Apelul disperat al tinerilor declarați norocoși pe Legea 15: „Noi nu suntem pilele nimănui”

De Roxana Deaconescu
32Comentarii
Apelul disperat al tinerilor declarați norocoși pe Legea 15: „Noi nu suntem pilele nimănui”
© foto: arhiva
Tinerii care au câștigat terenuri pentru case de la primărie în baza Legii 15/2003 îi trimit o scrisoare deschisă primarului Nicolae Robu, prin care fac un apel disperat la edilul orașului să pună în aplicare HCL pentru atribuirea parcelelor. Procedura tărăgănează de trei ani…

Epopeea terenurilor pentru tineri a început acum trei ani, când reprezentanții primăriei au anunțat că au găsit câteva parcele pe care le pot atribui în baza Legii 15/2003. Nu erau multe, dar pentru unii tineri puteau însemna totul: 128 de bucăți, fiecare cu o suprafață de aproape 300 mp, situate în zona Ovidiu Balea.

S-au reanalizat dosare, s-au depus altele noi, iar în martie 2017 s-a publicat o primă listă cu numele câștigătorilor. Printre norocoși se aflau și apropiați ai primarului Timișoarei și mai mulți angajați în primărie, astfel că Nicolae Robu a decis să ceară lămuriri de la Agenția Națională de Integritate, să fie sigur că nu există nicio problemă. De aici a început totul. S-a stat o grămadă de timp după răspunsul ANI, dar și după niște procese, pentru că primăria a fost dată în judecată de unii care s-au simțit nedreptățiți.

„Cei ce-mi sunt mie colaboratori nu sunt cetățeni de rangul doi, în niciun caz și nu pot fi discriminați negativ. Nu își pierd din drepturi! Sunt cetățeni cu drepturi egale în această țară și evident că este nepermis să aibă un oricât de mic avantaj față de alții. Nimeni nu a beneficiat de niciun avantaj, au fost niște criterii foarte clare. Eu am cerut o reanaliză a tuturor dosarelor înainte de a se face ierarhia tocmai pentru că am auzit că există dosare de candidatură de la un număr de angajați din primărie. Și am vrut să preîntâmpin eventuale erori ne voite, dar tot erori ar fi fost, care ar fi putut fi interpretate în fel și chip”, explica Robu în 2017.

Printre cei 128 de norocoși se numărau Sanda Greblă, la acea vreme consilieră personală a primarului Timișoarei, acum șefă cu acte în regulă în primărie, Cătălin Iapă, consilier personal al primarului, precum și alți angajați în PMT sau copii ai angajaților instituției de pe C.D. Loga. S-au putut depune contestații, iar din 48 depuse au fost admise 14. Șapte din persoanele care au fost trecute pe lista finală au ajuns acolo după contestații, iar două persoane au câștigat în instanță acest drept.

Încă 5 persoane merită teren

Ei bine, la doi ani de la publicarea primei liste, consilierii locali au reușit să aprobe tabelul nominal ierarhizat după punctaj al solicitanților de teren conform Legii 15/2003 și atribuirea parcelelor validate. Tot ce mai aveau de făcut norocoșii era să meargă la sediul municipalității și să depună câteva documente, să aleagă parcela și apoi să semneze contractul mult-așteptat. A intervenit apoi Curtea de Conturi, care a cerut reanalizarea fiecărui dosar.

Practic, auditorii publici externi au cerut „reanalizarea tuturor dosarelor, respectiv a actelor și documentelor care susțin acordarea punctajelor în baza cărora s-a aprobat sau nu înscrierea pe tabelele supuse aprobării prin HCL 127 din 27.03.2019 și HCL 301 din 14.06.2019 a tuturor solicitanților de teren conform Legii 15/2003, pentru a oferi asigurarea aplicării, în toate cazurile, în mod unitar a prevederilor legale”, se arată în raportul inspectorilor.

Comisia formată special pe Legea 15 în primărie a reanalizat deja dosarele, a mai descoperit alte cinci persoane care sunt pe loc eligibil, a pregătit câte un raport pentru fiecare și așteaptă auditorul extern pentru închiderea măsurii. Până atunci nu se poate face nimic, au spus oficialii PMT pentru TION.

