tion.ro Web analytics

Tion

Tion

  • Ştiri
    • Ştiri Timiș
    • Lugoj
    • Știri naționale
    • Stiri internaţionale
    • Eveniment
    • Sănătate
    • Dialoguri Sănătoase
    • Sport
    • Târg imobiliar
  • Timp liber
    • Cultură
    • Cinema
    • Horoscop
  • ANGAJĂRI
  • MICA PUBLICITATE
    • IMOBILIARE
      • Imobiliare Vanzari – Garsoniere
      • Imobiliare Vanzari – o camera
      • Imobiliare Vanzari – 2 camere
      • Imobiliare Vanzari – 3 camere
      • Imobiliare Vanzari – 4 camere
      • Imobiliare Vanzari – Case
      • Imobiliare Vanzari – Terenuri
      • Imobiliare Vanzari – Spatii comerciale
      • Imobiliare Inchirieri – Garsoniere
      • Imobiliare Inchirieri – o camera
      • Imobiliare Inchirieri – 2 camere
      • Imobiliare Inchirieri – 3 camere
      • Imobiliare Inchirieri – Case
      • Imobiliare Inchirieri – Spatii comerciale
    • PRESTĂRI SERVICII
    • CONSTRUCȚII
    • AUTO
    • DIVERSE
  • UTILE
  • VIDEO
  • Azi în Timișoara
  • Cariere de Poveste
  • Agenda
  • Lugoj
Select Page


Tion
Ştiri din Timiș
FOTO. Timiș, primul județ din țară cu o strategie Velo. Rutele nu sunt pe placul tuturor

FOTO. Timiș, primul județ din țară cu o strategie Velo. Rutele nu sunt pe placul tuturor

De Cristian Mîrț
la 30 June 2023 14:25 Reactualizat la: 30 June 2023 14:38
10 Comentarii

FOTO. Timiș, primul județ din țară cu o strategie Velo. Rutele nu sunt pe placul tuturor

Foto: arhivă
30 June 2023 14:25 Reactualizat la: 30 June 2023 14:38
Vineri, 30 iunie, la o săptămână de când „Velo Timiș”, strategia pentru realizarea pistelor de biciclete din Timiș a intrat în consultare publică, la Consiliul Județean Timiș a avut loc și dezbaterea aferentă. Dintre cei prezenți, unii au criticat, iar alții au venit cu sugestii. Strategia ar urma să fie votată, dacă nu în iulie, măcar în august.
Scris de Cristian Mîrț - Vineri, 30 iunie, la o săptămână de când „Velo Timiș”, strategia pentru realizarea pistelor de biciclete din Timiș a intrat în consultare publică, la Consiliul Județean Timiș a avut loc și dezbaterea aferentă. Dintre cei prezenți, unii au criticat, iar alții au venit cu sugestii. Strategia ar urma să fie votată, dacă nu în iulie, măcar în august.

Trimite articolul

X

Alin Nica, președintele Consiliului Județean Timiș (CJT) a participat doar online, la începutul dezbaterii. În rest, în sala multifuncțională a Consiliului Județean Timiș, instituția a fost reprezentată de vicepreședintele Cristian Moș, dar și de angajați ai compartimentelor de transporturi, relații externe și de arhitectul-șef. CJT publicase documentația dezbătută astăzi încă din 22 iunie.

„Aceasta este prima strategie județeană de transport cu bicicleta din țară. Niciun alt județ nu a reușit să finalizeze o astfel de strategie. (…) Avem și cel mai mare proiect velo de câștigat la nivel național. Ne referim la acel proiect de 142 de milioane de euro, implementat nu doar în Timiș, ci în întreaga regiune de vest. Am gândit această strategie pornind de la nevoile de mobilitate pe care le observăm în fiecare zi”, a declarat Nica.

Județul își propune, prin strategia velo, să ajungă la 1.280 de kilometri de pistă de biciclete. O parte a strategiei urmărește dezvoltarea zonei de cicloturism. Momentan, Timișul nu este nici măcar printre cele mai zece populare județe din punctul de vedere al turismului, dar Nica este încrezător că poate ajunge chiar în top 5.

Rute strategia Velo

foto: CJT

Strategie cu cinci priorități

Strategia „Velo Timiș” a fost realizată de asocierea Mobilissimus Korlátolt Felelősségű Társaság, Értékterv Mérnöki Szolgáltató és Tanácsadó Korlátolt Felelősségű Társaság și Planificatio Dezvoltare și Energie S.R.L. Odată deconectat Nica din conferință, a preluat partea de prezentare Cristian Moș. Acesta a prezentat cele cinci priorități ale strategiei:

  • Siguranța;
  • Coeziunea;
  • Caracterul direct;
  • Confortul;
  • Amenajarea teritorială.

„Am văzut că la nivelul județului nu există o strategie clară. Nu ne-am dorit să fie o decizie politică. Ne-am dorit o strategie făcută de experți, am discutat cu primăriile, cu Ministerul Transporturilor, subordonatele ministerului, cu Romsilva, cu ABA Banat, cu ANIF-uri. Am avut discuții cu cetățenii, inclusiv cu mediul de afaceri, Horeca și reprezentanți din turism”, a explicat Moș.

