Evenimentul, organizat de Asociația Hands Across România în parteneriat cu instituții publice, europene și companii, reunește elevi, profesori, angajatori și decidenți pentru a celebra reușitele tinerilor și a dezbate politici educaționale relevante pentru învățământul dual.
Are două componente principale: o conferință de advocacy, dedicată viitorului educației profesionale, și o gală festivă de premiere, cu momente artistice, expoziții interactive și recunoașteri pentru elevi, profesori și companii implicate în sistemul dual.
Programul a început cu conferința de advocacy, de la 13, care a inclus paneluri pe teme precum „VET 2030 – viziune europeană, acțiune locală”, politici educaționale și „Declarația Dualului”, o dezbatere interactivă. Discuțiile au reunit reprezentanți ai ministerelor, universităților, autorităților locale și companiilor private.
Gala de premiere începe la ora 17, în Sala Multifuncțională a Consiliului Județean Timiș, cu discursuri de deschidere susținute de ministrul Daniel David, primarul Dominic Fritz și alți oficiali europeni și locali.
Evenimentul include discursuri și momente artistice pregătite de elevi, lansarea Consiliului Tinerilor din VET, și ceremonia de premiere în categoriile „Meseriașul anului”, „Profesor mentor al anului” și „Compania care schimbă destine”, precum și un Premiu special: „Meseriașul Publicului”, acordat prin vot online.
În discursul său de deschidere, Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a subliniat importanța reformelor în învățământul dual, dar și despre planuri pentru reforme, după seria măsurilor fiscal-bugetare din ultimele luni.
„O să avem și componenta care vorbește despre filiera tehnologică, despre componentele vocaționale. Când am preluat al doilea mandat, în prima săptămână, credeam că vom continua reformele angajate în primul mandat și că voi putea implementa aspectele din raportul QX.
Foarte rapid, într-o săptămână, în câteva zile, toată logica s-a schimbat când guvernul a adus măsuri de austeritate accentuată, chiar măsuri de criză fiscal-bugetară. Deci nu pot să nu pomenesc asta, fiindcă este elefantul din încăpere.
Măsurile acestea de criză fiscal-bugetară au adus o serie de schimbări care ne-au ajutat financiar să avem salarii și burse până la sfârșitul anului și au provocat paradigmele vechi pe care le aveam în sistem.
Acum este momentul. După ce ne-am stabilizat, am comunicat și public, reformele de acum încep. Până acum noi am luat măsuri de criză fiscal-bugetară, am dat de reforme în legătură cu aceste măsuri, iar între aceste reforme, componenta duală este fundamentală.
Pentru că, vedeți, noi în educație spunem mereu că vrem să formăm competențe. Acum, sigur, cineva ne poate întreba: «dar de ce vreți să formați competențe?» Pentru că mai multe competențe ne duc spre profesii și ocupații. Vrem să fim legați de societate și de piața muncii.
Bun, formăm competențe. Dar ce înseamnă competențe? În teorie, toți știm ce înseamnă competențe. Competența înseamnă o structură psihopedagogică care are trei componente: cunoștințe declarative, adică ce știi să spui. Ne-au învățat, ca să puteți citi în literatura internațională ce vă interesează mai mult, cunoștințe procedurale, ce știi să faci, «knowing how», le mai numim abilități, cunoștințele practice.
Și a treia componentă foarte importantă, pe care de multe ori o mai uităm, este componenta valorică, de ce este important să ai aceste cunoștințe educative și aceste cunoștințe procedurale. Și atunci, noi transferăm și formăm, de fapt, aceste competențe.
(…) Deci, altfel spus, aceste trei aspecte – școală, operatori economici sau angajatori și autoritate locală – sunt componente fundamentale. În aceea ce privește zona de educație, ca strategie din partea Ministerului, voi știți că avem în lege faptul că cele tehnologice, în timp, trebuie să se transforme în duale.
Evident, așa cum eu spuneam, componenta practică contează în zona tehnologică și vocațională, dar dualul este legat, în primul rând, de zona tehnologică, în zona tehnică și în zona de servicii. Calificările 3 și 4 le ținem timp la nivel de liceu, iar după aceea, ca să asigurăm o dezvoltare a învățământului dual dincolo de liceu, ați văzut că am început programe de învățământ dual la nivel universitar, nivel de calificare 6.
Am început, ca să spun așa, planurile cadru și am început să vorbim despre planuri cadru în zona tehnologică în primul mandat. M-au oprit măsurile fiscal-bugetare. Am zis că trebuie să dau semnalul că s-a încheiat cu măsurile fiscal-bugetare, începem să revenim la normalitate și o normalitate este această reformă a învățământului dual”, a spus Daniel David.
În cadrul panelului principal, moderat de Carmen Proteasa, „VET 2030 – viziune europeană, acțiune locală”, Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, a vorbit despre provocările învățământului profesional și necesitatea unui marketing mai intens pentru învățământul dual.
„În acest moment, un elev care urmează învățământul profesional știm foarte bine că are nevoie de doi ani în plus pentru a-și completa studiile liceale, ceea ce din start constituie unul dintre motivele de neatractivitate ale acestui sistem. Și poate că, în felul ăsta, sperăm să se întâmple, să îl facem mai atractiv.
Ați spus mai devreme că nu vă doriți ca învățământul profesional să fie văzut ca o rută de rezervă. Haideți să fim cinstiți cu noi înșine. Este, la acest moment, o rută de rezervă învățământul profesional. Și asta puteți vedea în analizele pe care fiecare județ le face la finalul clasei a VIII-a, acele chestionare de orientare școlară și profesională, pe care le adresăm copiilor din clasa a VIII-a.
Acest lucru nu are legătură neapărat cu părerea lor, ci cu mentalitățile din țara asta și mentalitățile părinților, care își doresc pentru copiii lor, eventual, ce n-au reușit să facă ei în viață. Și e de înțeles, nici nu trebuie să ne supărăm pe asta.
Din acest motiv, marketingul pe zona de învățământ dual trebuie să fie mult mai intens din partea noastră ca minister și din partea companiilor, dacă sunt direct interesate, și din partea organizațiilor”, a afirmat Sorin Ion.
Trimite articolul
XMi se pare mie sau toti participantii din poza stateau cu spatele la dl. ministru ?
-
Îți dă cu virgulă faptul că lumea se poartă natural și vorbesc între ei în acea pauză de țigară și cafea? Mda, nu se întorc toți spre el cu stegulețe, ca atunci când vine simeon la vreo conferință-teambuilding-miting-ocazieDeVioloncel haurita, și nici nu au adus copii să cânte osanale sovietice pe model dodonel, cum au făcut autoritățile la dracnea sau la veorica. In Timișoara respectul se arată un pic altfel. 😉
Poreclitul “ministru” sta cu dosul, nu participantii, sau este un colaj de poze.
Foarte slab acest ministru… cam in linie cu ministrii din ultimii 10 ani.
-
Siiigur, era mult mai bună Abramburica, nu? 😀
-
Daca guverna haurul, ar fi fost Ministerul Educației și Păcănelelor. Ore de alba-neagra obligatorii în școală, și manuale editura Super Bet. Vorba aia, “nu putem să ne legăm de o așa-zisă industrie care aduce bani la buget”, nu?