tion.ro Web analytics

Tion

Tion

  • Ştiri
    • Ştiri Timiș
    • Lugoj
    • Știri naționale
    • Stiri internaţionale
    • Eveniment
    • Sănătate
    • Dialoguri Sănătoase
    • Sport
    • Târg imobiliar
  • Timp liber
    • Cultură
    • Cinema
    • Horoscop
  • ANGAJĂRI
  • MICA PUBLICITATE
    • IMOBILIARE
      • Imobiliare Vanzari – Garsoniere
      • Imobiliare Vanzari – o camera
      • Imobiliare Vanzari – 2 camere
      • Imobiliare Vanzari – 3 camere
      • Imobiliare Vanzari – 4 camere
      • Imobiliare Vanzari – Case
      • Imobiliare Vanzari – Terenuri
      • Imobiliare Vanzari – Spatii comerciale
      • Imobiliare Inchirieri – Garsoniere
      • Imobiliare Inchirieri – o camera
      • Imobiliare Inchirieri – 2 camere
      • Imobiliare Inchirieri – 3 camere
      • Imobiliare Inchirieri – Case
      • Imobiliare Inchirieri – Spatii comerciale
    • PRESTĂRI SERVICII
    • CONSTRUCȚII
    • AUTO
    • DIVERSE
  • UTILE
  • VIDEO
  • Azi în Timișoara
  • Cariere de Poveste
  • Agenda
  • Lugoj
Select Page


Tion
Capitală Culturală
FOTO. Nostalgii în degrade: Fondul Plastic și rochiile de in topit, luxul unei epoci sumbre

FOTO. Nostalgii în degrade: Fondul Plastic și rochiile de in topit, luxul unei epoci sumbre

De M.D.
la 13 August 2025 20:02 Reactualizat la: 19 August 2025 10:01

FOTO. Nostalgii în degrade: Fondul Plastic și rochiile de in topit, luxul unei epoci sumbre

13 August 2025 20:02 Reactualizat la: 19 August 2025 10:01
Oameni în haine cenușii, cafenii, bleumarin sau negre. Femei în fuste midi, drepte, și încălțări cu tocul pătrățos, solid, aproape masculin. Pantofi negri sau maro. Aceleași câteva tipare vestimentare, gri, neutre și rezistente. Și, dintr-o dată, ea: rochia de in topit, în degradeuri mov sau verzi, ușoară și sprințară ca o boare de primăvară în peisajul monoton al modei socialiste. Micul lux vestimentar de la Fondul plastic, simbolul eleganței și boemei în epocă. Pentru cei care-au prins anii ceaușismului, o amintire îmbrăcată în nostalgie. Pentru cei mai tineri, un exercițiu de imaginație aproape imposibil azi, când poți plăti pe o rochie de designer cât pe o mașină sau poți lua 10 rochii „de firmă”, colorate, cu prețul unui langoș.
Scris de M.D. - Oameni în haine cenușii, cafenii, bleumarin sau negre. Femei în fuste midi, drepte, și încălțări cu tocul pătrățos, solid, aproape masculin. Pantofi negri sau maro. Aceleași câteva tipare vestimentare, gri, neutre și rezistente. Și, dintr-o dată, ea: rochia de in topit, în degradeuri mov sau verzi, ușoară și sprințară ca o boare de primăvară în peisajul monoton al modei socialiste. Micul lux vestimentar de la Fondul plastic, simbolul eleganței și boemei în epocă. Pentru cei care-au prins anii ceaușismului, o amintire îmbrăcată în nostalgie. Pentru cei mai tineri, un exercițiu de imaginație aproape imposibil azi, când poți plăti pe o rochie de designer cât pe o mașină sau poți lua 10 rochii „de firmă”, colorate, cu prețul unui langoș.