Echipa care a realizat studiul a concluzionat că există, pe de o parte, în multe cazuri, bicicleta este folosită ca vehicul principal și că, pe de altă parte, există cerere și pentru cicloturism. Cifrele ar indica, în plus, că un cicloturist aduce un capital mai mare decât orice alt tip de turist. Per total, în concordanță cu prioritățile amintite anterior, a fost stabilită și o ordine de prioritate a rutelor de piste de biciclete:

  1. Traseele care leagă Timișoara de periurban.
  2. Rutele turistice (de exemplu Timișoara – Otelec, Timișoara – Recaș sau Timișoara – Cenad)
  3. Legătura între orașele și comunele mai mari din județ (Lugoj, Buziaș, Deta, Jimbolia);
  4. Rețeaua de agrement Eurovelo 13, finanțată prin PNRR;
  5. Tronsoanele periferice ale rețelei.

În prezent, „nu se văd multe”, a recunoscut Moș cu harta infrastructurii existente în față.

Participanții, nemulțumiți de unele rute

La dezbaterea de vineri, 30 iunie, au participat reprezentanți atât ai administrațiilor publice locale, cât și ai ONG-urilor, ai societății civile sau mediului de afaceri. Cei mai mulți au dorit să propună rute diferite față de cele prezentate în strategie. Alții, în schimb, au venit inclusiv cu propuneri de schimbări legislative. Unii au adus în discuție și probleme conexe, care nu țin neapărat de infrastructura velo.

De exemplu, la dezbatere au participat primarii din Racovița și Săcălaz, dar și reprezentanți ai administrațiilor din Dudeștii Noi sau Giroc. Dintre ONG-uri și asociații, la dezbatere au fost prezente de exemplu „Pedallez” și Fundația Comunitară Timișoara. Pe lângă rute și puncte turistice care nu apăreau pe hărți sau propuneri de rute alternative, cei prezenți au avut întrebări referitoare la calendarul implementării strategiei, legături cu transportul velo, numărul de bicicliști sau de proiectele educaționale din domeniul transportului velo.

Pe cei din prima categorie, Cristian Moș a ținut să îi liniștească, cerând să trimită în scris propunerile de modificare a rutelor. Pentru ceilalți, în schimb, a explicat că strategia reprezintă doar un punct de pornire, cu încă multe necunoscute, inclusiv în privința calendarului și costurilor de implementare.

Documentul, unul de peste 200 de pagini, poate fi, în continuare, consultată AICI. Până la aprobare – posibil în iulie, dar mai probabil în august, potrivit lui Moș – ar urma însă să mai fie modificat, în baza propunerilor făcute de participanții la dezbatere.

Pe aceeași temă:

Timișenii, invitați să-și spună părerea despre Strategia pentru realizarea pistelor de biciclete din județ

Trimite articolul

X
Taguri:
piste bicicleta ,
timis ,
velo
10 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

  1. marius says:
    June 30, 2023 at 3:46 pm

    Bateti apa-n piua! Ce ar trebui este ca pistele de biciclete sa fie suficint de late, separate fizic atat de carosabil cat si de trotuare, sa fie continue si fara gropi si sa faca legatura cu zonele industriale si periurbane in primul rand. Acolo unde nu se poate, nu se poate. Se va circula pe carosabil si gata. Oricum este vorba de zone vechi, aglomerate unde de obicei exista si limitari de viteza. Nu este normal sa transformi bulevardele in strazi cu piste si nici sa desenezi asa zise piste pe trotuar. Dar catre localitatile invecinate (pana pe la 10 … 15 km, minim) si catre platformele industriale de la marginea orasului ar trebui facute in primul rand. Dar piste adevarate nu caricaturi cum au fost facute pana acum in cea mai mare parte. Si mai lasati gargara cu cicloturismul. Nu ala este prioritatea (desi nu e ceva rau), ci omul care foloseste bicicleta zi de zi. Si inca ceva VITAL. Lamuriti pe unde circula trotinetele. Alea electrice, care (unele) merg extrem de repede. Si pe unde nu au voie. Ele au devanit principalul pericol, nu bicicletele.

    Reply
    • cosva says:
      July 1, 2023 at 12:54 am

      Pai exact asta se propune in strategie, rute conform nevoilor celor care folosesc bicicleta ca transport si pentru cicloturism, standarde ale pistelor ce trebuie respectate si ca regula, piste separate fizic de carosabil si trotuar. Vezi ca ai link catre proiect…

      Reply
  2. A says:
    June 30, 2023 at 4:02 pm

    Construiti piste, e suuuper! Dar se ocupa cineva cu educatia aferenta noii infrastructuri publice?! …adica, inca sunt o multime de biciclisti pe carosabil in paralel cu piste de biciclete, pietoni plimbandu-se agale folosind pistele ca trotuar, masini parcate, si asa mai departe – o gramada de detractori care reduc mult utilitatea cailor dedicate si placerea utilizatorilor deasemenea.

