CFR vrea dublarea liniei de cale ferata in Timisoara, un inginer propune desfiintarea ei, Nicolae Robu vrea s-o ingroape

De Roxana Deaconescu
Reactualizat la:
29Comentarii
CFR vrea dublarea liniei de cale ferata in Timisoara, un inginer propune desfiintarea ei, Nicolae Robu vrea s-o ingroape
© TION: CFR vrea dublarea liniei de cale ferata in Timisoara, un inginer propune desfiintarea ei, Nicolae Robu vrea s-o ingroape
Discuții peste discuții cu privire la linia de cale ferată din Timișoara. În vreme ce primarul Nicolae Robu a anunțat că vrea îngroparea ei și introducerea unui tren rapid prin oraș, CFR are planuri să o dubleze, adică să mai amenajeze încă o linie, între gările de nord și sud. Pe de altă parte, un inginer, actual consilier județean, propune dezafectarea ei și amenajarea unui bulevard uriaș în locul acesteia.

Primăria Timișoara a organizat, joi, la Incuboxx, o dezbatere pentru „Strategia integrată de dezvoltare urbană a Polului de Creștere Timișoara 2015-2020”. S-a discutat despre o listă cu 360 de proiecte pentru dezvoltarea zonei, listă care poate fi completată, așa că oricine are idei pentru dezvoltarea orașului le poate trimite pe adresa de e-mail codruta.orobeti@primariatm.ro, până marți, 29 martie.

Participanții au ridicat și problema liniilor de cale ferată din Timișoara. CFR are în plan să dubleze linia pe teritoriul Timișoarei. Potrivit viceprimarului Dan Diaconu, această idee a fost trecută și în Master Planul General de Transport al Ministerului Transporturilor.

„Există o temă de proiectare la nivelul Master Planului și al Ministerului Transporturilor, care prevede dublarea liniilor, adică încă o linie paralelă, și deservirea în ambele sensuri. Pe Master Plan există reabilitarea liniei de cale ferată Caransebeș-Arad, este la nivel de licitație pentru SF și PT (n.r. studiu de fezabilitate și proiect tehnic). Sunt 8 sau 9 kilometri pentru dublare, în Timișoara, între Gara de Nord și Gara de Est”, ne-a declarat Dan Diaconu.

Primarul Nicolae Robu spunea, anul trecut în noiembrie, că ideea CFR nu ar fi deloc benefică pentru oraș.

„CFR se gândește să mai aducă niște mormane de pământ și să adauge încă o linie de cale ferată în Timișoara, paralelă cu cea existentă. În acest fel, vom face praf orașul! Am dus studiul nostru de prefezabilitate la București. Dar, dacă se adoptă ideea dublării liniei de cale ferată, există posibilitatea să fim puși în fața faptului împlinit, adică să ni se ceară autorizație de construire și, pentru ca România să nu piardă bani europeni, să fim nevoiți să o acordăm”, le explica edilul-șef consilierilor locali în cadrul unei ședințe.

foto (2)

Un consilier județean vrea desființarea liniei de cale ferată

Un inginer, actual consilier județean de Timiș, a atras atenția că are un proiect mai vechi privind desființarea liniei de cale ferată din Timișoara. Teodor Crișan spune că varianta propusă de el ar fi mult mai ieftină și mai fezabilă pentru capitala Banatului.

„Am propus dezafectarea întregii linii care desparte orașul în două și îl face foarte greu de traversat. Este o soluție mult mai ieftină decât îngroparea liniilor în subteran, este… nici la un sfert din valoarea celuilalt. Ar presupune construirea unei gări noi, care oricum este în proiect să se facă… o gară nouă, care să se facă mult mai înspre vest, în zona Solventul, pe unde trece actuala linie care vine de la Podul Modoș și merge direct spre Arad. Ea va permite ca tramvaiul 9 să facă legătura cu tramvaiul 5. Ar fi nevoie de un pod, o subtraversare, acest bulevard ar trece chiar prin fața gării. În locul actualei linii ar fi un bulevard care să străbată orașul. Sunt două variante: trenurile internaționale să treacă prin Buziaș și cele locale să rămână în Gata de Est. Într-un viitor, sper nu foarte îndepărtat, să vină în paralel cu centura de sud. Exproprierile se pot face deodată, toată lucrarea se poate face deodată cu centura de sud, adică nu implică exasperant de foarte multe costuri în plus. Singura cheltuială mare pe acest traseu ar fi pentru relocarea Gării de Nord”, a declarat Crișan pentru Tion.ro.

Consilier județean, inginer de meserie, susține că a lucrat în proiectare foarte mulți ani și că a înaintat mai multe proiecte de dezvoltare în Consiliul Județean Timiș, dar acesta este cel mai important. I l-a prezentat chiar și primarului Nicolae Robu, care a părut deschis la idee…

„Sunt inginer, am lucrat în proiectare foarte mulți ani. Am făcut foarte multe proiecte, dar pe acesta îl consider cel mai important. Eu încerc să le fac cunoscute, le-am și predat oficial Consiliului Județean Timiș. ADETIM (n.r. o agenție de dezvoltare înființată de CJT în parteneriat cu primăria) le-a îngropat. Am vorbit și cu domnul primar în câteva rânduri, dar nu am reușit să le discutăm în detaliu, trebuie să le susțin. Dânsul a părut deschis la discuția pe care am avut-o, dar încă nu am avut o discuție personală pe tema proiectelor. Eu sunt pregătit cu ele, putem discuta oricând”, ne-a mai spus Teodor Crișan.

