Noile reguli, cuprinse în HG 1075/2021, au fost publicate în Monitorul Oficial în 6 octombrie și au intrat deja în vigoare. Modificările au fost aduse în urma solicitărilor făcute de asociațiile ce reprezintă interesele bicicliștilor.
Până acum, conducătorii auto erau obligați să păstreze o distanță de 1.5 m față de bicicliști sau cei care circulă pe trotinetă, în timpul depășirii. Distanța nu putea fi estimată clar, iar șoferii care nu respectau regula aveau toate șansele să poată beneficia de anularea amenzilor în instanță. Astfel, s-a decis folosirea axului drumului ca punct de reper.
Cei care circulă în spatele unui biciclist sau al unei persoane aflate pe trotinetă electrică și doresc să depășească trebuie să respecte următoarele reguli:
- Dacă circulă cu până la 50 de kilometri pe oră, trebuie să încalce cu roțile marcajul ce desparte benzile sau sensurile de mers
- Dacă circulă cu peste 50 de kilometri pe oră, trebuie să depășească marcajul cu o jumătate de maşină
Dacă este posibil, bicicliștii trebuie să circule pe piste sau pe acostamentul drumului pentru a nu îngreuna circulația
Cei care nu respectă regulile pot primi amenzi de 580-725 de lei și pot rămâne chiar și fără permis pentru 30 de zile. Mai mult, în cazul producerii unui accident, amenda pleacă de la 870 de lei și poate ajunge la 1160 de lei și suspendarea permisului pentru 60 de zile.
Circulația cu trotinetele electrice reglementată într-un final
Una dintre reglementările importante este cea a circulației trotinetelor electrice pe drumurile publice. Astfel, acestea se conduc numai în aliniament pe drumurile publice, iar schimbarea direcției de mers se face prin deplasarea pe lângă acestea. Practic, cei care le folosesc pe drumurile publice vor trebui să coboare de fiecare dată când doresc să schimbe direcția de mers. Măsura nu se aplică atunci când circulația se desfășoară pe pista de biciclete.
„În acest context, conducătorii de trotinete electrice, atunci când intenţionează să schimbe direcţia de mers (cu excepţia cazului când circula pe o pista pentru biciclete), trebuie să coboare de pe acestea şi să respecte prevederile articolului 117 din cuprinsul aceluiaşi act normativ modificat, respectiv să efectueze următoarele semnale:
a) braţul stâng întins orizontal atunci când intenţionează să schimbe direcţia de mers spre stânga sau de a depăşi;
b) braţul drept întins orizontal atunci când intenţionează să schimbe direcţia de mers spre dreapta;
c) braţul drept întins orizontal balansat în plan vertical atunci când intenţionează să oprească.
d) Semnalele prevăzute la alin. (1) trebuie efectuate cu cel puţin 25 m înainte de efectuarea manevrelor.
Pentru desfăşurarea fluentă şi în siguranţă a traficului rutier, recomandarea poliţiştilor rutieri adresată conducătorilor de trotinete electrice este ca atunci când intenţionează să schimbe direcţia de mers să respecte regulile care intră în sarcina pietonilor, astfel după coborârea de pe trotinetă să circule pe trotuar pe lângă aceasta şi să traverseze strada pe trecerile pentru pietoni sau în lipsa acestora, pe la colţul străzii”, transmit reprezentanții IPJ Timiș.
Reguli de respectat atunci când conduceți o trotinetă electrică:
- este interzisă conducerea unei trotinete electrice de către persoanele cu vârsta mai mică de 14 ani
- minorii cu vârsta cuprinsă între 14 şi 16 ani sunt obligaţi să poarte casca de protecţie, însă sfatul poliţiştilor rutieri este de a fi purtată de toate categoriile de vârstă
- pe timpul conducerii unei trotinete electrice este obligatoriu ca ambele mâini să se afle pe ghidon
- se interzice transportul pasagerilor pe trotinete electrice
- este interzisă conducerea pe drumurile publice a unui astfel de vehicul de către persoane care se află sub influenţa băuturilor alcoolice
- este interzisă circulaţia pe trotuar, cu excepţia cazului în care sunt amenajate piste pentru biciclete
- folosiţi pista pentru biciclete – subdiviziunea părţii carosabile, a trotuarului ori a acostamentului sau pista separată de drum, special amenajată, semnalizată şi marcată corespunzător destinată numai circulaţiei bicicletelor şi trotinetelor electrice
- bicicletele, mopedele şi trotinetele electrice care circulă pe drumurile publice trebuie să fie echipate cu mijloace de iluminare şi dispozitive reflectorizant-fluorescente. Este interzisă circulaţia acestora pe timp de noapte fără aceste mijloace şi dispozitive în stare de funcţionare
Dacă un drum este prevăzut cu o pistă pentru biciclete, bicicletele şi trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista respectivă. În lipsa acestei piste, circulaţia trotinetelor electrice este permisă numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulaţia vehiculelor este de 50 km/h.
editor Amalia Kui
Trimite articolul
XDe citit cu atentie si de soferi: “vor trebui să coboare de fiecare dată când doresc să schimbe direcția de mers. Măsura nu se aplică atunci când circulația se desfășoară pe pista de biciclete.” Vedeti ca multe piste de biciclete se continua si pe langa zebra, adica este pista paralela cu zebra, marcata pe jos si semnalizata cu semn pe stalp.
