tion.ro Web analytics

Patru motive pentru care influencerii ar trebui să fie irelevanți în media

De Bogdan Marta
Reactualizat la:

Patru motive pentru care influencerii ar trebui să fie irelevanți în media

foto: Pixabay
Reactualizat la:
Asistăm, în ultimii, ani la un fenomen extraordinar: fete a căror dilemă majoră era, până ieri, în ce poziție să stea în poză îți spun azi cum e cu coronavirusul și vaccinurile, iar băieți pentru care singura cultură e culturismul ne explică, plini de siguranță, cum stă treaba cu politica, statul sau relația. Iar lumea îi ascultă și chiar se consideră informată de aceste personaje denumite generic „influenceri” în era social media.
Scris de Bogdan Marta - Asistăm, în ultimii, ani la un fenomen extraordinar: fete a căror dilemă majoră era, până ieri, în ce poziție să stea în poză îți spun azi cum e cu coronavirusul și vaccinurile, iar băieți pentru care singura cultură e culturismul ne explică, plini de siguranță, cum stă treaba cu politica, statul sau relația. Iar lumea îi ascultă și chiar se consideră informată de aceste personaje denumite generic „influenceri” în era social media.

Influencerii nu au apărut, însă, peste noapte. De zeci de ani, celebrități – muzicieni sau actori – au fost implicate politic sau în anumite cauze sociale, devenind chiar vocea cauzelor în care credeau. De la celebrul protest pentru pace în pat al cuplului John Lennon și Yoko Ono, oamenii s-au obișnuit să ciulească urechile la ce au de spus vedetele vremii.

În ultimii ani, însă, reality show-urile au creat o nouă specie de vedete: celebritățile care sunt celebre pentru că sunt celebre. Prima persoană din această categorie a fost, probabil, Kim Kardashian, care a devenit cunoscută nu pentru vreun talent în vreun domeniu, ci pur și simplu pentru că făcea parte din anturajul actriței/muzicienei/moștenitoarei Paris Hilton. Un reality show și niște ani mai târziu și cea mai cunoscută membră a familiei Kardashian are acum 180 de milioane de urmăritori pe Instagram. Mai mult decât toate televiziunile din SUA la un loc. Nu e rău pentru cineva care postează poze ale posteriorului său…

Încurajați de succesul ei, avem acum vedete care sunt vedete pentru că sunt vedete pe toate rețelele de socializare, plus Youtube. Ale căror singure scop și ocupație sunt să adune cât mai multe reacții sau vizualizări la fiecare postare, pentru că, odată cu likeurile, vin și banii de la companii. Și pentru că nu toate aceste „vedete” au formele senioarei Kardashian, câteodată conținutul vine la pachet cu diferite opinii, prezentate ca fiind fapte. Iar aici intră pe tarlaua jurnalismului, un domeniu care are niște reguli clare, chiar dacă în era Internetului site-urile de fake news le calcă în picioare.

Astfel, fiind un domeniu nou, influencerii au reușit până recent să zburde nestingheriți de reguli sau chiar bun simț. Dar acest lucru ar putea duce și la sfârșitul erei lor, din câteva motive.

Goana după bani i-a făcut irelevanți. Publicul lor, care până acum le sorbea fiecare cuvânt, a început să înțeleagă că unele opinii pe care aceștia le emit sunt, de fapt, mesaje plătite. Este celebru deja scandalul produselor de machiaj care distrugeau tenul utilizatorilor, promovate însă de diverse celebrități care, evident, nu le folosiseră niciodată. Bula s-a spart și încet-încet, oamenii își dau seama că, în lipsa măcar a unui cod deontologic, influencerii vor zice orice pentru câteva sute/mii de euro.

Când likeurile sunt pe primul loc, responsabilitatea e pe locul doi. Concurența e mare în domeniu, așa că influencerii sunt în stare de aproape orice pentru a rămâne relevanți pentru public, dar mai ales pentru publicitari, în sensul de a primi cât mai multe reacții. Astfel, ei diferă major de un editorialist, de exemplu, care încearcă prin scriitură și argumente logice, să prezinte o anumită idee. În social media, important e să stârnești reacții, chiar dacă șochezi. Iar această gândire poate avea chiar și consecințe penale.

Criza îi face, sfârșitul crizei îi desface. Există și acea categorie a influencerilor născuți în perioadă de criză. Acele personaje care apar atunci când societatea se confruntă cu o criză majoră. Acum e pandemia, iar social media (inclusiv cea românească) a fost invadată de personaje care nu au nicio legătură cu domeniul medical, dar lansează teorii despre acest virus și, ce e și mai periculos, dau chiar sfaturi „medicale”. Astfel de personaje nu sunt noi, au apărut și în timpul dezbaterilor privind ordonanțele pe justiție, a vaccinării obligatorii, a referendumului pentru familie, iar exemplele pot continua. Mai știe cineva ce s-a întâmplat cu acești „influenceri”? Problema, pentru aceștia, este că, după finalul crizei, opiniile lor devin irelevante. Publicul e o amantă pretențioasă, greu de satisfăcut.

