar cu specialistii ecologisti….

  10. Ovidiu says:

    S-a facut la Bucuresti, se face si la Timisoara….asta e….dar nu ne lipsea….suntem satui de asfalt si betoane…or sa fie 40 de grade….mai bine undeva in Padurea Verde sau intr-un parc

  11. Anonim says:

    50 de mii de euro ? Pentru ce ? Circ si paine pentru prostime ? Sunt o gramada de lucruri de facut in orasul asta si risipim 50 de mii de euro TOTAL INUTIL. Bravo Fritz incet , incet incepi sa semeni cu Robu ! El era mare iubitor al festivismului si al tocatului de bani publici aiurea .

  12. kkk says:

    Ori facem miscare ori bagam fast food in noi din cele trei camioane.De ce trebuie sa inchidem strazi ptr rahatul asta?Tovarasa Mingasson ce natie este,tot nemtoaica ca si Spritz?Romani nu ati gasit sa puneti pe acel post?Vai de festivalul lui peste prajit!Nu sunteti cu nimic mai buni ca istetul ala de la Bocsig (Pletosul vopsit).

  13. kkk says:

    Hei Spritz,vezi ca toate trotuarele din zona centrala au ramas sparte.Cu 50000 de euroi cam cat puteai sa repari?

  14. DoNIMIC says:

    festivalul biciclistilor…de 50.000 euro..dar nu exista bani pentru parcari de bicicleta ca la cluj…am inteles..

  15. elis says:

    Strazile se puteau inchide gratis. Politia locala la paza…evenimentele..pe baza de voluntariat, asociatii, donatii, etc, solutii erau.

    Oricum, mi se pare ipocrizie sa tot promovezi bicicleta si trotineta, dar sa nu ai unde sa le folosesti in siguranta. Doar pe strada intre masini sau pe trotuare minuscule impartite cu pietonii. Benzile care sunt, sunt cum sunt si nu sunt continue.
    Multi ar vrea sa pedaleze, dar cand se gandesc la cum trebuie sa circule, abandoneaza.

  16. O bila alba, alta neagra says:

    Felicitari ptr Proiect, e fain tare, dar CONSULTAREA CIVICĂ E ZERO!! NADA…. NICIO DIFERENȚA fata de Robu.

  17. Motorhead says:

    Se incearca spalarea creierelor incetul cu incetul.. se doreste ca ca cominitatea sa doreasca sa nu mai isi doreasca sa detina automobil propriu. Va invit la boicotarea acestei actiuni.

    • Beske says:

      Și la ce e bun ca fiecare să aibe câte o mașină? Chiar atâta nevoie au unii de mașină … LENEEEE. Aia e, nu altceva. Putori care nu mai merg nici 100 de metri pe jos.

  18. John says:

    Orice ai organiza in Timisoara apar carcotasii, probabil daca se cheltuiau banii pe mici si bere gratis erau multumiti si carcotasii🤪

    • idei says:

      da, de se cheltuie o gramada de bani, mai multi decat pentru targul de craciun( pentru o zi unde se fac tot felul de activitati hipsteresti nedeterminate in articol ) sunt carcotasi. o idee buna johnny,sa mai atraga si altfel de public, ca a inceput sa piarda sustinatori inclusiv din specia de fani fritizieny, daca atrage cativa din cauza micilor si berii tot e mai castigat decat pt un eveniment in care inchide degeaba 3 strazi enorm de importante pentru un eveniment,unde va primi o gramada de injuraturi de la oamenii ce lucreaza sau trec pe acolo in ziua aceea cu masina… dar sumele ie mari trebuie impartite cu noua clasa politica, nu ie timp de cetateni… sa fi inchis tot la padurea verde, e si un spatiu mare acolo, dar el vrea in centru toata ziua, sa coboare din primarie sa partikipe la eveniment, eveniment ce va fi o petrecere intre betoane(pentru promovarea transportului alternativ ce are ca finalitate protectia mediului). numai glumite are administratia asta…

  19. Beske says:

    Cam prea mulți bani pentru un eveniment. Mă întreb oare câți organizatori, oameni de pază și artiști sunt de se dau atâția bani

  20. Timisorean says:

    Is de acord cu reducerea poluarii si trebuie luata actiune. Dar nu asa!
    Cu astia 50.000 euro trebuiau sa faca actiune de promovare ca populatia, mii, zeci de mii, poate chiar sute de mii din timisoara sa trimita cate un email la ministere, parlament, presedinte sa se faca legi mai dure privind functionarea industriala gen conti, legi mai dure pentru maturatul strazilor, pentru asfaltatul sau plantatul zonelor cu noroaie si legi mai dure privind autovehiculele vechi care polueaza cu nori de fum dupa ele!
    Pana nu rezolvam cele de mai sus degeaba frecam teava de la bicicleta, ca la prima adiere de vant tot praful e ridicat, pe langa biciclete pe strada tot vor trece rable cu norul dupa ele sau pe gpl care produc particule.

