„Creativitatea este esența progresului și inovației umane”, subliniază raportul OCDE despre testarea gândirii creative în PISA 2022. Specialiștii reamintesc că „împotriva convingerilor larg răspândite, oricine are potențialul să gândească în mod creativ”, iar „gândirea creativă poate și ar trebui să fie dezvoltată în cadrul sistemului de educație”.
Deși România a avut un scor modest, peste 42% dintre elevii români testați nu au demonstrat competențe de bază în acest domeniu, exemplele selectate de OCDE evidențiază potențialul creativ pe care îl au tinerii din toată lumea.
Ce poveste poate ascunde o copertă misterioasă?
Unul dintre exerciții le-a cerut elevilor să imagineze povestea unei cărți având la dispoziție doar coperta de culoare portocalie și numărul „2983”. Iată câteva dintre răspunsurile considerate creative:
• „La fiecare 2983 minute, dl. Dheure (dl. Timp) uită totul. Memoria i se resetează la 0 (…)” (elev din Belgia)
• „În cartea aceasta, locația principală ar fi un coridor cu câteva camere, aparent infinite (…) Fiecare ușă ar avea un număr, care s-ar referi la o amintire a lui. Personajul ar parcurge o aventură prin propriile amintiri, încercând să înțeleagă cum și de ce a ajuns în acel coridor” (elev din Brazilia)
• „Suma 9 plus 2 este egală cu suma lui 8 plus 3, iar diferența dintre 8 și 2 este egală cu cea dintre 9 și 3. Aceasta este o carte despre destin. Pare să existe multe coincidențe și multe numele aparent fără legătură între ele, așa cum în viața fiecăruia par să existe mulți oameni fără legătură cu tine, dar, la urma urmei, realizezi că ți-au oferit sens dincolo de orice imaginație” (elev din Hong Kong)
• „2983. Numărul oamenilor pe care această carte simplă i-a ucis. Cartea strălucește ciudat într-un mod vizibil noaptea. Cartea aproape te cheamă, te atrage să îți arunci un ochi la ceea ce are de oferit (…) și exact acest lucru s-ar întâmpla, cititorul ar părea că dispare pur și simplu, lăsând cartea pe jos, de data aceasta cu un număr în plus pe copertă” (elev din Canada)
Cum se poate numi o imagine abstractă?
Un alt exercițiu a presupus oferirea unor titluri inspirate pentru o imagine abstractă – o carte deschisă care se continuă într-un peisaj.
Titluri creative apreciate de experți:
• „Hoinărind printre pagini” (elev din Belgia)
• „Momente care n-au fost scrise niciodată” (elev din Chile)
• „Lasă-te atras pe cărarea cititului” (elev din Franța)
• „Orizontul nu este un loc, ci un punct de vedere” (elev din Italia)
• „La răscrucea realității, cartea oferă răspunsul” (elev din Coreea de Sud)
• „Ce se află dincolo de coperțile umanității” (elev din Slovenia)
Poster pentru viața în cosmos
Un alt item le cerea elevilor să creeze un poster pentru un târg științific pe tema vieții în spațiu.
Idei notabile:
• farfurie zburătoare care răpește un astronaut (elev din Canada)
• grădină de planete (elev din Brazilia)
• Imagine cu Pământul și un câmp de flori, cu întrebarea: „Dacă ar exista extratereștri, ar aprecia ei un Pământ plin de flori și plante?” (elev din Hong Kong)
• Desen minimalist: o planetă galbenă ca „față” și linii în spațiu: „Ce este acesta? Un extraterestru? Sau o planetă?” (elev din Germania)
Salvați albinele – propuneri originale
Tema protejării albinelor a inspirat soluții ingenioase:
• Realitate virtuală cu scenarii alternative – o lume verde cu albine vs. una prăfuită fără ele (elev din Hong Kong)
• Un exercițiu interactiv în care oamenii simulează activitățile albinelor (elev din Belgia)
• Fagure uriaș populat de actori care joacă rolul albinelor (elev din Columbia)
• Stand cu produse artificiale, vândute ca „obiecte din viitor”, pentru a sublinia pierderile în lipsa albinelor (elev din Germania)
Combaterea risipei alimentare
Printre ideile remarcate de experți:
• Acorduri între supermarketuri și restaurante pentru utilizarea surplusului (elev din Columbia)
• Optimizarea rutelor de distribuție și depozitare (elev din Portugalia)
• Congelarea produselor și vânzarea lor ulterioară, tăiate sau gătite (elev din Franța)
• Aparat care transformă alimentele expirate în fertilizatori (elev din Arabia Saudită)
Unde dispar broaștele?
Un exercițiu le cerea elevilor să ofere explicații alternative, în afara poluării, pentru scăderea populației de broaște într-o zonă urbană:
• Copiii au construit un zăgaz în joacă, care devine capcană pentru broaște (elev din Belgia)
• Seceta sau curenții puternici forțează migrarea sau cauzează moartea (elev din Columbia)
• Protozoare care împiedică alimentarea sau respirația broaștelor (elev din Brazilia)
• Broaștele sunt vânate pentru restaurante; se poate investiga lanțul de aprovizionare (elev din Franța)
Zid care lasă veverițele, dar blochează șobolanii
Deși ambele animale au dimensiuni similare, veverițele sunt mai agile. Iată câteva soluții originale propuse de elevi:
• Copaci pe ambele părți ale zidului, pentru ca veverițele să sară (elev din Grecia)
• Ușă glisantă care se închide rapid – veverițele pot trece, șobolanii nu (elev din Canada)
• Placă sensibilă la greutate: doar veverițele activează trecerea (elev din Hong Kong)
• Recunoaștere video prin AI care identifică speciile (elev din Chile)
• Mirosuri sau forme care sperie șobolanii, dar nu afectează veverițele (elev din Franța)
Vă amintim că România participă, alături de alte peste 90 de țări, la testarea internațională PISA 2025, programată în perioada 12 mai – 9 iunie.
Citiți principiile noastre de moderare aici!