Proiectul a construit, în mai multe etape, un ecosistem de AGORE urbane ca spații de dialog, expresie artistică, reflecție identitară și întâlnire între generații prin care adolescenții au fost încurajați să-și exprime gândurile, temerile, emoțiile și aspirațiile, dând orașului un limbaj nou al sensibilității.
AGORA Manifest la UVT: Grădina Urbană a devenit spațiul dialogului tinerilor
Startul proiectului a avut loc în Grădina Urbană al Universității de Vrest din Timișoara unde tinerii au fost invitați într-un cadru deschis și creativ să exploreze teme precum identitatea, sănătatea mintală, presiunea socială și apartenența.
Prin colaje emoționale, poezie vizuală, imagini simbolice, performance-uri spontane și discuții facilitate, adolescenții au creat un spațiu sigur și autentic -o agoră contemporană în care vocea lor a devenit vizibilă și ascultată.
Atmosfera din Grădina Urbană a marcat tonul întregului proiect: libertate, creativitate, vulnerabilitate și curaj.
AGORA Școlii: AGORA s-a mutat în spațiul educațional iar Liceulu Waldorf a devenit un adevărat laborator cultural
Acest spațiu educațional a fost transformat într-un cadru expresiv unde elevii, sprijiniți de facilitatori IREA și de studenți ai Departamentului de Științe ale Educației, au realizat colaje, vizuale și dialoguri despre starea de bine, relații, nevoi emoționale și dinamica adolescenței.
Activitatea a demonstrat că școala poate deveni o platformă culturală activă, în care arta deschide porți spre înțelegere și conexiune.
AGORA de cartier: artă comunitară și incluziune în Parcul Carmen Sylva
Cea mai sensibilă și profundă etapă a proiectului s-a desfășurat în Parcul Carmen Sylva, unde adolescenți din comunitate au lucrat alături de elevii Centrului Școlar pentru Educație Incluzivă „Dumitru Ciumăgeanu”dar și tineri care s-au alăturat din comunitate acțiunilor proiectului.Aici a prins formă instalația urbană „AGORA Mobilă”, construită în mod participativ din materiale reciclabile și structuri hexagonale din lemn-o metaforă vizuală a diversității, a vocilor care se întâlnesc și se completează, a diferențelor care devin punți, nu bariere.
Sensibilitatea elevilor CSEI „Ciumăgeanu” a adus profunzime și autenticitate activității, transformând instalația într-un spațiu viu al empatiei.
Expoziție & Dialog public: celebrarea unei comunități tinere în mișcare
Finalul proiectului a reunit în spațiul outdoor adolescenți, profesori, studenți, seniori, reprezentanți ai organizațiilor partenere și membri ai comunității într-un moment public de revedere, reflecție și celebrare.
Instalația „AGORA Mobilă” și creațiile realizate pe parcurs au fost prezentate într-o expoziție deschisă, iar dialogurile generate au arătat cât de mult poate transforma arta participativă modul în care comunitatea își privește tinerii.
Partenerii proiectului Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă „Dumitru Ciumăgeanu din Timișoara”, Liceul Waldorf, Departamentul de Științe ale Educației , UVT , Fundația de Abilitare Speranța, Institutul Român pentru Dezvoltarea Tinerilor (IRDT) și Asociația Culturală a Seniorilor din Municipiul Timișoara au contribuit esențial la transformarea fiecărei etape într-un context de învățare, conectare și expresie autentică.
Mesajul coordonatorului proiectului
„AGORA AdolesCenței a fost începutul unei mișcări de transformare. Nu doar un proiect, ci un exercițiu colectiv de curaj, empatie și co-creație, în care adolescenții au devenit, pentru prima dată, autorii propriei lor agore , un spațiu în care sensibilitatea lor a fost ascultată, iar vocea lor a fost recunoscută ca forță autentică.
În aceste luni, tinerii ne-au arătat că orașul poate deveni mai bun atunci când învață să-i asculte. Fiecare colaj, fiecare cuvânt, fiecare culoare și fiecare gest creat de ei au fost o declarație despre nevoia lor reală de apartenență, despre dorința de a fi înțeleși, despre presiunile cu care se confruntă și despre frumusețea vulnerabilității lor. Ei au transformat spațiile în care am lucrat împreună, dar au transformat și comunitatea din jurul lor.
Dincolo de rezultate, instalații sau activități, rămâne un mesaj esențial: adolescenții au nevoie de spații ale lor – spații sigure, deschise, vii în care să poată crea, gândi, simți și dialoga. Iar noi, ca instituții, educatori, parteneri și oraș, avem responsabilitatea de a le oferi aceste contexte nu doar ocazional, ci constant.
AGORA nu trebuie să se oprească aici. Ea a demonstrat că arta este un limbaj al empatiei, că diversitatea este o resursă comunitară și că adolescenții sunt gata să co-construiască viitorul, dacă li se oferă încredere. De acum, visul nostru comun este ca AGORA să devină un model permanent, un spațiu care se reîntoarce în oraș, care crește alături de ei, care se reinventează cu fiecare generație.
Eu cred profund în adolescenți -în creativitatea lor, în puterea lor de a inspira și în capacitatea lor de a deschide drumuri. Și îmi doresc ca această inițiativă să fie doar primul pas dintr-un parcurs lung, viu și plin de sens. AGORA continuă. Pentru ei. Și, mai ales, împreună cu ei.” — Ana-Simona Bululoi, Președinte IREA & Coordonator proiect.
Proiect finanțat de Municipiul Timișoara prin Centrul de Proiecte Timișoara în cadrul apelului Tineret în acțiune 2025
( 3639)
Citiți principiile noastre de moderare aici!