Dincolo de frumusețea lui brută, Krampuslauf se diferenția puternic de la o regiune la alta prin măști, ritm, comportament și chiar prin rolul social atribuit „demonului”. În 2025, marile orașe alpine au organizat deja paradele: Salzburg – 5 decembrie, Innsbruck – 6 decembrie, Klagenfurt – 7 decembrie, München – 6 decembrie, iar Ljubljana – chiar din ultimul weekend din noiembrie, toate incluse în festivalurile locale de iarnă.
Originea sărbătorii: o relicvă precreștină prinsă între teamă și purificare
Rădăcinile lui Krampus sunt mult mai vechi decât tradițiile de Advent. Etnografii consideră că figura își are originile în ritualuri precreștine ale iernii, în care spiritele pădurii și creaturile totemice simbolizau haosul, frigul și forțele neîmblânzite ale naturii. Animalele cu coarne – capra, cerbul, taurul – erau asociate cu fertilitatea și cu regenerarea ciclului agrar, dar și cu străvechi ritualuri de alungare a răului.
În secolele XI–XIII, Biserica a încercat să suprime aceste practici, considerându-le „demonice”. În loc să dispară, ele s-au contopit treptat cu tradițiile creștine ale lui Sfântul Nicolae, rezultând un tandem paradoxal: sfântul blând care răsplătește, însoțit de creatura amenințătoare care pedepsea. În unele sate alpine, Krampus fusese chiar folosit ca instrument de „disciplina socială”, fiind invocat de părinți pentru a tempera comportamentele indezirabile ale copiilor.
Astfel, ceea ce începuse ca un ritual păgân de purificare s-a transformat într-o tradiție comunitară în care frica, comedia și identitatea locală coexistau.

foto: visitljubljana.com
Austria: originea dură a ritualului – brutal, spectaculos, identitar
În Austria se păstrează „versiunea originară” a lui Krampus. Costume grele din blană naturală, talăngi masive, coarne reale și măști sculptate din lemn transformă fiecare apariție într-o forță aproape mitologică.
Paradele, numite Krampuslauf, au loc pe 5 decembrie, în ajunul lui Nikolaustag. În Tirol și Salzburg, demonii aleargă printre spectatori, se apropie amenințător și ating ușor cu nuiele împletite, o relicvă simbolică a pedepsei pentru cei „neascultători”.
La Salzburg, în 2025, au participat peste 1.000 de Krampus din zeci de grupuri, transformând orașul într-o scenă uriașă. Fiecare regiune și-a adus propriile măști, propriile sunete de talăngi și coregrafii specifice: un adevărat dialect cultural transmis între generații.
Bavaria: versiunea urbană și scenografică
Deși geografic apropiată de Tirol, Bavaria a dezvoltat o variantă mult mai urbană a tradiției. Demonii bavarezi au devenit mai teatralizați, mai puțin agresivi și strict reglementați.
La München, Krampuslauf 2025 are loc pe 14 decembrie, în centrul istoric. Aici, Krampus nu mai este prădătorul întunecat al satelor alpine, ci o figură integrată în tururi turistice, alături de colindători și ansambluri folclorice.
În regiunea germană, măștile sunt adesea realizate din materiale ușoare, uneori inspirate din cinema, iar interacțiunea cu publicul este prietenoasă: fotografii, gesturi amuzante, momente pentru copii. Germania a transformat creatura în simbol cultural urban, fără agresivitatea ritualică conservată în Austria.

foto. salzburg.info/TSG
Slovenia: tradiția educativă a Parkljilor
În Slovenia, Krampus se numește Parklji și este parte integrantă a sărbătorilor dedicate lui Miklavž, numele local al Sfântului Nicolae. Paradele de anul acesta au avut loc începând cu 28 noiembrie și s-au întins, în funcție de oraș, până spre 6 decembrie. Spre deosebire de versiunile austriece sau germane, Parkljiul sloven își păstrează rolul disciplinator. Masca este rustică, adesea din lemn brut sau piele, iar procesiunile au loc seara, cu torțe, pe străzi înguste.
În 2025, Ljubljana a organizat din nou Parkeljnov, eveniment inclus în Târgul de Advent. În satele alpine, Parkljii au umblat din casă în casă, însoțindu-l pe Sfântul Nicolae în rolul său de „verificator al purtării copiilor”. Per total, Slovenia păstrează, probabil, cea mai moralizatoare, dar încă originală, formă a tradiției.
Trimite articolul
XVa recomand varianta cinematografică din 2015.