tion.ro Web analytics

Tion

Tion

  • Ştiri
    • Ştiri Timiș
    • Lugoj
    • Știri naționale
    • Stiri internaţionale
    • Eveniment
    • Sănătate
    • Dialoguri Sănătoase
    • Sport
    • Târg imobiliar
  • Timp liber
    • Cultură
    • Cinema
    • Horoscop
  • ANGAJĂRI
  • MICA PUBLICITATE
    • IMOBILIARE
      • Imobiliare Vanzari – Garsoniere
      • Imobiliare Vanzari – o camera
      • Imobiliare Vanzari – 2 camere
      • Imobiliare Vanzari – 3 camere
      • Imobiliare Vanzari – 4 camere
      • Imobiliare Vanzari – Case
      • Imobiliare Vanzari – Terenuri
      • Imobiliare Vanzari – Spatii comerciale
      • Imobiliare Inchirieri – Garsoniere
      • Imobiliare Inchirieri – o camera
      • Imobiliare Inchirieri – 2 camere
      • Imobiliare Inchirieri – 3 camere
      • Imobiliare Inchirieri – Case
      • Imobiliare Inchirieri – Spatii comerciale
    • PRESTĂRI SERVICII
    • CONSTRUCȚII
    • AUTO
    • DIVERSE
  • UTILE
  • VIDEO
  • Azi în Timișoara
  • Cariere de Poveste
  • Agenda
  • Lugoj
Select Page


Tion
România
Profesorii români spun că au cea mai mare nevoie de formare în lucrul cu elevii cu CES

Profesorii români spun că au cea mai mare nevoie de formare în lucrul cu elevii cu CES

De Carys Gligor
la 13 October 2025 11:49

Profesorii români spun că au cea mai mare nevoie de formare în lucrul cu elevii cu CES

foto: Pexels
13 October 2025 11:49
Cea mai mare nevoie de formare profesională resimțită de profesorii din România este predarea pentru elevii cu cerințe educaționale speciale (CES), potrivit raportului internațional „Starea predării” – TALIS 2024, publicat în această lună. Studiul, realizat de OCDE, arată că 37,4% dintre profesorii români consideră acest domeniu prioritar pentru dezvoltarea lor profesională.
Scris de Carys Gligor - Cea mai mare nevoie de formare profesională resimțită de profesorii din România este predarea pentru elevii cu cerințe educaționale speciale (CES), potrivit raportului internațional „Starea predării” – TALIS 2024, publicat în această lună. Studiul, realizat de OCDE, arată că 37,4% dintre profesorii români consideră acest domeniu prioritar pentru dezvoltarea lor profesională.

Trimite articolul

X

Pe următoarele locuri în topul nevoilor se află managementul clasei și al comportamentului elevilor (32,6%) și utilizarea inteligenței artificiale în educație (30,7%).

În cazul profesorilor debutanți, proporțiile sunt chiar mai ridicate: 47% spun că au nevoie de formare pentru lucrul cu elevii cu CES, 41% pentru managementul clasei, iar 33% pentru sprijinirea învățării socio-emoționale a elevilor.

Principalele bariere semnalate de profesori

Cei mai mulți profesori români indică costurile ridicate (60%), lipsa stimulentelor (52%) și timpul insuficient (47%) drept principale obstacole în participarea la programele de formare. În rândul debutanților, aceste procente sunt și mai mari: 64%, 55% și, respectiv, 52%.

Totuși, 60% dintre cadrele didactice afirmă că activitățile de dezvoltare profesională derulate în ultimul an au avut un impact pozitiv asupra modului în care predau, peste media OCDE, care este de 55%.

Datele TALIS arată că doar 6% dintre profesorii români predau în școli unde peste 10% dintre elevi au cerințe educaționale speciale, un procent mult sub media OCDE (46%).

În privința competențelor de incluziune, 63% dintre cadrele didactice declară că pot proiecta sarcini adaptate nevoilor acestor elevi (aproape de media OCDE), însă doar 64% afirmă că pot colabora eficient cu specialiștii implicați în sprijinul educațional, sub media internațională de 72%.

Raportul mai arată că profesorii români petrec 11% din timpul orei pentru menținerea disciplinei, o creștere ușoară față de 2018, dar sub media OCDE de 15%.