Trimite articolul

X

În vitrina Galeriei Uniunii Artiștilor Plastici din România, azi, două rochii. Una gri, una bejulie. Pe umeraș, alte câteva haine de autor. Aceleași, din ce am observat de câteva săptămâni. Cei care pot expune la Helios creații vestimentare spre vânzare sunt membri ai UAP. Cândva, înainte de 1989, aici, pe Corso, la Helios, înainte de Crăciun se petrecea un eveniment echivalent cu săptămâna modei la Paris pentru doamnele fashioniste ale epocii socialiste: Expoziția vestimentară de iarnă.

„Era o expoziție cu vânzare, expuneau aici, o dată pe an, artiștii plastici profesioniști, dar nu doar membrii UAP, ci și alți colaboratori, designeri români. Erau piese vestimentare unicat, o oază de eleganță și originalitate într-o perioadă de standardizare vestimentară impusă de regim, una dintre puținele surse de lucruri frumoase la care aveau acces oamenii obișnuiți. Nu doar haine, ci și bijuterii, curele de piele, poșete, eșarfe pictate”, rememorează Adela Dumitrescu, distinsa galeristă de la Helios, timp de 11 ani, între 1979 și 1990.

Expoziția vestimentară UAP era doar o dată pe an, însă la doar câțiva pași de Helios se afla Pro Domo, magazinul Fondului Plastic, mica insulă de libertate a modei socialiste, paradisul pentru doamnele-tovarășe cu gusturi fine, unde vedetă era rochia de in topit.

În perioada comunistă din România, Fondul Plastic era un mecanism economic și administrativ, prin care artiștii plastici profesioniști erau organizați, controlați și integrați în sistemul de producție culturală planificată de stat. Înființat în anii ’50, Fondul Plastic avea rolul de intermediar între artiști și stat, funcționând ca un soi de „întreprindere” prin care artiștii primeau comenzi, livrau lucrări și primeau plata. Era și singurul mecanism legal prin care artiștii puteau vinde și aveau acces la comenzi și materiale, vânzarea pe cont propriu era ilegală și riscantă.

În epocă, Uniunea Artiștilor Plastici primea de la ministere, instituții publice, fabrici, școli, spitale și chiar unități militare comenzi de opere pentru decorarea spațiilor lor, tablouri, mozaicuri, sculpturi. Temele erau în general conforme propagandei comuniste: muncitori, țărani, conducători, industrializare, istoria „luptelor revoluționare”, glorioasele „realizări cincinale”.

Fondul Plastic deținea magazine specializate (teoretic accesibile doar membrilor UAP) cu vopsele, pânze, culori de import, hârtie de calitate, ustensile rare în comerțul obișnuit. Uneori, artiștii primeau materialele pe credit, cu plata după predarea lucrării. Statul, prin Fondul Plastic, cumpăra lucrări pentru colecțiile muzeelor sau pentru „fondul de artă” al instituțiilor publice. Doar artiștii membri UAP aveau dreptul să lucreze prin Fondul Plastic și să trăiască din artă.

Pentru a fi acceptat în UAP, trebuia să treci printr-un proces de selecție profesională, dar și ideologică. Statutul de „artist profesionist” oferea avantaje rare în comunism: venituri relativ bune, acces la materiale, ateliere de lucru obținute prin repartiție, libertate de mișcare mai mare, uneori și posibilitatea de a călători în străinătate, dar sub strictă supraveghere a Securității. În fond și intenție, Fondul

Plastic era un instrument de control cultural. Comanditarul era statul, iar comenzile veneau cu teme și cerințe estetice precise. Artiștii erau îndemnați să ilustreze „realismul socialist” și să evite subiecte considerate „decadente” sau „formalist-burgheze”, precum și importurile de idei din „Occidentul putred”. Spirite libere, artiștii căutau și găseau, adesea, forme subtile de rezistență la cenzură și de exprimare artistică originală.

Incontestabil, „hainele de la Fondul Plastic” erau și o declarație artistică de libertate, o poveste aparte, cu detalii pitorești, din viața culturală a României comuniste. În anii ’60–’80, Fondul Plastic nu se ocupa doar cu vânzarea de materiale pentru artă (pânze, pensule, culori), ci și cu importul și distribuția unor produse textile și vestimentare. UAP și Fondul Plastic aveau statut special de întreprinderi „de artă aplicată”, care le permitea să facă schimburi comerciale cu țările socialiste și uneori chiar cu Occidentul.

