„Cultura și educația azi”, conferința națională dedicată învățământului românesc, a adus în prim plan mai multe probleme ale sistemului. Anul acesta, la a 9-a ediție a evenimentului, profesorii au dezbătut mai multe tematici de actualitate, precum investiția în cercetare, crearea de opționale adaptate elevilor dar și felul în care o mai bună finanțare a sistemului educațional ar putea aduce după sine rezultate mai bune, performanțe mai mari la testări internaționale și elevi mai pregătiți pentru piața muncii și pentru viață.
Profesorii participanți au venit și cu un proiect de lecție, pe care l-au aplicat la clasele lor și, foarte important, în colaborare cu alți dascăli.
„Ce se petrece în clasă cu adevărat este important pentru educație. Și celelalte lucruri sunt importante, dar poate că nucleul, esența adevărată – e ceea ce faci cu elevii în clasă. Și noi vrem, prin conferința aceasta, să creștem nivelul de relevanță al practicii educaționale prin a aduce, să spunem, puțină știință relevantă, actualitate în ceea ce se întâmplă în clasa de elevi”, a spus Marian Ilie, directorul Departamentului de Pregătire a Personalului Didactic din cadrul UVT.
Profesorii participanți au și concurat la competiția pregătită de organizatori. Aceștia au făcut un plan de lecții și au abordat tematici diverse, într-un format nou. Ideea a fost cea de colaborare interdisciplinară între profesori.
„Provocări la școală avem în fiecare zi. Anul acesta, am participat cu un proiect interdisciplinar, un proiect de lecție și o aplicație în parteneriat, între aria «limbă și comunicare» și «om și societate». Este o lecție într-un format interactiv, și anume «Cunoașterea la Blaga – între liric și filosofic»”, a detaliat Ionuț Retca, profesor la Liceul ”Jean Louis Calderon” din Timișoara și participant la concursul conferinței.
Curicula școlară românească prevede ce anume trebuie predat, însă felul de predare poate fi adaptat. Cuvântul cheie ar fi investiția – atât în capitalul uman dar și în infrastructură. Sunt multe lucruri care ar putea să se schimbe în sistemul educațional din preuniversitar, iar totul începe la felul în care elevilor li se predă.
„Cred că, poate, prima investiție trebuie făcută în corpul profesoral, pentru că, așa cum se spunea și astăzi, dacă ai un profesor care este bine pregătit și care este mulțumit de ceea ce face, evident că și elevii vor fi mulțumiți. Dacă elevii sunt mulțumiți, vor fi și profesorii. Este adevărat acest lucru – toate studiile internaționale arată acest lucru. La noi, din păcate, avem foarte puține resurse. Vă dau un exemplu: în ultimii ani am desființat laboratoarele, pentru a face loc claselor pregătitoare. Am desființat toate posibilitățile de a lucra cu elevii în activități practice. În pregătirea elevului trebuie să fie partea practică”, a punctat profesorul Marius Lobază, de la Colegiul Național Bănățean din Timișoara.
Conferința „Cultura și Educația Azi” a cuprins și o parte de ateliere, unde profesorii care au elaborat planuri de lecții interactive și-au prezentat rezultatele în fața colegilor. Cele mai interesante proiecte au fost premiate de organizatori. În ediția din acest an a competiției au fost înscrise 18 astfel de lecții.
Citiți principiile noastre de moderare aici!