Matematică pentru toți liceenii
Reprezentanții organizației spun că lipsa matematicii în clasele a XI-a și a XII-a la profilurile umaniste limitează dezvoltarea gândirii critice și a competențelor numerice necesare în societatea actuală. În alte sisteme educaționale, matematica este obligatorie pentru toți liceenii, inclusiv în SUA, Finlanda, Coreea de Sud sau Singapore.
„Într-o lume care abundă de date și algoritmi care să le interpreteze, accesibili oricui, toți elevii, indiferent de profil, au nevoie de competența de analiză a datelor cantitative, de raționament statistic și gândire computațională”, transmite aceștia.
Cei de la Aspire Teachers mai menționează că testele internaționale arată că elevii români au competențe matematice scăzute. Ca soluție, organizația propune un curs de matematică aplicată care să includă modelare matematică, statistică, analiză de date și raționament logic, inspirat din modelul francez, unde liceenii pot alege între matematică avansată și un modul de alfabetizare matematică.
„Unu din doi elevi români intră în liceu cu analfabetism funcțional la matematică. Acest analfabetism nu e corectat, ba dimpotrivă: toate datele ne arată că se accentuează.
Soluția nu trebuie să fie eliminarea matematicii de la profilurile umaniste, ci transformarea ei într-o disciplină aplicată care servește tuturor elevilor, nu doar celor care aleg profilul real sau tehnologic”, explică reprezentanții organizației.
Renunțarea la „Săptămâna Verde” și reorganizarea „Săptămânii Altfel”
În plus, ei mai susțin că „Săptămâna Verde” nu este integrată coerent în curriculum, fiind percepută de elevi ca o vacanță și de profesori ca o sarcină birocratică suplimentară. Conform unui raport al Ministerului Educației din 2024, majoritatea profesorilor doresc renunțarea la unul sau ambele programe.
„«Săptămâna Verde este o intervenție sporadică, neasimilată într-un curriculum coerent, percepută de elevi ca o vacanță și o supraîncărcare birocratică pentru profesori.
Nu există studii care să demonstreze impactul pozitiv sau eficiența unei astfel de săptămâni tematice. A instaura o săptămână dedicată unei teme, fie ea despre importanța schimbărilor climatice, a cetățeniei active sau a științei (ca să oferim și alte opțiuni de teme relevante) nu e nici necesară, nici suficientă pentru a forma competențele implicate de acea temă”, mai spun reprezentanții organizației.
În locul acesteia, organizația propune ca singura săptămână de activități extracurriculare să fie „Școala Altfel”, dar organizată pe un format clar de învățare prin proiecte, similar modelului german „Projektwoche”. Aceasta ar permite elevilor să lucreze la proiecte interdisciplinare, în colaborare cu profesori și specialiști, pe teme precum antreprenoriat, știință, voluntariat sau protecția mediului.
Trimite articolul
XAdica le taiati o saptamana de concediu cadavrelor didactice???
-
dap, daca tu ai impresia ca sa organizezi orice activitate cu o clasa de copii sau adolescenti e concediu… nu cred ca ai idee cum sunt astia din zi de azi.dar nu-ti interzice nimeni sa te faci TU profesor si sa ne arati ce fain e si o sa te si buc.uri de o gramada de beneficii, deci te ateptam! olimpici si sfintisori vor iesi din mainile tale, sunt convins, nu mai astepta, hai si beneficiaza si tu de tot ce beneficiaza un profesor, chiar ai merita!
-
Draga mea, din mana mea chiar au iesti olimpici la materia pe care am predat-o, si as spune eu ca nu putini, de-aia am si inaltimea morala ca sa comentez aici.
Am lucrat in sistem asa ca stiu la modul general exact cum a fost saptamana verde sau saptamana altfel. Desigur, tu poti fi o exceptie notabila si te respect pentru asta.
Pe de alta parte stiu la prima mana cadre didactice (profesori de limbi straine sau istorie) care nu stiau tabla inmultirii. Si nu este o gluma.
Vi se pare normal?
-
Foarte bune propunerile.