În acest fel ajungeau, în mediile artistice din România, aduse din Cehoslovacia, RDG sau Ungaria, uneori chiar din Franța sau Italia, stofe, pânzeturi, materiale de croitorie, accesorii și chiar haine gata făcute, imposibil de găsit în comerțul socialist de masă. Odată cu ele, venea și inspirația, ideile pentru modele de haine care spărgeau tiparele rigide ale vestimentației socialiste. Era un fenomen semi-oficial de „magazin de lux” într-o economie cu lipsuri.

Rochiile de in topit sunt un mic capitol de legendă urbană din anii ’70–’80 și multe femei care au prins perioada le pomenesc cu nostalgie.

Inul este o fibră naturală, răcoroasă, destul de rezistentă când e țesută simplu. „Topirea” inului este, de fapt, o înmuiere chimică sau mecanică, care îi dă o textură mai fină, mai moale și o cădere mai elegantă, cu un aspect ușor șifonat, foarte plăcut la purtare vara. În comunism, rochiile de in topit erau la mare căutare. Se găseau doar la Fondul Plastic, erau vopsite în degrade, de obicei mov, roz, bleu, bej, în contrast total cu hainele mohorâte și standardizate din comerțul socialist general. Croiala asimetrică, „în colțuri”, le dădea un caracter de unicitate și un aer sofisticat.

Pentru evenimente festive sau pentru vacanțe boeme, aceste rochii erau pur și simplu o soluție salvatoare. Erau purtate, de obicei, cu centuri late de piele și cercei de ceramică sau de lemn, create tot de artiști plastici și vândute prin Fondul Plastic. Rochiile de in topit nu erau ușor de găsit nici măcar la Fondul Plastic. Apăreau doar câteva bucăți, se vindeau pe bază de rezervare și nu strica o pilă, o relație în UAP pentru asta. Nu erau ieftine. În anii ’80, o rochie de in topit costa 200 – 300 de lei, când salariul mediu era 2.000 – 2.300 de lei.

Și, pentru că nu se găseau ușor și erau cam scumpe, s-a inventat și „alternativa”: la fel cum pe mesele românilor atinși de criza alimentară au apărut „icrele false” (preparate din griș și conserve de pește), șnițelele false (din parizer), mierea falsă (apă fiartă cu zahar și flori de păpădie), în dulapurile româncelor au apărut și rochiile de in topit….fals. Erau croite, de fapt, dintr-un tifon mai gros, cusut dublu, înnodat și vopsit acasă, ca să fie „în degrade”. E-adevărat că erau de unică folosință, nu se puteau spăla și era bine să nu te prindă ploaia purtându-le, dar la o adică le ajutau pe doamnele cu imaginație să ocolească standardizarea impusă de regim.

În Timișoara, magazinul Pro Domo se afla la colțul străzii Alba Iulia, unde acum este un fast food. Acolo, puteai cumpăra și cercei unicat, cu paiete, la prețuri de 30-60 de lei, de asortat cu rochia de in topit.

Cei mai frumoși pantofi se făceau la fabrica Modern, dar nu se prea găseau în magazinele obișnuite, căci cea mai mare parte a producției mergea la export, ca să „plătească Ceaușescu datoriile externe”. Se găseau în schimb, „la negru”, pe strada Palmierilor din cartierul Modern: în câteva căsuțe dărăpănate, familii care lucrau în fabrică reușeau să sustragă sute de pantofi și le vindeau apoi unei rețele de clientele restrânse, selectate „pe încredere”. Sistemul era simplu: cei care lucrau în fabrică, în tura de noapte, aruncau pantofii peste gardul fabricii, iar familiile îi recuperau și îi ascundeau acasă, prin lăzile de recamier. Așa că doamnele ce dădeau sute de lei pe o rochie de in topit, vizitau aceste familii (de obicei de romi) și își cumpărau de aici balerini, pantofi cu toc, sandale.

