Din cei peste 16.000 de elevi care au participat la sondaj, cei mai mulți sunt din clasa a IX-a, urmați de elevii din clasele a XI-a, a X-a și a XII-a. Aceștia provin din școli din întreaga țară, atât din mediul urban, cât și din cel rural, conform raportului prezentat. Opiniile exprimate de elevi reflectă nevoia de modernizare a curriculei, adaptarea materiei la cerințele actuale și o mai mare flexibilitate în alegerea disciplinelor.
Modificări în structura disciplinelor de bază
Elevii din profilul umanist au subliniat importanța creșterii numărului de ore de Limba și literatura română, 74% dintre aceștia considerând că actuala alocare este insuficientă. De asemenea, 72% dintre elevii de la științe sociale propun eliminarea Matematicii din curriculumul claselor a XI-a și a XII-a, considerând că aceasta nu le este utilă în viitorul profesional.
Pentru profilul real, elevii au semnalat necesitatea unui echilibru între disciplinele exacte și cele umaniste, exprimând dorința de a păstra un număr minim de ore de Limba română și Istorie, în paralel cu studiul intensiv al științelor exacte.
Reducerea practicii în profilul tehnologic
Elevii din învățământul tehnologic au atras atenția asupra faptului că numărul mare de ore de practică nu este corelat cu realitatea pieței muncii. Aceștia propun o restructurare a planului de practică, astfel încât să se pună accent pe competențe relevante pentru domeniile în care vor activa.
Introducerea unor discipline noi
Participanții la sondaj au subliniat și necesitatea unor discipline noi, relevante pentru contextul actual. Printre propunerile cele mai susținute se numără:
• Educație pentru sănătate, care să includă informații despre nutriție, sănătate mintală și prevenirea bolilor;
• Educație media, pentru a dezvolta gândirea critică și capacitatea de a distinge informațiile corecte de fake news;
• Educație financiară, pentru a-i învăța pe elevi despre gestionarea bugetului personal, economisire și investiții;
• Educație juridică, pentru familiarizarea cu drepturile și obligațiile cetățenești.
Istoria evreilor și a Holocaustului
Un alt subiect controversat a fost introducerea Istoriei evreilor și a Holocaustului ca materie obligatorie. În timp ce elevii de la profilul umanist susțin menținerea acesteia, o mare parte dintre respondenți au considerat că această disciplină ar trebui să fie opțională sau integrată în orele de Istorie generală, pentru a nu suprasatura programa.
Preferințele elevilor pentru orele de științe și TIC
În cadrul sondajului realizat de CNE, elevii au mai exprimat diverse opinii și despre orele de științe și TIC. 54% dintre elevi doresc introducerea unei ore suplimentare de TIC în clasele XI-XII, în timp ce 65% vor reducerea acestora în clasele IX-X. De asemenea, 83% dintre elevi sunt în favoarea reducerii orelor de Fizică, 73% cer mai multe ore de Biologie, iar 51% solicită suplimentarea orelor de Chimie.
Consiliul Național al Elevilor a transmis aceste concluzii către Ministerul Educației, dorind ca opiniile lor să fie luate în considerare în procesul de reformă curriculară.
Trimite articolul
XFoarte mândru de copii. Normal că cei de la “real” nu vor să audă de fizica predată de dinozauri de 60+ ani, după programe de acum 70. Dacă le iei tare pe fosile și le rogi să îți explice gravitația și timpul, se pierd, chatGPT explică mai bine teoriile mai mult sau mai puțin acceptate la acest moment.