tion.ro Web analytics

Tion

Tion

  • Ştiri
    • Ştiri Timiș
    • Lugoj
    • Știri naționale
    • Stiri internaţionale
    • Eveniment
    • Sănătate
    • Dialoguri Sănătoase
    • Sport
    • Târg imobiliar
  • Timp liber
    • Cultură
    • Cinema
    • Horoscop
  • ANGAJĂRI
  • MICA PUBLICITATE
    • IMOBILIARE
      • Imobiliare Vanzari – Garsoniere
      • Imobiliare Vanzari – o camera
      • Imobiliare Vanzari – 2 camere
      • Imobiliare Vanzari – 3 camere
      • Imobiliare Vanzari – 4 camere
      • Imobiliare Vanzari – Case
      • Imobiliare Vanzari – Terenuri
      • Imobiliare Vanzari – Spatii comerciale
      • Imobiliare Inchirieri – Garsoniere
      • Imobiliare Inchirieri – o camera
      • Imobiliare Inchirieri – 2 camere
      • Imobiliare Inchirieri – 3 camere
      • Imobiliare Inchirieri – Case
      • Imobiliare Inchirieri – Spatii comerciale
    • PRESTĂRI SERVICII
    • CONSTRUCȚII
    • AUTO
    • DIVERSE
  • UTILE
  • VIDEO
  • Azi în Timișoara
  • Cariere de Poveste
  • Agenda
  • Lugoj
Select Page


Tion
România
Profesorii români spun că au cea mai mare nevoie de formare în lucrul cu elevii cu CES

Profesorii români spun că au cea mai mare nevoie de formare în lucrul cu elevii cu CES

De Carys Gligor
la 13 October 2025 11:49

Profesorii români spun că au cea mai mare nevoie de formare în lucrul cu elevii cu CES

foto: Pexels
13 October 2025 11:49
Cea mai mare nevoie de formare profesională resimțită de profesorii din România este predarea pentru elevii cu cerințe educaționale speciale (CES), potrivit raportului internațional „Starea predării” – TALIS 2024, publicat în această lună. Studiul, realizat de OCDE, arată că 37,4% dintre profesorii români consideră acest domeniu prioritar pentru dezvoltarea lor profesională.
Scris de Carys Gligor - Cea mai mare nevoie de formare profesională resimțită de profesorii din România este predarea pentru elevii cu cerințe educaționale speciale (CES), potrivit raportului internațional „Starea predării” – TALIS 2024, publicat în această lună. Studiul, realizat de OCDE, arată că 37,4% dintre profesorii români consideră acest domeniu prioritar pentru dezvoltarea lor profesională.

Trimite articolul

X

Pe următoarele locuri în topul nevoilor se află managementul clasei și al comportamentului elevilor (32,6%) și utilizarea inteligenței artificiale în educație (30,7%).

În cazul profesorilor debutanți, proporțiile sunt chiar mai ridicate: 47% spun că au nevoie de formare pentru lucrul cu elevii cu CES, 41% pentru managementul clasei, iar 33% pentru sprijinirea învățării socio-emoționale a elevilor.

Principalele bariere semnalate de profesori

Cei mai mulți profesori români indică costurile ridicate (60%), lipsa stimulentelor (52%) și timpul insuficient (47%) drept principale obstacole în participarea la programele de formare. În rândul debutanților, aceste procente sunt și mai mari: 64%, 55% și, respectiv, 52%.

Totuși, 60% dintre cadrele didactice afirmă că activitățile de dezvoltare profesională derulate în ultimul an au avut un impact pozitiv asupra modului în care predau, peste media OCDE, care este de 55%.

Datele TALIS arată că doar 6% dintre profesorii români predau în școli unde peste 10% dintre elevi au cerințe educaționale speciale, un procent mult sub media OCDE (46%).

În privința competențelor de incluziune, 63% dintre cadrele didactice declară că pot proiecta sarcini adaptate nevoilor acestor elevi (aproape de media OCDE), însă doar 64% afirmă că pot colabora eficient cu specialiștii implicați în sprijinul educațional, sub media internațională de 72%.

Raportul mai arată că profesorii români petrec 11% din timpul orei pentru menținerea disciplinei, o creștere ușoară față de 2018, dar sub media OCDE de 15%.