Astăzi, când hainele sunt de toate felurile și culorile și tot ne plângem de mărimi, modele sau calitate, când poți da pe o rochie de designer cât pe un automobil, poți lăsa o mică avere în orice mall sau poți cumpăra 10 rochii la prețul unei pizza în Piața Aurora, Fondul Plastic rămâne doar o pagină colorată și pitorească a unei istorii sumbre. Spiritul său se păstrează însă viu în mișcarea handmade, foarte dinamică, din România, o alternativă pe cât de diversă, pe atât de interesantă.

Dacă vreți să testați acest spirit, să vă lăsați inspirat de creativitatea și diversitatea lui, cel mai apropiat și tentant eveniment al comunității handmade este Târgul Harababura, care din acest an devine Festivalul Artizanilor și se va desfășura în spațiul Faber din Timișoara (Spl. Peneș Curcanul 3), în perioada 12-14 septembrie 2025.

 

Nostalgii în degrade

 

Trimite articolul

X
0 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

    Cele mai citite știri

    1
    Ca să privim azi tricolorul, au căzut patru imperii! Spectacol Extraordinar, cu artiști din Banat, Ardeal și Basarabia, dedicat Zilei Naționale a României
    2
    Cupa Moșnița Nouă combină K1 Kempo cu o acțiune caritabilă pentru Karina
    3
    Atenție, șoferi! Noi restricții de trafic în Timișoara: străzi închise temporar pentru lucrări și manifestații
    4
    Sindromul de tunel carpian netratat poate duce la afectare nervoasă permanentă, avertizează medicii
    5
    Rectorul UVT Marilen Pirtea: „UVT își asumă rolul de universitate-laborator al interdisciplinarității”
    6
    Garda de Mediu Timiș, acțiuni dure împotriva arderilor ilegale: sesizări penale și amenzi de 155.000 lei
    7
    Barometrul de Consum Cultural 2024: Aproape 70% dintre adulții români și copiii lor nu au participat niciodată la activități de educație culturală
    8
    Fritz îi răspunde bulei „extremisto-manipulative”: „Acum am interzis și Crăciunul”
    9
    Quiz caritabil pentru copiii din Timiș, organizat de suporterii Politehnicii Timișoara
    10
    Unele autobuze deviate, altele suplimentate, în zilele următoare, la Timișoara și în zona metropolitană

    Cele mai noi știri

    Utile

    Atenție, șoferi! Noi restricții de trafic în Timișoara: străzi închise temporar pentru lucrări și manifestații

    Sănătate

    Training online gratuit de prim ajutor și informare medicală, oferit de UMF „Victor Babeș" Timișoara

    Sănătate

    FOTO. O reamenajare cu efect imediat, într-un spațiu sensibil, la Secția de Oncologie a Spitalului Municipal Timișoara

    România

    CSM sesizează Inspecția Judiciară după acuzațiile grave din documentarul Recorder

    Capitală Culturală

    CONCURS. Tion te trimite pe o planetă unde vezi limpede doar cu inima. Câștigă o invitație dublă la „Micul Prinț”!

    Ştiri din Timiș

    Apel către comunitate: cadouri pentru 100 de copii refugiați și ajutor pentru o familie sosită recent în Timișoara

    Lugoj

    Start pentru unul dintre cele mai ample proiecte de modernizare din Lugoj: Regenerarea Urbană Andrei Mocioni – I.C. Drăgan

    Ştiri din Timiș

    VIDEO. Drumul Parța–Petroman, modernizat și recepționat. Noul pod de lângă Podul Turcului, gata în 2026

    Capitală Culturală

    Hanuka, sărbătoarea luminilor, prinde viață la Timișoara printr-un tur cultural gratuit

    Ştiri sportive

    Srgian Luchin revine acasă. Este noul antrenor principal al Politehnicii Timișoara U18
    • Servicii
      • Redactia
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Politica de confidentialitate
      • Regulament postare și moderare comentarii

    Timiș Online

    ISSN 3008-2323

    ISSN-L 3008-2323

    Tion.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.

    Pentru detalii apasati aici