Un studiu recent realizat de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), intitulat „Liceeni din România – Acces și participare”, arată că majoritatea elevilor din mediul rural urmează cursurile liceale în mediul urban. Potrivit datelor colectate pentru anul școlar 2022-2023, 86,2% dintre elevii din rural studiază în licee urbane, în timp ce doar 13,8% sunt încadrați în unități liceale situate în mediul rural.
Naveta zilnică
Mai mult de o treime dintre elevii care provin din mediul rural, respectiv 34,8%, sunt nevoiți să facă naveta zilnic pentru a ajunge la liceu. Timpul petrecut pe drum variază între 30 de minute și o oră, iar pentru unii elevi drumul poate fi și mai lung. Aproximativ 6,6% dintre elevi locuiesc la internate, la rude sau în chirie în localitatea în care se află liceul.
Reducerea numărului de licee rurale
Datele Institutului Național de Statistică arată o scădere semnificativă a numărului de licee din mediul rural în ultimii cinci ani. Astfel, în anul școlar 2022-2023, doar 13% din totalul liceelor erau situate în mediul rural, comparativ cu 87% în urban. Această situație a condus la o concentrare a elevilor în unități urbane, unde 93,8% dintre aceștia sunt încadrați, în timp ce doar 6,1% studiază în mediul rural.
Caracteristicile elevilor
Din totalul de 3.375 de elevi respondenți incluși în studiu, 63% sunt cuprinși în învățământul teoretic, 30% în învățământul tehnologic și 7% în învățământul vocațional. Eșantionul a fost realizat astfel încât să includă elevi din toate regiunile de dezvoltare ale României.
Dintre elevii respondenți, 59% sunt fete și 41% băieți. Distribuția elevilor pe niveluri de clasă este echilibrată, la chestionar răspunzând ponderi relativ similare de elevi din clasele a IX-a, a X-a, a XI-a și a XII-a.
În ceea ce privește situația familială, 17% dintre elevi au unul sau ambii părinți plecați la muncă în străinătate. Nivelul de educație al familiilor din care provin acești elevi variază: 6,6% din familii au un nivel de educație redus (opt clase sau mai puțin), 52,7% un nivel mediu (învățământ profesional, liceu sau postliceal), iar 39,8% un nivel superior (învățământ universitar). Ponderea familiilor cu nivel de educație ridicat este mai mare în cazul elevilor care urmează liceul la profil teoretic și vocațional (artistic, teologic, pedagogic), comparativ cu cei de la profil tehnologic sau vocațional sportiv.
Trimite articolul
XRomania Educata😂🤣😂🤪
Trebuie sa fim eficienti economic, n-avem bani de dat pe scoli cu putini elevi la naiba in praznic, aveam insa acum 100 de ani, si vom avea pentru asistenta sociala sau pentru a combate diverse efecte ale abandonului scolar😂🤣😂🤪
Ce zice legea din… 2011, ce procent din PIB ar trebui alocat educatiei? Aha, putem si cu mult mai putin, cel mai putin din UE. Vom fi astfel foarte competitivi intr-o societate din ce in ce mai tehnologizata, avem doar vreo 45% analfabeti functional si doar inca pe atat cei care inteleg partial ce citesc. Deci cu sub 10% care inteleg deplin ce citesc, pasim increzatori spre viitor!😂🤣😂🤪
Bravos, natiune, aria cercului sa traiasca! Nu mai stiu cum era zicala aia a unui fost prim ministru, parca ‘nu lasam pe nimeni in urma’?, sau poate ca era ‘nu luam prizonieri’ si ‘sanatatea si educatia nu sunt prioritare’… Chiar nu mai stiu, parca ultimele doua totusi😂🤣😂🤪
Și nu se mai duc…
daca mai toata lumea vrea sa faca scoala la oras, normal ca nu mai raman copii la sate…si atunci sufera cei care vor sa ramana, ca se desfiinteaza scolile…