Laboratorul integrează disciplinele de geografie, fizică și astronomie, oferind elevilor oportunitatea de a studia diverse concepte științifice într-un spațiu interactiv și transdisciplinar. Momentan, laboratorul este destinat elevilor de gimnaziu și liceu, însă, în viitor, se ia în calcul extinderea activităților și pentru elevii din clasele primare.
Monica Balotă, director adjunct al colegiului și profesoară de geografie, a vorbit despre importanța unui astfel de laborator în școală.
„Ineditul acestui laborator constă că este un laborator de geografie, astronomie și fizică. Toate aceste trei specialități sunt cumva integrate într-un laborator de astrofizică. De ce spun de geografie și fizică? Pentru că Pământul îl studiem atât la geografie, din punct de vedere fizic, cât și la fizică. Abordarea aceasta interdisciplinară este extrem de importantă și extrem de nouă, iar tot mai mult se dorește ca materiile să se facă integrate, transdisciplinar.
La geografie avem capitole întregi, destinate elevilor din clasele a 5-a și a 9-a, studierii Pământului din punct de vedere fizic. Geografia fizică se și numește. Iar la fizică, de asemenea, sunt capitole despre Soare, planete, lumină și procesele fizice în sine. Da, chiar face parte integrantă și ne vom desfășura lecții de specialitate aici.
Este o unitate de învățare destinată Universului și formării acestuia în clasele a 5-a și a 9-a, precum și studierii mișcărilor Pământului și consecințelor acestora. Acum peste 20 de ani, când am terminat facultatea și am ajuns în această școală, vorbeam cu colegiile mele de geografie și ne întrebam: «Doamne Dumnezeule, cum o să fie să avem ce ne trebuie la geografie: glob, hartă, să arătăm cum se mișcă Pământul, ce consecințe are, ce bine ar fi să avem tot ce…» și nu aveam. Iată că acum acest vis al nostru, după peste 20 de ani, s-a împlinit și avem tot ce ne trebuie. Acea tablă Smart este absolut minunată.
Tocmai acesta este marele plus al acestui mod de abordare, știința își face loc tot mai mult în cadrul educației școlare, iar copilul înțelege, vede și înțelege foarte bine. Una este să explic eu fenomenul, alta este să-l vadă. Este absolut minunat ce se poate face, iar copiii sunt atrași”, a afirmat Monica Balotă.
Marin Popescu, director al Departamentului pentru Relația cu Mediul Preuniversitar din cadrul Universității de Vest Timișoara, a lăudat inițiativa colegiului și a subliniat importanța parteneriatului între mediul universitar și cel preuniversitar. Acesta a mai vorbit despre impactul pozitiv pe care activitățile care folosesc știința îl au asupra elevilor.
„Este extraordinar de lăudabilă inițiativa Colegiului Național Bănățean. Dacă facem o retrospectivă în timp, nu știu dacă în ultimii ani, și nu vorbesc despre finanțări ale sistemului de învățământ, ci despre finanțări punctuale. Nu știu dacă a existat o astfel de inițiativă punctuală în ultimii 25 de ani, exact în zona de științe și, mai ales, în zona științelor fundamentale.
Este bine cunoscut faptul că există un deficit extraordinar de mare de resurse umană în fizică, chimie și matematică. Evident, ne ducem spre zona de științe, vorbim și de biologie, și despre geografie. Și acesta este un lucru extraordinar. Faptul că se acordă importanță cunoașterii este fabulos, pentru că cunoașterea ne duce, încet, la ceea ce în ultimii ani am vorbit în ultimii ani, la gândirea critică. Și poate este un pas important în dezvoltarea gândirii critice la copiii și elevii noștri.
Este lăudabil pentru că funcționează un parteneriat pe care îl respectăm foarte mult între zona universitară, și anume Universitatea de Vest, și cea preuniversitară. Prezența mea aici demonstrează liantul între cele două nivele ale învățământului: universitar și preuniversitar. Parteneriatul nostru nu se oprește aici. Lucrăm de foarte mult timp și cred că trebuie să dăm fiecare cât putem, astfel încât ținta să fie atinsă.
Pentru că aici se vor face cursuri de astronomie pentru începători și avansați, vom folosi telescoapele pentru a privi cerul. Avem interes pe zona de geografie și un interes comun de a regăsi elevii preocupați de cunoaștere și știință, ca aceștia să-și atingă visul. Și, pentru că timpul este o resursă la care trebuie să fim atenți, mă opresc aici și le spun elevilor: cerul nu este limitat, este doar începutul”, a afirmat Marin Popescu.
Elevii de la CNB au povestit despre pasiunea lor pentru astronomie și modul în care se desfășoară activitățile în laborator, în cadrul unei scurte prezentări.
„Am pregătit o mică prezentare. Nu trebuie să fie extrem de tehnică, deoarece am putea să vă pierdem cu pasiunea noastră pentru forțe. Este mai mult cu scopul să vă arătăm puțin ce înseamnă pentru noi astronomia. Așa că bine v-am găsit pe această planetă unică în vastul Univers, de la Big Bang până la planeta noastră.
Deși oamenii de știință nu știu exact cum s-a format Universul, se crede că totul a început cu Big Bang. Astfel, datorită radiației și luminii observate, putem presupune că materia condensată a Universului a început să se expandeze în acel moment.
Cum am zis, nu sunt forțe complicate, dar trebuie să dăm puțin și în forțele fizicii. Forțele care țin lumea în echilibru, cele principale, sunt gravitația, mișcarea și orbita Pământului. Avem și un videoclip și am pregătit și o simulare. Vom folosi diferite simulări. Ne-am pregătit și la cursuri și am învățat ce am găsit pe internet.
Acesta, de exemplu, este un simulator de gravitație a corpurilor cerești. Poți alege mai multe corpuri, să le setezi masa, care, după cum știm, este unul dintre factorii cei mai importanți în gravitație, și distanța, apoi putem porni simularea. Uitați, putem vedea cum, dacă nu sunt pregătite corespunzător, corpurile se pot ciocni. Și putem observa și cum, dacă nu există factori externi, acestea pot păstra o mișcare constantă, foarte ordonată. Putem vedea și elipsele, cum se formează și ce se întâmplă în jurul nostru.
Suntem foarte pasionați de asta și ne place să înțelegem cum se mișcă lucrurile acolo sus. Este interesant să te uiți la stele, dar și să te gândești la ceea ce vezi. Ne place să descoperim și să explorăm. Puteți vedea alături de prezentarea noastră toate posterele și informațiile, care te scot puțin din sala de clasă și te aduc în vastul spațiu cosmic. Avem foarte multe aparate, am intrat în contact cu toate și am avut ore interactive în care am reușit să vedem cum funcționează. Aici avem un sistem solar care se mișcă realist, în conformitate cu sistemul nostru actual, și mai avem acolo multe alte aparate și experiențe pe care le folosim”, au spus elevii.
Trimite articolul
XBig congrats Andrei !!
Well done.. happy see you performed as expected 🍾🎉