Proiectul de modernizarea a căii ferate Caransebeș – Timișoara – Arad este împărțit în patru loturi: Caransebeș – Lugoj, Lugoj – Timișoara Est, Timișoara Est – Ronaț Triaj și Ronaț Triaj – Arad. Deși licitațiile pentru proiectarea și execuția lucrărilor au fost lansate în octombrie 2020 și iunie 2021, din cauza contestațiilor, trei contracte au fost semnate în noiembrie 2022, iar ultimul de abia în decembrie 2023.
Toate contractele prevedeau un termen de șase luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție. Așadar, teoretic, având în vedere și că ordinele de începere au fost date la câteva săptămâni după semnare, lucrările ar trebui să fie gata în primăvara-vara anului 2026 pentru trei dintre loturi, respectiv un an mai târziu pentru celălalt. Din cauza unor discuții neprevăzute și pe partea de proiectare, însă, s-a intrat mai greu și în execuție, astfel că aceste estimări vor fi depășite.
Potrivit contractului de finanțare semnat de CFR, valoarea totală a proiectului „Modernizarea liniei feroviare Caransebeş – Timişoara – Arad” este de 8,7 miliarde de lei, din care 5,7 miliarde provin din partea Uniunii Europene, prin PNRR. Termenul maxim de implementare este 31 decembrie 2026.
Pe primul lot de abia au început lucrările. În ce stadiu este fiecare?
Bineînțeles, pentru că lotul Caransebeș – Lugoj a avut contractul semnat mai târziu, acesta este cel cu cea mai puțină mișcare pe șantier, fiind executate sub 1% din lucrările prevăzute. În rest, avem în jur de 15% pe două sectoare și peste 30% pe celălalt.
Mai exact, situația cu stadiul fizic de execuție și lucrările în desfășurare pe cele patru loturi, potrivit datelor transmise de CFR Infrastructură Timișoara pentru Tion, ar fi:
- Pe lotul 1 Caransebeș – Lugoj (39.56 km), avem un stadiu fizic de execuție de 0,97%, singurele lucrări în desfășurare fiind cele pregătitoare, în stația Caransebeș Triaj;
- Pe lotul 2 Lugoj– Timișoara Est (53.91 km), cel mai avansat, stadiul fizic de execuție este de 31,07%. În prezent, se execută lucrări de buraj, îmbalastare, sudură, montare și echipare stâlpi LC, derulare catenară, săpături ale șanțurilor și executare a subtraversărilor, fundații la peroanele și rampele încărcare-descărcare din stațiile Belinț, Remetea Mare, Topolovățu Mare, Recaș și Lugoj, execuție a podețelor 31-39, relocare a rețelelor de curent electric, gaz și apă, așternere a substratului, umplere și execuție a drumului de întreținere;
- Pe lotul 3 Timișoara Este – Ronaț Triaj (13.86 km), cel care traversează Timișoara, stadiul fizic de execuție este de 16%. Pe acest sector, sunt în desfășurare lucrări de: demontare instalații SCB, beton armat în rampa de încărcare-descărcare din stația Timișoara Est, săpături la liniile 2-3 din aceeași gară, săpături la clădire de mentenanță din stația Timișoara Nord, beton armat la pasarela și peroanele din stația Ronaț Triaj, relocare a rețelei de gaz și termoficare, săpături pe teren de fundare si realizarea de excavații și beton armat la pasarela și peroanele din stația Timișoara Nord;
- Pe lotul 4 Ronat Triaj – Arad (54.86 km), au fost executate 15,2% din lucrări. Pe acest lot se lucrează, printre altele, la Podul peste Mureș dintre Aradu Nou și Glogovăț, unde sunt în desfășurare lucrări de armare a fundației, demolare de capeți și cofrare a elevației la pile și culee. În rest, de-a lungul acestui sector se mai face aprovizionare cu material de umplutură, piatră spartă, balast, PSS și piatra CF, dar se și execută lucrări de: excavare, turnare beton, cofrare, înfigere palplanșe la podețe, demontare de catenară, stâlpi și ancore, relocare și protejare cabluri, terasamente. Ar mai fi și lucrări la pasajul superior de la Șagu, precum și lucrări de cercetare arheologică în curs.
Istoricul investiției
În iulie 2020, prezenți la Timișoara, Marcel Vela și Lucian Bode, miniștrii Afacerilor Interne și, respectiv, Transporturilor de la acea vreme, anunțau că între Caransebeș și Arad, via Timișoara, se va circula feroviar cu 160 km/h. Se mai anticipau dublarea liniei de cale ferată pe tot traseul, modernizarea gărilor, construirea de pasarele pietonale și construirea unor pasaje denivelate, printre altele.
Prima licitație, cu loturile 3 și 4, a fost lansată în octombrie 2020, iar cea de-a doua, cu loturile 1 și 2 – în iunie 2021. În august 2022, ministrul Sorin Grindeanu anunța că toate cele patru loturi au constructor desemnat. Din cauza contestațiilor, însă, semnarea contractelor a fost amânată.
Pentru lotul 3 Timișoara Est – Ronaț Triaj, contractul de 1,4 miliarde de lei (fără TVA) a fost semnat în 4 noiembrie 2022, iar pentru lotul 4 Ronaț Triaj – Arad, contractul de 2,1 miliarde de lei (fără TVA) a fost semnat câteva zile mai târziu, pe 17 noiembrie 2022. Ambele contracte au fost câștigate de o asociație de firme italiene condusă de WeBuild SpA.
Pentru lotul 2 Lugoj – Timișoara Est, contractul de 1,9 miliarde de lei (fără TVA) a fost semnat pe 28 noiembrie 2022, cu FCC Construccion S.A. Pentru primul lot, Caransebeș – Lugoj, a fost depusă contestație, iar după reevaluare, contractul de 1,3 miliarde de lei (fără TVA) a putut fi semnat de abia în decembrie 2023, cu asocierea RailWorks (lider Arcada Company).
În lunile ulterioare semnării contractelor au fost emise și ordinele de începere, iar, în paralel, între noiembrie 2022 și martie 2023 au fost și semnate contractele de finanțare prin PNRR.
Cât despre probleme pe partea de proiectare, sunt arhicunoscute disputele între Ministerul Transporturilor și Primăria Timișoara în privința anumitor lucrări prevăzute pe lotul 3. Tocmai de aceea și lucrările pe acest lot au putut începe de abia în august 2024, la mai bine de un an și jumătate de la semnarea contractului.
Trimite articolul
X“1%” zici cand ai frecat menta de ani de zile, adica ai facut efectiv 0
Lucrari extrem de importante pentru dezvoltarea lor. Poate se vor găsi soluții astfel încât fondurile sa nu fie.pierdute