Copiii care petrec peste o oră zilnic alături de părinți ating în proporție de 88% nivelul optim de dezvoltare a comunicării și limbajului, potrivit datelor din raport.
Raportul evidențiază că implicarea părinților în activități educaționale alături de copiii preșcolari aduce beneficii semnificative pentru dezvoltarea limbajului, a comunicării și a relației părinte–copil. Cercetarea, realizată pe un eșantion de 54 de copii, oferă indicii clare despre progresul preșcolarilor din zone defavorizate.
„În ansamblu, cercetarea oferă indicii valoroase privind progresul preșcolarilor și relevă tendințe pozitive, însă concluziile trebuie interpretate ca exploratorii, necesitând confirmare prin studii suplimentare cu eșantioane mai largi și design metodologic consolidat”, se menționează în raport.
Studiul a fost realizat în parteneriat cu Facultatea de Sociologie și Asistență Socială a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, cu sprijinul studenților practicanți și sub coordonarea cadrelor didactice.
Interacțiunea zilnică părinte–copil accelerează progresul
Programul „Start în Educație”, aflat la al treilea an de implementare, se desfășoară în zone rurale defavorizate și implică 1.500 de grădinițe partenere, care au primit materiale educaționale menite să sprijine activitățile la clasă și în familie. Prin kitul educațional „Ghiozdănel cu viitor”, părinții au fost încurajați să participe activ alături de copii la diverse activități:
- citit povești (90%)
- pictură și desen (90%)
- puzzle (89,2%)
- caiete de lucru (85,3%)
- modelat plastilină (84,5%)
- exerciții matematice cu ajutorul socotitorii (81,6%)
Cele mai folosite materiale au fost plastilina (93,7%), creioanele colorate (94,6%), acuarelele și blocurile de desen (91,5%), dar și jocurile de tip puzzle (85,2%) sau „aruncă și prinde” (81,1%).
Analiza datelor arată o asociere clară între timpul petrecut împreună și dezvoltarea comunicării. Copiii care interacționează zilnic cu părinții mai mult de o oră ating în proporție de 88,2% nivelul optim de dezvoltare a limbajului. Cei care petrec doar câteva ore pe săptămână ating acest nivel în proporție de 41,7%. Raportul subliniază că și 20–30 de minute zilnic pot avea efecte pozitive, în timp ce implicarea constantă „are un rol major în dezvoltarea timpurie”.
„Timpul petrecut de părinți alături de copii, stimulat atât prin participarea la programul „Școala Părinților”, cât și prin activitățile educaționale desfășurate în familie cu ajutorul resurselor din kitul „Ghiozdănel cu viitor”, se dovedește a avea un rol major în dezvoltarea timpurie. Datele analizate evidențiază o asociere semnificativă între implicarea zilnică a părinților și progresul copiilor în plan cognitiv și din punct de vedere al comunicării și limbajului, confirmând că interacțiunea constantă și de calitate în cadrul familial completează și consolidează experiențele de învățare din grădiniță”, se arată în raport.
Efecte pozitive și pentru părinți
Majoritatea părinților participanți au raportat schimbări vizibile în relația cu copiii, mai mult timp de calitate petrecut împreună, o mai bună gestionare a emoțiilor și reducerea comportamentelor nedorite ale celor mici. De asemenea, cadrele didactice au remarcat o conștientizare mai mare a rolului familiei ca partener activ al grădiniței.
Raportul atrage atenția că studiul are caracter exploratoriu, din cauza eșantionului redus (54 de preșcolari) și a perioadei scurte de analiză (trei luni). Totuși, concluziile confirmă că implicarea părinților și resursele educaționale adecvate contribuie la dezvoltarea armonioasă a copiilor din mediile vulnerabile.
Citiți principiile noastre de moderare aici!