Pe de altă parte, în Planul Urbanistic General al Timișoarei a fost inclusă ideea primarului Nicolae Robu, aceea de trecere în subteran a liniei ferate între Gara de Nord și Gara de Est și de introducere a unui tren rapid.

„Avem un proiect in PUG care prevede o soluție și doar o soluție, aceea de trecere în subteran a liniei ferate între Gara de Nord și Gara de Est. Tot acum avem un SF și PT la nivelul ministerului pentru dublarea liniei în interiorul municipiului Timișoara și modernizarea acesteia. Din ce știu eu, ne aflăm pe un coridor important din punct de vedere județean”, i-a explicat Diaconu. Nu se știe exact ce s-ar putea face întâi și în ce măsură apreciază cei de la CFR și cei de la Ministerul Transporturilor studiul de prefezabilitate predat deja de Primăria Timișoara, privind îngroparea liniei de cale ferată pe teritoriul Timișoarei.

foto 23

Student din Timișoara: dublarea liniei este un proiect fezabil

Un student din Timișoara, care se specializează în Planificarea Teritorială, consideră că ideea CFR privind dublarea liniei de cale ferată pe teritoriul Timișoarei este cea mai fezabilă.

„Din punctul meu de vedere și din punct de vedere al fluxului de trafic, Municipiul Timișoara și zona metropolitană a Timișoarei are o problemă foarte mare cu traficul, iar scoaterea liniei se presupune că ar elibera traficul, dar pe de altă parte ar scoate din schemă un mod de transport care ar fi foarte benefic pentru Timișoara – transportul feroviar metropolitan, care să lege Timișoara de comunele periurbane. Avem un avantaj că este foarte aproape calea ferată de centrul orașului. Trebuie să fructificăm la maximum acest lucru, prin măsuri simple. Cunosc proiectele pentru trecerea liniei pe estacadă și cel pentru trecerea ei în subteran. Sunt foarte scumpe. Ar fi un proiect fezabil dublarea liniei și dublarea celor două zone unde traficul este strangulat: la Pasajul Jiul și Popa Șapcă. Eu presupun că atunci traficul ar fi adus la normal. Această cale ferată nu ar mai reprezenta un obstacol. Asta se poate rezolva doar dacă se poate observa acest avantaj”, le-a explicat Vlad Cumpănaș celor prezenți la dezbatere.

Pe de altă parte, tânărul crede că ar mai trebui să fie luată în seamă și lărgirea șoselei care leagă Dumbrăvița de autostradă.

Unul dintre specialiștii care a pus la punct strategia susține că Timișoara este cea mai importantă în regiune și că este un pol central tradițional al regiunii multiculturale Banatul, fiind capitala euroregiunii. Concluziile sunt clare: Timișoara are nevoie de o centură ocolitoare completă, spațiile abandonate din oraș trebuie să fie puse în valoare, orașul are nevoie de parcări și de o infrastructură care să susțină traficul rutier de la noile centre comerciale, de poduri peste Bega, mai e nevoie de o nouă descărcare de pe autostradă în zona Dumbrăvița… și multe altele.

„E foarte greu de spus care este cel mai important proiect, pentru că pe fiecare axă sunt proiecte îndrăznețe. Există un proiect îndrăzneț de spații, există un proiect complex de regândire a cercetării în municipiul Timișoara, dar există și proiectele complexe pe care le-am prezentat deja în cadrul Planului de Mobilitate Urbană Durabilă. Sunt noile pasaje, sunt lucruri legate de transportul în comun. Toate proiectele din Planul de Mobilitate Urbană Durabilă au efect până în 2020 și sunt cuprinse în strategie. În 2023 este termenul, noi încercăm să raportăm la exercițiul financiar al Uniunii Europene, plus anii care sunt de obicei de implementare. Multe dintre proiecte sunt eligibile pentru finanțare europeană, însă în strategie nu sunt cuprinse doar proiectele municipalității, sunt proiectele tuturor actorilor, sunt proiecte care sunt incluse în strategie pe unele dintre axele Programului Operațional Regional primesc punctaj în plus, iar municipiul Timișoara are, în momentul de față, acoperită Axa 4 cu proiecte în totalitate”, a conchis Dan Diaconu.

Primarul Nicolae Robu nu a participat la dezbatere.

Strategia de dezvoltare poate fi consultată aici!

Alte articole pe aceeași temă:

Metroul lui Robu si interzicerea parangheliilor in Timisoara, declarate ilegale de Prefectura Timis

Un prim pas pentru metrou in Timisoara, mergem inainte cu studiile. S-a votat tunelul de 10 kilometri!

Timisoara peste 10 ani? Metropola cu metrou, in viziunea primarului

Ponta il ironizeaza pe Robu: Un primar buclucas face metrou, sa facem centuri si autostrazi

Robu, cu metroul Timisoarei la Bruxelles: a intrebat-o pe Corina Cretu cum poate accede la bani!

Exista si pareri pro-metrou: vin din strainatate, acasa sunt multi… limitati, spune Robu

Primarul Timisoarei este dispus sa renunte la metrou, dar merge inainte cu studiul de fezabilitate…

 

 

 



29Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

versiunea HTML a comentariilor