Fiecare test va avea o durată de 45 de minute și se va susține în sala de clasă, în timpul orelor obișnuite. O noutate a metodologiei este că subiectele vor viza, pe lângă cunoștințe, și „deprinderi, atitudini, valori – aplicabile, conectate la viața de zi cu zi a elevilor”.
Calendarul propus de Ministerul Educației:
Evaluarea Națională de la finalul clasei a II-a – EN II:
- Limbă și comunicare – Scris – Limba română – 12 mai 2026
- Limbă și comunicare – Scris – Limba maternă – 12 mai 2026
- Limbă și comunicare – Citit – Limba română – 13 mai 2026
- Limbă și comunicare – Citit – Limba maternă – 13 mai 2026
- Matematică și Explorarea mediului – 14 mai 2026
- Limbă și comunicare – Scris – Citit – Limba română pentru minoritățile naționale – 15 mai 2026
Evaluarea Națională de la finalul clasei a IV-a – EN IV:
- Limbă și comunicare – Limba română/ Limba română pentru minoritățile naționale – 19 mai 2026
- Matematică și Științe ale naturii – 20 mai 2026
- Limbă și comunicare – Limba maternă – 21 mai 2026
Evaluarea Națională de la finalul clasei a VI-a – EN VI:
- Limbă şi comunicare – Limba română/ Limba română pentru minoritățile naționale – 26 mai 2026
- Matematică şi Ştiinţe – 27 mai 2026
- Limbă și comunicare – Limba maternă – 28 mai 2026
Pentru elevii aparținând minorităților naționale, testele sunt adaptate atât în limba română, cât și în limba maternă, acoperind aceleași domenii de competențe. Elevii cu deficiențe sau cu cerințe educaționale speciale beneficiază de adaptări, precum utilizarea sistemului Braille, limbaj mimico-gestual, timp suplimentar sau suport din partea unui cadru didactic secundar, în funcție de nevoi. Elevii școlarizați la domiciliu susțin testele în baza procedurilor prevăzute în Manualul de administrare.
Evaluarea testelor se face în unitatea de învățământ de către cadrele didactice, fiecare test fiind corectat de două cadre, inclusiv profesorul titular. Rezultatele sunt analizate și integrate în planuri individualizate de învățare, care permit remedierea, consolidarea și aprofundarea competențelor elevilor.
Directorii școlilor asigură încărcarea rezultatelor în aplicația informatică dedicată, iar inspectoratele școlare județene centralizează datele și formulează măsuri educaționale pentru îmbunătățirea rezultatelor învățării. Raportul tehnic final, elaborat de Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare, va include analize statistice, concluzii și recomandări pentru dezvoltarea sistemului educațional.
Citiți principiile noastre de moderare aici!