-
Ganditiva la o intersectie mare cu 2-3 benzi pe mers, fara piste si un trotist care se da jos de pe trotineta, taie 1-2 benzi sa poata sa faca la stanga, pe jos la pas… 🙂 O sa faca o coada dupa el…
Cat despre prostia de a semnaliza cand te opresti cu: braţul drept întins orizontal balansat în plan vertical… pai: 1. trotineta are stop de frana. 2. pai multe trotinete au frane duble, deci poti avea nevoie de ambele maini pentru a oprii. 3. Se bate cap in cap cu:
“pe timpul conducerii unei trotinete electrice este obligatoriu ca ambele mâini să se afle pe ghidon”
Legi facute de idioti fara cap, scuzati expresia, dar e incredibil ce oameni propun legi… -
aia e doar in capul tau de prost nu in lege. mai citeste odata
-
Domnule badea Ion, vezi ca eu am pus in ghilimele pasajul din lege copiat cu copy paste. Ai inteles gunoiule de om care jignesti gratuit? Analfabetule functional ce esti.
-
Complet aiurea paragraful urmator:
c) braţul drept întins orizontal balansat în plan vertical atunci când intenţionează să oprească.
Pai cum sa mergi cu o singura mana pe ghidon cand la paragraful urmator zice:
pe timpul conducerii unei trotinete electrice este obligatoriu ca ambele mâini să se afle pe ghidon
Sunt curios cati vor semnaliza schimbarea directiei de mers. Cand fac asta pe bicicleta se uita ciudat si soferii si biciclstii, dovada ca foarte multi stiu codul rutier dupa ureche. Chestia cu luatul permisului pentru depasirea neregulamentara e fix-pix, tot la 10cm de ghidon vor trece peste 50% din soferi.
-
Autisti, folosesc bibicleta uneori de plimbari si asta cu indicatul schibarii directiei de mers se stie de soferii si biciclistii adevarati. Cine nu cunoaste asa ceva sunt aceeasi care circula fara vesta si casca si isi merita soarta de “selectie naturala”.
Este specificata undeva în lege și categoria de mașina pentru care se aplica regulile respective ?
Dacă sunt cu autoturismul distanta laterala rămasă la depășirea biciclistul prin noile norme este ok, dar dacă sunt cu un Tir și respect legea, adică sa depășesc cu jumătate de mașina axul drumului, nu cred ca rămâne spațiu suficient pentru protecția biciclistului
La ce cozi avem in trafic daca prinzi un biciclist in fata mergi cu ele pana iasa din oras:))
-
De aceea pe anumite drumuri/tronsoane de drum trebuie amenajata pista de biciclisti, iar in lipsa acesteia, instalat indicatorul accesul interzis biciclistilor. Administratorul drumului trebuie sa ia masuri, daca nu, politia trebuie sa ia masuri, daca nu, cetatenii trebuie sa ia masuri(votul…).
N-am vazut in viata mea o depasire regulamentara in Romania. Si pun pariu ca nu sa dat nici macar o singura amenda pentru asta
S-a dorit, probabil, o reglementare dar aceasta este făcută de persoane care nu circulă cu bicicleta sau trotineta iar la autoturism au șoferi.
@badea ion: Eu, si apoi tu si altii ma claxonati ca am franat sa astept pana am loc sa depasesc biciclistul exact cum este descris in lege.
Binenteles ca atunci cand biciclistul hotareste sa se bage printre masini (sau pe marginea coloanei la semafor) nu mai am cum sa il protejez la fel de bine, din fericire aici are si el niste obligatii.
Bune toate, eu(sofer) am dat sala ca sa demonstrez ca stiu sa ma comport in trafic, biciclistii/trotinetarii care au electrice de 50kmh cum sunt verificati ca stiu legislatia rutiera?
-
Un biciclist ce daune provoacă, dacă face ceva greșit/aiurea? Sunt costurile cu vindecarea lui (o persoană), plus pagube materiale foarte mici, în vasta majoritate a cazurilor.
La schimb, ce ravagii poate face un automobil? Păi poate șoferul să urce beat la volan și să distrugă alte mașini și bunuri în valoarea de zeci de mii de euro, dacă nu sute. Și/sau să bage în spital sau să omoare multipli oameni simultan.
Necesitatea permisului de conducere este proporțională cu riscul asupra vieții și bunurilor. Mai lăsați-o jos, că măcăne. Ține de patologic să tot insiști pe tema „de ce nu-i nevoie de permis la biciclete”. De-aia nu-i. Poți să mergi și cu 50 km/h pe bicicletă (nu în Timișoara, nu-ți permit gropile…) – tot n-ai să produci același gen de pagube în caz de ceva.
Așa șiu ei sa prevină accidentele prin obligare tuturor trotinetistilor să circule pe șosea! Mai bine îi obligau să circule doar pe trotuar cu mențiunea că la orice accident e vina trtineristului că nu a evitat pietonii!
Regulile gandite de birocrati inchisi in birouri sunt, ca deobicei, desprinse de realitate si costa mai mult decat daca il iei orice Gheorghe de pe strada si-l pui sa-si dea cu parerea.
Daca macar politia si-ar face treaba sa impuna reglementarile noi si sa monitorizeze rezultatele, dar Politia Romana nu se ocupa de preventie 🙂
Nu se fac simulari nu testeaza nimeni inainte sa devina regulamente si sa produca victime.
Ma intreb de ce sunt platiti functionarii de stat care scriu, si scriu greu, genul asta de inutilitati.