tion.ro Web analytics

Comemorare Romul Nutiu, la Galeria Calina, Timisoara

Vineri, 5 aprilie 2013, se împlineşte un an de la dispariţia maestrului Romul Nuţiu, artist vizual de o excepţională anvergură, mentor spiritual al unei întregi generaţii de plasticieni. Galeria Calina din Timişoara va onora amintirea celui care i-a fost protector spiritual, alături de familia, prietenii şi admiratorii artistului. Comemorarea lui Romul Nuţiu va avea loc astăzi, 4 aprilie, de la ora 18.
Scris de S.P.D. - Vineri, 5 aprilie 2013, se împlineşte un an de la dispariţia maestrului Romul Nuţiu, artist vizual de o excepţională anvergură, mentor spiritual al unei întregi generaţii de plasticieni. Galeria Calina din Timişoara va onora amintirea celui care i-a fost protector spiritual, alături de familia, prietenii şi admiratorii artistului. Comemorarea lui Romul Nuţiu va avea loc astăzi, 4 aprilie, de la ora 18.

 

Romul Nuţiu s-a născut în 28 iulie 1932, la Bilbor, judeţul Harghita. În perioada 1951-1957 a studiat în Cluj, la Institutul de Arte Plastice “ Ion Andreescu “ . În 1958 s-a perfecţionat la Institutul de Arte Plastice “Nicolae Grigorescu”, Bucureşti sub îndrumarea profesorului Alexandru Ciucurencu. Din 1960 până în 2012 a trăit şi a lucrat în Timişoara, unde a fost profesor la Facultatea de Arte.

 

LIVIANA DAN : 

În anii ’70 la Timişoara, câţiva artişti recunosc şi încearcă să schimbe hazardul moral al strategiilor politice. Mai mult, aversiunea ideologică faţă de realismul socialist îi determină pe Cotoşman, Bertalan şi Flondor să se raporteze la neo-constructivism, iar pe Nuţiu la expresionismul abstract. Dacă în primul caz, identitatea de grup este văzută ca oportunitate, în cazul lui Nuţiu există la început o nesiguranţă în găsirea unui context estetic şi conceptual. Pentru Nuţiu, acontul personal este abstract. Relaţia istorie / prezent, poetica de studio, noua abordare a mediului, imaginea ca material sunt sintagme pentru ce înseamnă pictura şi extensia ei – pictura obiect. Pentru a înţelege conceptul în argoul anilor ’70 trebuie să admitem abordarea decisiv personală a picturii.

Romantice în dispoziţie, expresive în libertatea individuală, pictura şi pictura-obiect devin eveniment. Procesul artistic devine chiar subiectul picturii. Emfatică în spirit, această aplicabilitate de a picta profetic este extrem de energetică. Emoţiile sunt profunde, şi cel mai adesea, scara rămâne monumentală. Răscumpărarea personală duce la un stil reductiv. Este mereu vorba mai mult despre artist decât despre subiect şi despre privitor. Retorica expresionismului abstract se întâmplă în spatele picturii şi de-a lungul liniei care mărgineşte pictura-obiect. Chiar dacă combină forma abstractă cu valorile emoţionale expresioniste, involuntar, sunt influenţate cercurile unde performanţa are un rol.

Dincolo de pictură, chiar şi autoritatea lui Jackson Pollock s-a dus de fapt înspre acţionismul vienez şi gruparea Gutai (Japonia).

Nuţiu a fost mereu urmărit de acţiune şi performanţă. Structura optică a picturii îi oferea informaţie cristalină. Dar pentru experienţa estetică, atitudinea rămânea importantă. Pentru Nuţiu, sfârşitul narativismului nu înseamnă o despărţire de coerenţă. Cu aparate noi, ori ciudat adaptate, încearcă ordonarea între mediu şi mesaj, între adevărurile aspre şi frumuseţea generică. Între impactul abstract şi începutul unei emoţii.