Tinerii norocoși, care stau de trei ani cu banii blocați în conturi, îi cer acum primarului să se țină de cuvânt și să le dea terenurile după care așteaptă de atâta timp. Ei au trimis o scrisoare deschisă către edilul-șef.

„Noi am îndeplinit criteriile pe care ei ni le-au cerut, nu este problema noastră cine e pe listă, nu este problema că stăm cu banii blocați, pentru că nimeni nu este obligat să stea așa, cine a vrut să renunțe a fost liber să o facă. Problema este că dacă ai promis ceva, atunci trebuie să te ții de cuvânt! Am considerat că după trei ani merităm și noi o explicație mai decentă, pentru că ne-am săturat ca voi, presa, să fiți singura noastră sursă de informare. Suntem niște oameni care fie lucrăm pe sector public, fie pe sector privat. Ne-a deranjat de nenumărate ori când am văzut că suntem numiți pile, că avem cunoștințe în primărie, nu avem așa ceva. Noi nu suntem pilele nimănui! Ne-am adunat pe un grup de Facebook și am decis să luăm atitudine. Știm că primarul a avut cele mai bune intenții, dar din păcate situația este așa cum este”, a explicat, pentru TION, Iuliana Cristina Borsa, una dintre tinerele „norocoase”.

În jur de 100 de nume de pe listă stau în spatele scrisorii transmisă primarului Nicolae Robu. Tinerii Timișoarei spun că mai au răbdare până în 1 decembrie să își intre în drepturi.

Apelul disperat al tinerilor „norocoși”:

„Stimate domnule primar Nicolae Robu, numele meu este Iuliana Cristina Borsa si vă scriu în numele beneficiarilor teren atribuit de Consiliul Local al Municipiul Timișoara în baza Legii 15/2003 privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuinţe proprietate personala.

În considerarea faptului că atribuirea trenează deja de aproape 3 ani (!) fiind cu mult depășit termenul rezonabil de soluționare a cererilor subsemnaților, dorim să facem următoarele precizări.

În data de 15.11.2016 Consiliul Local al Municipiului Timișoara a adoptat prin HCL 193/2016 Regulamentul pentru stabilirea metodologiei cadru de repartizare a terenurilor atribuite în baza Legii 15/2003 şi a criteriilor suplimentare de selecţie si departajare a solicitanţilor de loturi de teren pentru construirea de locuinţe.

În urma adoptării acestui Regulament, Comisia de punere în aplicare a Legii 15/2003 a stabilit termenul limită de depunere a documentelor de către persoanele interesate, respectiv 15 ianuarie 2017 inclusiv.

În luna martie 2017 Comisia a publicat tabelul nominal ierarhizat cu persoanele propuse în vederea atribuirii de terenuri pentru construirea de locuințe conform Legii 15/2003. Cu toate că Tabelul Nominal a fost publicat încă din martie 2017, acesta a fost introdus pe lista ședinței ordinare a Consiliului Local abia la data de 27.03.2019. Motivele acestei amânări nejustificat de lungi au fost pe de o parte nelămurirea autorității locale privind posibilitatea de participare la atribuire și a persoanelor care activează în cadrul instituției locale și pe de altă parte, existența pe rolul Tribunalului Timiș a două litigii formulate împotriva Tabelului Nominal, fapt care a determinat Comisia și implicit Primăria Timișoara să suspende procedura de atribuire.

În luna octombrie 2018, litigiile au fost finalizate și autoritatea locală a fost lămurită de Agenția Națională de Integritate (în continuare ANI), nemaiexistând niciun impediment în continuarea procedurii. După diverse formalități ale Comisiei în vederea recalculării și repartizării locurilor de pe Tabelul Nominal, autoritatea locală a reușit, într-un final, să includă pe ordinea de zi a ședinței ordinare a Consiliului Local, propunerea motivată de aprobare a Tabelului Nominal în vederea atribuirii terenurilor disponibile în baza Legii 15/2003. Drept urmare, Consiliul Local a adoptat HCL nr. 127/27.03.2019 de aprobare a Tabelului Nominal.

