Alexandra Molodoi colaborează cu toate firmele de asigurări din țara noastră și cu multe din afara României. La toamnă va deschide un birou de asigurări și în București. Odată cu mutarea sa în Capitală, Alexandra va finaliza un program de masterat în domeniul asigurărilor, în cadrul Academiei de Științe Economice.
Ești broker de asigurări. De ce ai ales această meserie?
Am absolvit Facultatea de Științe Politice, specializarea Relații internaționale și studii europene, în cadrul Universității de Vest din Timișoara. Încă de când eram în liceu și în facultate, am avut o mulțime de locuri de muncă. Lucrez de când aveam 16 ani. Am avut un spirit antreprenorial de micuță.
În ce domenii ai lucrat?
La 16 ani, am mers plină de îndrăzneală la singurul patron din orașul în care locuiam, Bicaz, județul Neamț, să-l conving să mă angajeze la supermarketul său. Provin dintr-o familie destul de modestă din punct de vedere financiar și m-am întreținut chiar de când am venit la Timișoara. Am avut diverse locuri de muncă, de la consultant de vânzări la cabinet de avocatură, asistent manager, și mi-am dat seama la un moment dat că ce îmi place cel mai mult la locurile acestea de muncă este că lucrez cu oamenii.
Ultimul meu job a fost ca asistent manager la un broker de asigurări, din păcate a intrat în faliment. Însă mi-am dat seama că asigurările sunt domeniul care mi s-ar potrivi cel mai bine.
Ți-ai închiriat un spațiu în zona centrală și ai pornit pe cont propriu?
Nu a fost chiar atât de simplu la început. În primii doi ani de activitate am lucrat și de acasă și la clienții mei în spații de coworking, iar după aceea, în 2019, am închiriat un birou în zona centrală.
Ce fel de asigurări doresc clienții? Există și cerințe care nu pot fi onorate?
Cele mai căutate tipuri de asigurări sunt de locuință, sănătate, călătorie. Sigur, din când în când mai vine și câte un client care dorește ceva inedit. De exemplu, am avut un medic chirurg care a vrut să-și asigure mâinile.
Ceea ce în România nu se poate.
Da, însă din fericire am parteneriate și cu societăți din afara țării și atunci s-a rezolvat problema. Sunt cunoscută pentru faptul că mereu caut soluții foarte creative și le și găsesc.
Ce așteaptă oamenii de la tine, să le prezinți oferte de la firme diferite sau merg pe mâna ta?
Ambele variante. Sunt două categorii de clienți. O categorie care știe exact ceea ce vrea și atunci clientul vine axat pe o anumită societate de asigurări și cere ca oferta lui să conțină riscuri foarte, foarte detaliate. Mai există categoria de clienți care vor pur și simplu să analizeze și atunci cer prețuri și fel și fel de variante de la mai multe societăți. Pun întrebări, îmi place și această categorie de clienți deoarece sunt extrem de interesați.
Cum s-a schimbat piața asigurărilor în ultimii ani?
Eu am început în 2015, chiar recent am împlinit zece ani de activitate. Cred că cele mai mari schimbări s-au simțit după pandemie, deoarece clienții au devenit mult mai curioși, mult mai interesați să-și asigure cam tot ce se poate asigura. Adică riscuri care poate până atunci nu păreau chiar așa de iminente. După pandemie, pur și simplu au venit clienți altfel, adică erau extrem de interesați, voiau cât mai multe riscuri acoperite, asigurări cât mai complexe.
Cea mai mare creștere a fost la asigurările de sănătate și asigurările de locuință pentru că oamenii stând în perioada aceea mult acasă au înțeles toate pericolele care pot apărea.
Dacă un client asigurat are un necaz și sună brokerul de asigurări, ce se întâmplă mai departe?
Tocmai vin de la un client din Carani căruia i-a ars una dintre anexe. Ca și procedură, trebuie să deschidă dosar de daună. Eu ofer un serviciu suplimentar pentru că merg la fața locului și îi ajut pe clienți să deschidă dosarul. E multă panică și atunci o vorbă bună și cineva care știe exact ce să facă ajută foarte mult. Deschidem dosarul de daună, apoi de obicei lucrurile merg destul de repede și își primesc banii. Dacă e o daună ușoară, banii pot veni în cel mult 72 de ore, iar dacă e ceva mai grav în 7-10 zile. Unui client i-a ars total apartamentul în Caraș-Severin și a primit în aproximativ zece zile 80.000 de euro de la asigurări.
De ce e important pentru oameni să își asigure locuințele, mașinile, obiectele scumpe?
Cel mai simplu ar fi să se întrebe dacă în cazul în care s-ar întâmpla ceva mâine și ar rămâne fără mașină sau fără ceva din locuință, ar avea bani să plătească fără să se împrumute? Câți dintre prietenii noștri ne pot împrumuta bani dacă avem o situație mai complexă de sănătate?
Care sunt provocările acestei meserii?
Cred că principala provocare se întâlnește și în alte afaceri sau meserii. Este legislația mereu în schimbare. Trebuie să fii extrem de adaptabil, lucrurile se schimbă foarte repede, nu există predictibilitate, asta ar fi cea mai mare provocare pentru mine în ultimii doi-trei ani.
Câți timișeni au încheiat asigurare obligatorie pentru locuință?
Potrivit informațiilor de la PAID, în Timiș, la data de 31 martie 2025, erau 119.725 de locuințe asigurate. Conform gradului de cuprindere, 35,53% din locuințele din județ sunt asigurate. Nu poți să vinzi o proprietate fără să-i faci asigurare. Prețul este fix, stabilit prin lege, la asigurarea obligatorie: 130 de lei pentru locuințele din beton, cărămidă sau 50 de lei pentru casele din văiugă.
Ce provocări profesionale mai urmează?
Să continui programul de formare lansat în 2022 „From ZERO to HERO! Devino antreprenor de succes în asigurări!”, cu scopul de a găsi și a forma oameni pasionați de domeniul asigurărilor, la fel de mult ca mine. Am avut ca obiectiv să ajung în satele și comunele unde acest domeniu este mai puțin accesibil, unde oamenii, atunci când au nevoie de o asigurare, sunt nevoiți să călătorească în localitatea vecină sau în orașele apropiate.
Misiunea mea a fost și este în continuare să descopăr oameni cu potențial care doresc să devină antreprenori în asigurări și care vor să contribuie la sprijinirea comunității din care fac parte.
Ce ar trebui să aibă în vedere un tânăr atunci când își alege viitoarea carieră? De ce trebuie să țină cont?
Ideal ar fi să găsească un domeniu care să-i facă plăcere și să știe că poate să reușească orice își propune. Bineînțeles, după aceea e nevoie de foarte multă muncă și curaj, dar cel mai important e să-i placă ce face. În zilele noastre, nu e chiar așa de greu să găsești un domeniu care să-ți facă plăcere, pentru că, spre deosebire de vremea în care m-am înscris eu la facultate, când nu existau atâtea posibilități de testare, să îți vezi personalitatea, acum chiar sunt variante care să te ajute să găsești domeniul potrivit pentru tine.
Dacă și tu ai o profesie a cărei poveste merită împărtășită și care îi poate inspira pe alții, scrie-ne! Tion și Agenda așteaptă mesajul tău pe redactie@tion.ro.
Citiți principiile noastre de moderare aici!