Numărul elevilor cu CES a crescut, dar profesorii de sprijin rămân puțini

Potrivit datelor naționale, numărul elevilor cu cerințe educaționale speciale aproape s-a triplat în ultimii cinci ani, ajungând la peste 50.000 în anul școlar 2023–2024. În același timp, există doar 1.852 de profesori de sprijin, ceea ce înseamnă un cadru didactic la 28 de elevi în învățământul de masă.

Situația este și mai dificilă dacă raportul se face la totalul elevilor cu CES, inclusiv cei din învățământul special, 38 de elevi pentru un profesor de sprijin, mult peste standardele recomandate.

Ministrul Educației, Daniel David, citat de Edupedu.ro, a vorbit recent despre lipsa personalului de sprijin:

„Am avut foarte multe posturi scoase la concurs, în zona de consiliere – și profesori de sprijin pentru copiii cu CES, și consilieri școlari pe latură de psihologie. N-au fost posturi ocupate”.

Totodată, ministrul a explicat că profesorii care lucrează cu elevi cu CES nu primesc un salariu mai mare, dar beneficiază de punctaj suplimentar pentru gradațiile de merit, conform legii educației.

În lipsa formării și a sprijinului adecvat, mulți profesori se simt depășiți de situațiile din clasă.

„După ce un elev cu cerințe educaționale speciale obține certificatul de orientare școlară și profesională, ajunge în școala de masă, unde cadrele didactice întreabă: «Ok, eu acum ce fac? Am o hârtie, dar asta nu schimbă cu nimic situația; copilul este tot aici, cu mine și eu trebuie să găsesc metode pentru a continua»”, a declarat Lizetta Mihăilă, coordonator al profesorilor itineranți și de sprijin, în cadrul unei conferințe organizate de Casa Corpului Didactic București și CMBRAE în 2024.

Trimite articolul

X
0 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

    Cele mai citite știri

    1
    Prințul Andrew al Marii Britanii, fratele Regelui Charles, renunță la titlul său regal
    2
    Curtea Constituțională a declarat neconstituțională reforma pensiilor magistraților
    3
    Concert caritabil „Lumina Sfântă din Noi” în sprijinul lui Ciprian Balici, la Timișoara
    4
    O fetiță rătăcită, salvată de jandarmi pe străzile din Timișoara
    5
    Sănătatea sânilor la orice vârstă. Dr. Simona Cerbu explică prevenția, autoexaminarea și rolul controalelor imagistice
    6
    Accident pe Calea Dorobanților din Timișoara. O femeie a ajuns la spital
    7
    Ministerul Educației schimbă regulile olimpiadelor școlare după 13 ani
    8
    Între structură și haos: 20 de ani din arta lui Cristian Sida, în Palatul Baroc
    9
    Timișoara, gazdă a Competiției Naționale de Înot Special Olympics
    10
    Din spectatori în salvatori. Timișorenii învață cum să intervină în caz de accident rutier

    Cele mai noi știri

    Ştiri din Timiș

    Concert caritabil „Lumina Sfântă din Noi” în sprijinul lui Ciprian Balici, la Timișoara

    Ştiri din Timiș

    Spitalul Județean Timișoara anunță decesul asistentei medicale Lena Groza, la vârsta de 59 de ani

    Ştiri din Timiș

    VIDEO. „Să le fie rușine!”. Amenzi de zeci de mii de lei pentru dumbrăvițenii care și-au lăsat gunoaiele la poarta centrului de colectare

    Sănătate

    Ești medic și simți semne de burnout? DSP Timiș propune un demers dedicat protejării personalului medical

    Ştiri din Timiș

    Final de ediție pentru proiectul „Verde-n Față”: Timișoara prin ochii noii generații

    Sănătate

    BPOC, „dușmanul tăcut” al plămânilor, afectează peste 1,5 milioane de români

    Ştiri din Timiș

    FOTO. Amenzi de aproape 70.000 de lei pentru tirurile care tranzitează ilegal Timișoara

    România

    Abuzul și exploatarea sexuală a copiilor ating cote critice în România, avertizează Salvați Copiii

    Ştiri din Timiș

    3 ÎNTREBĂRI DESPRE SISTEMUL GEOTERMAL ÎN BUCLĂ ÎNCHISĂ LA TIMIȘOARA

    Capitală Culturală

    Kunsthalle Bega acordă un premiu de prețuire deosebită pentru sculptorul Napoleon Tiron
    • Servicii
      • Redactia
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Politica de confidentialitate
      • Regulament postare și moderare comentarii

    Timiș Online

    ISSN 3008-2323

    ISSN-L 3008-2323

    Tion.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.

    Pentru detalii apasati aici