Teatrul pentru Copii și Tineret „Merlin” din Timișoara este o instituție care s-a impus în oraș de-a lungul anilor, reușind să producă o mulțime de spectacole interesante. Publicul și premiile la nivel național nu au lipsit nici ele, însă „Merlin” a primit eticheta de teatru de păpuși pentru copii, deși în cadrul acestuia se realizează și o mulțime de spectacole pentru tineri.
Reprezentanții teatrului spun că sunt foarte mulțumiți de activitatea de la „Merlin”, însă vor mai mult și mai ales doresc să scape de eticheta de spațiu cultural doar pentru copii. Astfel, în viitor, vor apărea mai multe spectacole pentru tineret, spectacole cu tematici diverse și uneori chiar controversate pe subiecte reale și contemporane.
„Încă se crede în oraș că Teatru «Merlin» este doar teatru de păpuși. «Merlin» se adresează unui public mult mai larg”, a explicat directorul instituției, Laurențiu Pleșa.
O primă inițiativă în acest sens o reprezintă spectacolul „Profu’ de Religie”, producție a cărei premieră va avea loc pe 1 martie. Piesa îi aparține Mihaelei Michailov, iar spectacolul este regizat de Mihaela Lichiardopol.
„Eu m-am dus spre text, în sensul că eu caut texte pentru tineri. La Național (n.r. – Teatrul Național din Timișoara) mi-am propus să aduc texte care să se adreseze tinerilor de peste 20 de ani până la «tinerii» de 90 de ani. La «Merlin» caut texte pentru un eșantion de vârstă care e cumva suspendat, între copiii care nu mai vin la teatrul de păpuși și tineri care merg deja la Național. E un eșantion uitat și de părinți, și de profesori și ne trezim că ei sunt pe undeva uitați. Ne trezim cu ei pe la 18 ani și nu mai știm ce să facem cu ei, sunt de neînțeles și spunem că ei sunt de vină. Eu nu cred că e vorba de asta. E vorba de părinți care pleacă la muncă, și înțeleg asta, dar nu cred că e bine să lăsăm copiii singuri. Dacă am făcut copii trebuie să avem grijă de ei. Dacă ne-am făcut educatori trebuie să-i educăm dincolo de matematică, biologie sau religie. Acum se numesc profesori… nu educatori. Nu putem să generalizăm, sunt și profesori de excepție. Noi trebuie să le dăm altceva să-i aducem spre pictură, spre spiritualitate, muzică. Părinții nu au timp pentru că sunt plecați toată ziua, iar profesorii nu au timp din cauză că au de acoperit o programă… uneori stupidă. Eu zic că e foarte drăguț să facem spectacole pentru copilași, dar mai cred că e o datorie să tragem un semnal de alarmă pe subiecte foarte actuale și importante. (…) E nevoie de un limbaj contemporan. Un subiect al lor, fără femei de 40 de ani părăsite de bărbați. E nevoie de subiectele lor: relația cu profesori, cu părinții, cu sexul”, a declarat Lichiardopol.
De asemenea, aceasta a mai spus că dorește să organizeze workshop-uri cu elevi de liceu, profesori, părinți și psihologi pentru a-i educa pe tineri, dar și pentru a afla care sunt subiectele care-i interesează și despre care doresc să înceapă o conversație.
Mai mult, Lichiadopol crede că astfel de întâlniri vor putea să scoată la lumină viitor dramaturgi: „Poate ajungem să ne creăm viitor dramaturgi. Vin ei, vorbim și facem un text, apoi îl montăm. Nu trebuie să fie un text dramatic puternic”, a concluzionat regizorul.
Citiți principiile noastre de moderare aici!