Rusia este unul dintre cei mai mari influenceri. Rusia este țara care a înțeles rapid puterea pe care o prezintă aceste personaje, iar primul test major au fost alegerile prezidențiale din SUA, care au fost influențate prin mii de conturi false create doar pentru a răspândi știri create în laboratoarele Kremlinului. Nici România nu e ferită de acești influenceri falși, conturi cu poze furate de pe Internet, care răspândesc propaganda Moscovei. Acestea au fost extrem de active mai ales în această perioadă, așa că nu e de mirare că la protestul anti-Covid din Capitală, protestatarii s-au oprit să aplaude în fața Ambasadei Rusiei la București. Din fericire, conturile sunt destul de ușor de depistat, un exemplu relevant fiind dat de Lucian Mîndruță, iar generația nouă nu se mai lasă așa ușor fraierită.

Deocamdată, influencerii par un trend care va dispărea la fel de rapid precum a apărut. Însă, până atunci, singura modalitate de a ne apăra de pericolul pe care îl reprezintă acest domeniu este educația, iar aici statul are o mare responsabilitate. De mai mulți ani se vorbește despre cursuri de educație media în școli, iar acum ar fi momentul ideal pentru a le și pune în practică.

* articole realizat de TION în colaborare cu Centrul pentru Jurnalism Independent

1 Comentarii

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

  1. JeDeRomania says:

    Meseea Paraschivescu si George Hodorogea is capi de lista. Se pricep la toate,de la istorie,la sanatate,aparent nu exista domeniu domeniu in care sa nu aibe o opinie considerata de ei pertinenta. TOTUL pentru bani. Adevarat,vina morala pentru raul ce il fac nu e sanctionata de legile umane…

  2. Sănătate

    Amenzi pentru nerespectarea măsurilor de prevenire a răspândirii SARS-Cov2, în Timiș
    Controale în zonele aglomerate, societăți comerciale și mijloace de transport în comun. Polițiștii, jandarmii și pompierii au verificat aproape 60 de societăți comerciale numai în ultimele 24 de ore pentru a vedea dacă sunt respectate măsurile de răspândire a coronavirusului. Au fost date amenzi celor care nu au purtat mască.

    Eveniment

    22 de polițiști de la IPJ Timiș, infectați cu coronavirus
    Număr tot mai mare al polițiștilor infectați cu coronavirus, în județul Timiș. În ultimele 24 de ore au fost înregistrate încă șase teste pozitive, numărul total al celor infectați ajungând sâmbătă la 22. 3

    Sănătate

    Peste 200 de pacienți cu Covid-19 sunt internați în spitalele din Timiș. Focarele din județ
    În Timiș sunt peste 200 de pacienți cu Covid-19 internați în spitale, dintre care 20 sunt la terapie intensivă. În județ sunt nouă focare active, aflate în supraveghere.

    Sănătate

    Timiș: 76 de cazuri noi de Covid-19 și trei decese, în ultimele 24 de ore. România, înaintea pragului de 70.000 de persoane infectate, de la începutul pandemiei
    În Timiș au apărut 76 noi cazuri de Covid-19, în doar 24 de ore. Trei oameni cu coronavirus au murit în Timiș, de vineri până sâmbătă. La nivel național s-au înregistrat 50 de decese în ultimele 24 de ore, iar România se află înaintea pragului de 70.000 de persoane infectate de la începutul pandemiei. 4

    Eveniment

    Fată de 13 ani căutată de poliție după ce a plecat de acasă, în județul Timiș
    Anchetă a polițiștilor timișeni de la Serviciul de Investigații Criminale. Oamenii legii au intrat în alertă după ce au fost anunțați că o fată de 13 ani a plecat de acasă.

    Ştirile judeţului Timiş

    Lucrări la centura Timișoara Sud, în zona Utvin. Descoperiri arheologice de pe ultimul sit
    În această săptămână, lucrările la centura Timișoara Sud au fost concentrate, conform Direcției Regionale de drumuri și Poduri (DRDP), în zona Utvin. La ultimul sit arheologic de pe centură, cercetătorii au scos la iveală un schelet și alte descoperiri.

    Sănătate

    Covid-19, întâmplări din izolare. Problemele cu care se confruntă doi actori din Timișoara
    Pandemia de coronavirus „face pași repezi”. Din ce în ce mai mulți oameni, rude, prieteni, sunt suspecți sau chiar „pozitivi” la testele Covid-19. Oamenii nu știu ce să facă, tocmai pentru că nu există un ghid oficial „de acțiune”, iar atunci intervin nelămuriri și „bâlbâieli” chiar din partea celor care ar trebui să-ți ofere căi concrete de acțiune. Doi actori din Timișoara se confruntă cu virusul, în diferite feluri, iar răspunsurile la întrebările pe care le au spun că nu le-au găsit acolo unde trebuie. 8

    Ştirile judeţului Timiş

    Planul lui Moș pentru deponeul de la Ghizela al cărui miros se simte în nouă localități din Timiș
    Candidatul USR/PLUS la președinția Consiliului Județean Timiș, Cristian Moș, a ajuns la Belinț, în această săptămână, unde cea mai mare problemă a oamenilor este mirosul degajat de deponeul ecologic de la Ghizela. Deranjat și el de mirosul insuportabil, Moș susține că are un plan pentru a rezolva această problemă. 8

    Tion.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.