Numărul elevilor cu CES a crescut, dar profesorii de sprijin rămân puțini

Potrivit datelor naționale, numărul elevilor cu cerințe educaționale speciale aproape s-a triplat în ultimii cinci ani, ajungând la peste 50.000 în anul școlar 2023–2024. În același timp, există doar 1.852 de profesori de sprijin, ceea ce înseamnă un cadru didactic la 28 de elevi în învățământul de masă.

Situația este și mai dificilă dacă raportul se face la totalul elevilor cu CES, inclusiv cei din învățământul special, 38 de elevi pentru un profesor de sprijin, mult peste standardele recomandate.

Ministrul Educației, Daniel David, citat de Edupedu.ro, a vorbit recent despre lipsa personalului de sprijin:

„Am avut foarte multe posturi scoase la concurs, în zona de consiliere – și profesori de sprijin pentru copiii cu CES, și consilieri școlari pe latură de psihologie. N-au fost posturi ocupate”.

Totodată, ministrul a explicat că profesorii care lucrează cu elevi cu CES nu primesc un salariu mai mare, dar beneficiază de punctaj suplimentar pentru gradațiile de merit, conform legii educației.

În lipsa formării și a sprijinului adecvat, mulți profesori se simt depășiți de situațiile din clasă.

„După ce un elev cu cerințe educaționale speciale obține certificatul de orientare școlară și profesională, ajunge în școala de masă, unde cadrele didactice întreabă: «Ok, eu acum ce fac? Am o hârtie, dar asta nu schimbă cu nimic situația; copilul este tot aici, cu mine și eu trebuie să găsesc metode pentru a continua»”, a declarat Lizetta Mihăilă, coordonator al profesorilor itineranți și de sprijin, în cadrul unei conferințe organizate de Casa Corpului Didactic București și CMBRAE în 2024.

Trimite articolul

X
0 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

    Cele mai citite știri

    1
    Judecătorii de la Tribunalul Timiș nu mai protestează. Activitatea revine la normal
    2
    Orgă și saxofon, klezmer și Piazzolla, în Biserica din Elisabetin
    3
    Pacienții oncologici pot beneficia de tratamente complexe în regim de spitalizare de zi la Asociația OncoHelp
    4
    „Recviem IN MEMORIAM”. Concert vocal-simfonic extraordinar în memoria victimelor comunismului, la Filarmonica Banatul
    5
    Histamina nu e dușmanul: mituri și realități despre simptomele sale
    6
    FOTO. Un liceu „verde” cu cabinet stomatologic se va construi la Moșnița Nouă
    7
    Horoscop săptămâna 20–26 octombrie
    8
    Filmul săptămânii: „After the Hunt”, un thriller psihologic semnat de Luca Guadagnino, cu Julia Roberts în rol principal
    9
    Continuă lucrările la calea ferată din zona Gării de Nord Timișoara
    10
    Rezistență prin delicatețe: expoziție Călin Beloescu la Galeria Brăteanu

    Cele mai noi știri

    Ştiri din Timiș

    FOTO. Gala Excelenței Bănățene îl recompensează pe prof.univ.dr. Mihnea Munteanu

    Ştiri din Timiș

    Cum te protejezi mai bine în 2026? Vezi ce legi poți folosi în avantajul tău când cumperi o locuință sau accesezi un împrumut

    Capitală Culturală

    „Recviem IN MEMORIAM”. Concert vocal-simfonic extraordinar în memoria victimelor comunismului, la Filarmonica Banatul

    Ştiri din Timiș

    Consiliul Județean Timiș susține „Electroruga de Buzad”, un festival care aduce cultura contemporană în mediul rural

    Ştiri din Timiș

    TimPark dă startul campaniei de eliberare a abonamentelor de parcare pentru anul 2026

    Ştiri din Timiș

    FOTO. Lucrările la noul liceu „Școală Verde” din Moșnița Nouă avansează rapid, la două luni de la debut

    Capitală Culturală

    Jazz și colinde în Mansarda Bastionului Maria Theresia. Concert de iarnă cu studenții UVT

    Lugoj

    Ciorile, ținute la distanță. Tehnologie de ultimă generație pentru un Lugoj mai curat

    Ştiri din Timiș

    Noi parcări pentru cartierul Calea Șagului. Garajele vechi vor fi demolate

    Ştiri din Timiș

    PROGRAM. Eroii Revoluției din Decembrie 1989, comemorați la Timișoara
    • Servicii
      • Redactia
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Politica de confidentialitate
      • Regulament postare și moderare comentarii

    Timiș Online

    ISSN 3008-2323

    ISSN-L 3008-2323

    Tion.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.

    Pentru detalii apasati aici