Încercând să ajungă în mijlocul unui act de judecată, o parte a sensibilităţii îmbracă mereu analiza. Pentru fiecare semn, pânză, obiect, acţiune, logica expresiei este în contextul unui sine privat. Conţinutul şi emoţia au fost mult timp ţinute secret de criticii modernismului. Un sublim toxic le-a trecut la simple metode de argumentare. La nivelul retoricii de acum, trecutul poate fi considerat un agent al prezentului, perfect intuitive, cu posibile clarităţi reflexive, conţinutul şi emoţia nu au o logică istorică decât în aparenţă şi în introspectiv.

Elocvente în putere, linie, fragilitate, pictura, pictura-obiect, acţiunea rămân la Nuţiu profund interconectate. Plecând de la datele restrictive ale expresionismului abstract, Nuţiu a examinat mereu cum funcţionează pictura într-un context şi un spaţiu expandat. Contaminat de teorie, a găsit modalităţi diferite de a privi pictura. Investigaţiile picturale l-au dus apoi, lent dar sigur, spre instalaţii comprehensive. Iluzie reformulată mereu de culoare. O regulă care l-a ajutat să existe.

 

RUXANDRA DEMETRESCU:

Biografia artistică a lui Romul Nuţiu stă sub semnul unei fericite excepţii. În deceniul șapte al veacului trecut a fost unul dintre primii pictori români care au practicat expresionismul abstract și/sau informalul (european). A rămas fidel abstractului în general și a transformat apoi pictura în obiect. De la mimesis la poesis; de la bi- la tridimensional; de la transparenţă la opacitate; de la instalaţie la performance: iată cum poate fi rezumat – drastic – un parcurs impresionant, desfășurat într-o remarcabilă aventură vizuală.

 

CONSTANTIN PRUT, DICŢIONAR DE ARTĂ MODERNĂ ŞI CONTEMPORANĂ :

Este primul dintre artiştii români care extind pictura în spaţiu, creând obiecte tridimensionale şi instalaţii, prin 1965-1967. Tratează pictura ca pe un medium deschis între bidemensionalitatea strictă, cu specificul mataforizării sale spaţiale, şi tridimensional, ca o expansiune a discursului cromatic în spaţiul ambiectal.’

 

PROF. MARCEL TOLCEA:

”Asemănarea cu Pollock cred că este obligatorie şi îmi aduce aminte de un titlu al lui Coriolan Babeţi, care sună aşa: Pollock-ul coastei de vest a picturii româneşti. Dincolo de acţionism dripping, de hazardul implicit al unei asemenea atitudini artistice, cred mai degrabă că asemănarea profundă dintre cei doi se referă la dinamica interioară, la virilitatea stenică, la forţa culorilor pe care creaţia lui le ilustrează într-un ritm mereu ascendent.”

 

0 Comentarii

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

    Cele mai noi știri

    Ştiri din Timiș

    Peste 12.000 de timișeni s-au angajat prin ANOFM, în primele opt luni ale anului 2021. Anunțurile din campania Tion

    Ştiri din Timiș

    Start Liberty Marathon. Traseul alergătorilor și drumurile închise

    România

    Florin Cîțu, noul președinte al PNL. „Voi fi președintele tuturor liberalilor”

    Ştiri din Timiș

    FOTO. Descoperă povestea palatului Miksa Steiner, fostul sediu al Băncii de Scont

    Eveniment

    Amenzi de peste 15.000 lei pentru vitezomani, într-o localitate din Timiș

    Ştiri din Timiș

    100 de ani în alb-violet, concert rock alături de Filarmonica Banatul pe Stadionul Știința

    Eveniment

    Amenzi de zeci de mii de lei pentru cei care nu au purtat mască, în Timiș

    Ştiri din Timiș

    Scumpirea gigacaloriei este o posibilitate și la Timișoara. Ruben Lațcău: Nu vom scădea subvenția, este exclus

    Sănătate

    Coronavirus, 25 septembrie: peste 7.600 de cazuri noi în România, 435 în Timiș. Rata la Timișoara se apropie de 6

    Ştiri din Timiș

    Bani pentru drumuri comunale din Timiș. Primăriile care primesc fonduri

    Tion.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.

    Pentru detalii apasati aici