Mai exact, este vorba despre insula folosită de locatarii mai multor blocuri de pe străzile Acad. Sextil Puscariu și Calea Bogdăneștilor. Un cititor Tion ne-a relatat probleme frecvente întâmpinate cu această insulă. Acesta ne-a redirecționat, de fapt, sesizarea făcută RETIM, după ce a luat și telefonic legătura cu call-centerul.
„Containerele ajung la «plin» destul de repede (cel mai probabil din cauza nedimensionării corespunzătoare imobilelor pe care le deservesc) iar dumneavoastră ați păstrat același program de ridicare ca și atunci când erau pubele, adică de două ori pe săptămână, nicidecum când primiți alerte de «plin». (…) Răspunsul a fost că există un program de ridicare și atât, nicidecum ridicare la alertă”, ne-a scris timișoreanul.
Acesta dă și câteva exemple concrete:
- Marți, 28 octombrie: „containerele pentru deșeuri menajere nu se puteau deschide, LED-ul din mijloc de culoare roșie lumina intermitent”;
- Miercuri, 29 octombrie, ora 7:30: „containerele pentru deșeuri menajere nu se puteau deschide, LED-ul din mijloc de culoare roșie lumina intermitent”.
- Luni, 20 octombrie: „containerele pentru hârtie și carton nu se puteau deschide, LED-ul din mijloc de culoare roșie lumina intermitent”.
Explicațiile RETIM
RETIM a oferit explicații pe mai multe paliere. În primul rând, despre dimensionarea insulelor și capacitatea acestora și semnalele de „container plin” și disfuncționalitățile temporare.
„Toate insulele ecologice din Timișoara au fost dimensionate pe baza numărului de locatari declarați de asociațiile de proprietari, la care s-a adăugat o marjă suplimentară de aproximativ 20%. (…)
În urma verificărilor noastre, legat de situație semnalată de dumneavoastră, am constatat că două din cele patru containere destinate colectării deșeurilor reziduale (2 x MARO și 2 X NEGRE) erau pline. Vă reamintim că, în conformitate cu sistemul de colectare a deșeurilor din Timiș, la acest moment, deșeurile biodegrababile se colectează în amestec cu cele reziduale și se pun deopotrivă în containerele MARO și NEGRE”, spun reprezentanții companiei.
Pe de altă parte, RETIM insistă că toate insulele au un program strict de ridicare. În cazul insulei 12, program de colectare este următorul:
- Sticlă: lunar
- Plastic & metal: marți și vineri
- Hârtie & carton: luni și joi
- Rezidual & biodegradabil: miercuri și sâmbătă
Nu se menționează nimic despre ridicarea la alertă, doar că programul complet pentru insulele din Timișoara este disponibil pe site-ul RETIM, AICI.

foto: cititor Tion
Recomandări
La modul general, RETIM i-a menționat timișoreanului în răspuns și câteva recomandări generale privind folosirea insulelor ecologice:
„Pentru a evita apariția unor noi disfuncționalități temporare, vă rugăm:
- să introduceți un singur sac de 30–35L la fiecare deschidere, fără a forța cuva de la containerele maro/negru;
- să utilizați și containerul maro, în egală măsură cu cel negru, pentru deșeurile reziduale;
- să depozitați în containerele de la insule doar deșeurile permise, respectând fracțiile de colectare;
- să sesizați către Poliția Locală Timișoara cazurile de depozitare ilegală a deșeurilor lângă insulă.
În plus, pentru o colectare corectă și eficientă a deșeurilor reciclabile, vă recomandăm:
- Să goliți recipientele și să le clătiți, dacă este cazul;
- Să pliați/turtiți/striviți/tăiați ambalajeje înainte de depunerea lor la galben, dacă sunt din plastic sau metal sau la albastru, dacă sunt din hărtie sau carton”, transmit reprezentanții RETIM.
Aceștia se arată deschiși să organizeze întâlniri cu asociațiile de proprietari pentru noi discuții, dar amintesc și de ghidul de colectare a deșeurilor pentru Timișoara, disponibil AICI.
În orice caz, există câteva recomandări și pentru cazurile când accesul este respins. În mod normal, pentru folosirea insulei, utilizatorii trebuie să apropie cardul sau telefonul de cititor câteva secunde, până la aprinderea LED-ului verde. În cazul respingerii accesului, ar trebui să reîncerce să depună deșeurile ceva mai târziu sau în ziua următoare și, în paralel, să trimită o sesizare telefonică la 0374.885.692 (L–V, 07:00–19:00), pe e-mail la timis@retim.ro sau prin aplicația ARA | MyARA.

foto: cititor Tion
Nu sunt primele probleme
Vă amintim, probleme precum recipiente blocate, gunoaie aruncate chiar lângă insule și miros de nesuportat au apărut și în alte ocazii de când au fost puse în funcțiune insulele. De exemplu, în septembrie, cititorii Tion s-au plâns de aceeași insulă din Piața Dacia, dar și de cea din zona fostului Liceu CFR de pe strada Dunărea. Atunci, reprezentanții companiei spuneau și care ar fi cele mai comune probleme, de obicei date de folosirea neadecvată.
Recent, lângă aceeași insulă din Piața Dacia au reapărut gunoaie, în contextul în care cuva era blocată, iar gunoaiele se strângeau lângă ea.
Timișoara are 100 de astfel de insule. Achiziția propriu-zisă a acestora a fost făcută de Ministerul Mediului, având o valoare de 4,9 milioane de lei, fără TVA. Adică 5,8 milioane de lei sau 1,2 milioane de euro, cu TVA. Per total, însă, proiectul are o valoare de 6.9 milioane de lei, fără TVA, fondurile provenind din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Insulele au ajuns la Timișoara începând din octombrie 2024, iar primele au fost montate încă din noiembrie.
Primul lot de insule a fost dat în funcțiune în iulie și a inclus 19 astfel de amenajări din cartiere Aradului și Torontalului. Au urmat, de la 1 septembrie, încă 25, din mai multe cartiere. De la mijlocul lunii septembrie, au început să fie folosite toate.
Trimite articolul
Xdap, o idee “desteapta” foc oribilitatile astea puse ai aiurea prin parcari.
A sosit momentul să cântărească gunoiul, RETIM ȘI ADID, principalii scandalagii ai momentului, de pierdut are doar Retim, că doar Adid e o protecție bugetară, poate reușiți să ne spuneți cine e acest Adid
Eu cand ați prezentat ideea am zis că asta se va întâmpla. M-ati facut in toate felurile.