În considerarea acestei hotărâri favorabile subsemnaților, am fost convocați în cursul lunii mai 2019 pentru a alege una din parcelele disponibile pentru a fi repartizate. Lista cuprinzând opțiunile beneficiarilor Legii 15/2003 și implicit opțiunea subsemnaților a fost aprobată prin HCL 301/14.06.2019.

Având in vedere că fiecare dintre noi am contactat de nenumărate ori Comisia și Primăria Timișoara, ni s-au comunicat de fiecare data diverse motive superficiale de amânare, fără informații suplimentare referitoare la situația concretă a procedurii. Mai mult decât atât, singura noastră sursă de informaţii mai concrete a fost presa locală, lucru care denotă nepăsarea și indolența autorității locale vizavi de situația noastră.

Raportat la cele indicate anterior, vă solicităm prin această scrisoare să ne oferiţi un comunicat în ceea ce privește soluționarea situației şi o explicație referitoare la următoarele:

1. Controlul Curţii de Conturi

Vă învederăm faptul că autoritatea locală are obligaţia soluţionării cu celeritate a problemelor sesizate de Curtea de Conturi din moment ce aceste probleme ţin de procedura elaborată şi implementată de autoritatea locală. Toate posibilele nereguli sunt rezultatul direct al acţiunilor îndeplinite de Primăria Timişoara şi a administraţiei acesteia.

În măsura în care problemele sesizate privesc dosarele doar a anumitor persoane, solicităm încheierea proceselor verbale de atribuire a terenurilor, precum şi a contractelor aferente cu persoanele care nu sunt vizate de aceste probleme.

În calitate de persoane direct interesate de aceste chestiuni, solicităm comunicarea problemelor sesizate, propunerea autorității locale de remediere a neregulilor precum şi termenul în care vor fi soluţionate.

2. Municipiul Timișoara, prin Primar, este obligat să dispună atribuirea în termen de 15 zile de la data adoptării HCL

Conform art. 5 aliniat 2 din Normele metodologice pentru aplicarea Legii nr. 15/2003, „(2) Punerea în aplicare a hotărârii consiliului local de atribuire în folosință gratuită a terenului pentru construirea unei locuințe se face de către primar, în termen de 15 zile de la data aprobării de către consiliul local, pe bază de proces-verbal”.

Observăm că acest termen nu a fost respectat nici raportat la HCL de adoptare a Tabelului Nominal și nici raportat la HCL de aprobare a opțiunilor beneficiarilor, autoritatea locală invocând diverse motive de tergiversare a procedurii

3. Primarul Municipiului Timișoara este obligat să pună în aplicare hotărârile consiliului local

Conform art. 154 alin. 1 din Ordonanța de Urgență nr. 57/2019 privind Codul Administrativ, primarul este obligat să pună în aplicare hotărârile consiliului local. Astfel, în virtutea competențelor deținute, Primarul este obligat să pună în executare HCL 301/14.06.2019.

Dorim să menţionăm faptul că iniţiativa atribuirii acestor terenuri a aparținut Primăriei, subsemnaţii fiind doar persoane care au depus documentele solicitate de autoritatea locală. Faptul că procedura se tergiversează deja de aproape 3 ani (!) denotă incompetenţa persoanelor care au implementat această atribuire.

În concluzie, solicităm un răspuns la cele indicate anterior, precum și stabilirea unui termen de semnare a documentelor de atribuire pană cel târziu la data de 1 Decembrie 2019.

Vă rugăm să ne comunicați informațiile destinate beneficiarilor Legii 15/2003 prin publicarea pe site-ul Primăriei a unui comunicat corespunzător”.

Scrisoarea este semnată de Iuliana Cristina Borsa, în numele beneficiarilor Legii 15/2003.

Articole pe aceeași temă:

Ghinion cât casa! Curtea de Conturi intervine în operațiunea terenuri gratis pentru tineri de la Primăria Timișoara

Lista finală a tinerilor care primesc terenuri gratuite de la primărie, aprobată exact la doi ani de la publicare

Robu despre norocosii care primesc terenuri gratuite de la primarie: Nu sunt cetateni de rangul doi



32Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor

Regulament de plasare a anunturilor