    Reply
  3. Dede says:
    June 30, 2023 at 6:44 pm

    Încep odată lucrările? Ca tot dezbat și concret nimic.

    Reply
  4. Timisorean says:
    July 1, 2023 at 2:24 am

    Facem piste de biciclete….deosebit! Polonezii numai ce au inaugurat un tunel subacvatic de 1,5 km și noi facem piste de biciclete. Pentru cei 10 bicicliști din Timișoara….bravo.
    Cu 140 mil de euro făceai vreo 4 pasaje în intersecțiile mari, vreo 10 parcări supraetajate și mai rămânea bani și de vreo 10 creșe, grădinițe și școli. Dar nu, hai mai bine sa asfaltăm potecile pentru intelectualii fini pe 2 roti.

    Reply
    • Florin says:
      July 1, 2023 at 5:17 pm

      Ai numarat tu 10 biciclisti, asa e? La o pauza de shaorma? Numai masini trebuie sa existe dupa gandirea ta. Poluare maxima ca asa vrea un lenes care circula doar cu masina.

      Reply
    • Florin says:
      July 2, 2023 at 11:29 am

      De ce nu spui si ce infrastructura au plonezii pentru biciclete? Adica aia se gandesc si la biciclisti nu numai la soferi.

      Reply
  5. bob says:
    July 1, 2023 at 3:00 pm

    sper sa nu se foloseasca in continuare vopsea care retine apa si alunecoasa pt cauciuc pe piste…si sa fie o oarecare distanta de avertizare delimitare,de exemplu de 70 cm intre pista zona pietonala, cum am vazut si am mers pe unele din ele in alta tara….si cu marcaj in zona pietonala cu parintele si copilul tinut de mana in partea opusa pistei….

    Reply
  6. Qwe says:
    July 2, 2023 at 7:11 am

    Degeaba faceti piste daca nu starpiti cainii comunitari si amendati toate haimanalele care isi lasa potaile libere peste tot.

    Reply
  7. pieton says:
    July 2, 2023 at 10:48 am

    Eu, pieton, mi-as dori sa se redeschida trecerea de pietoni de pe Cetatii cu Petru Domasneanu, sa nu mai ocolesc 400m + 2 semafoare zilnic, de 3 ani incoace.

    Reply
  8. Cele mai citite știri

    1
    Ziua Recoltei, sărbătorită cu bucurie de elevii de la Liceul „Nikolaus Lenau” din Timișoara
    2
    Hai, veniți la Timișoara! Final frenetic al Festivalului Național Tradiții la Români, cu Liliana Laichici și Crăițele Banatului
    3
    PROGRAM. One World Romania revine la Timișoara. Filme documentare care dau glas drepturilor omului
    4
    Tradiția continuă. Concertul de Crăciun 2025 al comunității italiene, în decorul Bisericii Millennium
    5
    Criminal din Timiș, capul unei rețele de înșelăciuni prin „metoda accidentul”
    6
    TAIFAS 2025: filme, sarmale și petreceri balcanice, la Timișoara
    7
    PROGRAM. Festivalul SHORT revine la Timișoara. Trei zile dedicate prozei scurte, muzicii și dialogului cu autorii
    8
    Peste 20 de tone de textile uzate, colectate în containerele din Timișoara. Campanie și în cartiere, luna viitoare
    9
    FOTO. Horticultura a început acțiunile din Parcul Regina Maria cu toaletări și înlăturări de arbori
    10
    „Burghezii și nobilii din Cetate”, un nou tur organizat de Timișoara Free Tours

    Cele mai noi știri

    Capitală Culturală

    Tradiția continuă. Concertul de Crăciun 2025 al comunității italiene, în decorul Bisericii Millennium

    Ştiri din Timiș

    Toleranță zero la articole pirotehnice. Poliția Locală Moșnița Nouă anunță amenzi mari și pedepse cu închisoarea

    Ştiri din Timiș

    Fântâni arteziene, piațetă nouă și mai mult spațiu verde. Sânnicolau Mare își modernizează centrul cu o investiție majoră

    Eveniment

    Bărbat reținut după ce și-a bătut concubina și i-a blocat ieșirea din casă

    Ştiri din Timiș

    Salt spre viitor: UVT primește fonduri strategice și demarează un proiect energetic de referință în Dumbrăvița

    Utile

    Lucrări ale SDM în Timișoara, astăzi, 6 decembrie

    România

    Sfântul Nicolae: tradiții și obiceiuri păstrate cu sfințenie în gospodăriile românilor

    Azi în Timișoara

    Ce facem astăzi, 6 decembrie 2025, în Timișoara?

    Ştiri din Timiș

    Învață DiscoFox înainte de Revelion și sprijină animalele aflate în dificultate la FABER

    Sănătate

    FOTO. Modernizări importante la Secția de Chirurgie Generală a Spitalului Municipal Timișoara
    • Servicii
      • Redactia
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Politica de confidentialitate
      • Regulament postare și moderare comentarii

    Timiș Online

    ISSN 3008-2323

    ISSN-L 3008-2323

    Tion.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.

    Pentru detalii apasati aici