  21. Anti_vir says:

    Cei care au masini si platesc taxe si impozite nu sunt din comunitatea orasului dupa mintea lui Fritz. Depinde acum si la ce comunitate se refera ca primarul e asociat cu tot felul de comunitati. Sigur cu comunitatea sub 50.000 ca sumele peste pragul respectiv trebuie justificate cu mai multe acte dar 50.000 se dau din pix exact cum facea si fostul primar.

    • Beske says:

      Cei care au mașini și plătesc taxe de ce își mai iau mașini și plătesc taxe? Ca să se plângă după că aruncă o grămadă de bani pe an pentru tabla aia de mașină… Îmi pare rău dar mulți v-o faceți cu mâna voastră.

  22. Ciclistul says:

    Niște cârcotași dom’le, este normal sa coste atât, paza va fi asigurata de militari în număr de cel puțin 300 pregătiți și echipați de război pe lângă asta fiecare grup de bicicliști va fi escortat de un Hummer blindat, unde mai pui dronele ce supraveghează zona, chiar și un submarin va patrula pe Bega, eu zic ca este chiar ieftin :))

  23. Adi says:

    Ma ofer sa ma maimutaresc eu pe orice scena veti asambla, maximum 20 de minute. Nu sunt prea frumos, sunt cam durduliu, 46 de anii 1,70 … sigur voi avea mai mult succes ca Robu dc ar fi cantat sau decat LGBT pe care ii veti urca voi pe scena. Si in plus, dc lasati oricare 50 de copii ai orasului sa se distreze la liber pe vreo scena sau doua, va ofer si umilul meu Samsung de 140cm model 2020 sa il instalati pt cei care nu se vor uita spre scena ci vor dori sa se delecteze la marea lui diagonala la rezolutie 4K!
    Nu va e si rusine?!? De aproape 1 an conduceti orasul – numai idei tampe – gen piste biciclete pe sosea, proiecte ce nu mai incep, santiere ce nu se misca, codeala si lipsa de raspundere in orice secunda a traiului vostru mizerabil.

    Si cand ma gandesc ca v-am votat cu ambele maini, nenorocitilor! Daca la alegerile viitoare concureaza ROBU sau… Stolojan, sau.. alegeti voi pe cineva din Evul Mediu al anilor ’90 ai Romaniei – pe ei ii votez, nu pe cineva din amagitorul si sovaielnicul USR+!!! Aruncati banii in vant cu orice ocazie (la firme/ONG-uri prietene, bineinteles), propuneti doar pe hartie proiecte ce nu au tel sau aplicabilitate practica, sponzorizati afise cu catedrale fara cruci, cu poezii idioate pe trotuar, in loc sa oferiti clasici sau poezie in grai banatean. Orice angajat sau consilier e doar din clica interna USR/PNL local…

    Sa va fie rusine si voua, si noua ca nu iesim in strada sa va hulim, si ziaristilor care nu va iau de haina in fiecare articol cu fiecare prilej de nesimtire si incompetenta de care dati dovada la aproape fiecare respiratie!!!

    “intelectual” simplu, corporatist neoportunist, familist convins, biciclist pe trotuar convins (pe sosea mergeti voi membrii de partid, poate da unul peste voi naibii si scapam de voi inainte de urmatoarele alegeri).

  24. Cele mai noi știri

    Ştiri din Timiș

    Peste 12.000 de timișeni s-au angajat prin ANOFM, în primele opt luni ale anului 2021. Anunțurile din campania Tion

    Ştiri din Timiș

    Start Liberty Marathon. Traseul alergătorilor și drumurile închise

    România

    Florin Cîțu, noul președinte al PNL. „Voi fi președintele tuturor liberalilor”

    Ştiri din Timiș

    FOTO. Descoperă povestea palatului Miksa Steiner, fostul sediu al Băncii de Scont

    Eveniment

    Amenzi de peste 15.000 lei pentru vitezomani, într-o localitate din Timiș

    Ştiri din Timiș

    100 de ani în alb-violet, concert rock alături de Filarmonica Banatul pe Stadionul Știința

    Eveniment

    Amenzi de zeci de mii de lei pentru cei care nu au purtat mască, în Timiș

    Ştiri din Timiș

    Scumpirea gigacaloriei este o posibilitate și la Timișoara. Ruben Lațcău: Nu vom scădea subvenția, este exclus

    Sănătate

    Coronavirus, 25 septembrie: peste 7.600 de cazuri noi în România, 435 în Timiș. Rata la Timișoara se apropie de 6

    Ştiri din Timiș

    Bani pentru drumuri comunale din Timiș. Primăriile care primesc fonduri

    Tion.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.

    Pentru detalii apasati aici