tion.ro Web analytics

Tion

Tion

  • Ştiri
    • Ştiri Timiș
    • Lugoj
    • Știri naționale
    • Stiri internaţionale
    • Eveniment
    • Sănătate
    • Dialoguri Sănătoase
    • Sport
    • Târg imobiliar
  • Timp liber
    • Cultură
    • Cinema
    • Horoscop
  • ANGAJĂRI
  • MICA PUBLICITATE
    • IMOBILIARE
      • Imobiliare Vanzari – Garsoniere
      • Imobiliare Vanzari – o camera
      • Imobiliare Vanzari – 2 camere
      • Imobiliare Vanzari – 3 camere
      • Imobiliare Vanzari – 4 camere
      • Imobiliare Vanzari – Case
      • Imobiliare Vanzari – Terenuri
      • Imobiliare Vanzari – Spatii comerciale
      • Imobiliare Inchirieri – Garsoniere
      • Imobiliare Inchirieri – o camera
      • Imobiliare Inchirieri – 2 camere
      • Imobiliare Inchirieri – 3 camere
      • Imobiliare Inchirieri – Case
      • Imobiliare Inchirieri – Spatii comerciale
    • PRESTĂRI SERVICII
    • CONSTRUCȚII
    • AUTO
    • DIVERSE
  • UTILE
  • VIDEO
  • Azi în Timișoara
  • Cariere de Poveste
  • Agenda
  • Lugoj
Select Page


Tion
Ştiri din Timiș
Calin Netzer - despre Pozitia copilului, amintiri si viitor

Calin Netzer - despre Pozitia copilului, amintiri si viitor

la 1 April 2013 16:00 Reactualizat la: 1 April 2013 16:25
1 April 2013 16:00 Reactualizat la: 1 April 2013 16:25
“Nu vă supărați, locurile acelea două sunt libere?” Întorc capul și îi văd pe Călin Peter Netzer și pe Bogdan Dumitrache căutând niște locuri pentru doi spectatori care veniseră să vadă premiera de gală “Poziția copilului” de la sala Filarmonicii Banatul. Sala era arhiplină, părea că toată Timișoara venise să vadă Ursul de Aur câștigat de echipa filmului, iar cei doi erau exact așa cum sunt niște organizatori de evenimente: preocupați ca toată lumea să-și primească locul.
Scris de Oltea Zambori - “Nu vă supărați, locurile acelea două sunt libere?” Întorc capul și îi văd pe Călin Peter Netzer și pe Bogdan Dumitrache căutând niște locuri pentru doi spectatori care veniseră să vadă premiera de gală “Poziția copilului” de la sala Filarmonicii Banatul. Sala era arhiplină, părea că toată Timișoara venise să vadă Ursul de Aur câștigat de echipa filmului, iar cei doi erau exact așa cum sunt niște organizatori de evenimente: preocupați ca toată lumea să-și primească locul.

Trimite articolul

X

Se face liniște, echipa e prezentată pe rând (Călin Netzer, Bogdan Dumitrache, Luminița Gheorghiu, Natașa Raab, Ilinca Goia), începe filmul. Îl vedeam a doua oară, eram convinsă că nu va avea un la fel de mare impact asupra mea. La sfârșit am realizat cât de tare mă înșelasem și cât de puternic e acest film, mai puternic decât mi-am imaginat. La a doua vizionare am descoperit nu numai replici pe care le ratasem prima oară, gesturi, elemente de butaforie sau atitudini, ci și o mare parte din omul Călin Netzer, cu care aveam să stau de vorbă timp de o oră, în dimineața plecării din Timișoara înapoi spre Bucureștiul reședința.

Călin – copilul, tenismenul, emigrantul

“Buna dimineața!”, spun cu mare emoție sâmbătă, la întâlnirea cu domnul regizor. Repetam în minte întrebările pe care le pregătisem, convinsă fiind că știu exact ce vreau să aflu de la el. Dăduse multe interviuri în ultima vreme și nu aveam să-i pun multe întrebări diferite de cele care îi fuseseră puse până acum. Totuși, aștepta zâmbitor, cu o cafea în mână, să povestim.

M-a uimit căldura lui, felul în care a început să povestească (pentru a câta oară?) despre plecarea lui în Germania, la vârsta de 8 ani, și reîntoarcerea în România. “In ‘81 a plecat tata în Germania. De fapt a rămas acolo, după o conferință de stomatologie la care participase. 2 ani mai târziu, am plecat și noi, mama și cu mine, pentru reîntregirea familiei. În România, la Cluj, avusesem o copilărie foarte fericită, prieteni, o viață frumoasă, iar Germania m-a închis în mine. În anul în care Becker a câștigat Wimbledon-ul, m-am apucat de tenis. Era o modă în Germania atunci să joci tenis. Sportul era o modalitate de a evada de la școală și din mediul familial. Era refugiul meu. Un alt refugiu era sala de cinema: sâmbătă plecam de acasă dimineață și vedeam două-trei filme unul după altul.

Am renunțat la sport nu pentru că nu eram bun, ci pentru că eram leneș. Ajunsesem la un oarecare nivel de profesioniști, dar n-am mai vrut să fac asta. Când s-a pus problema de ceea ce voi face în viitor, am știut că vreau să fac film. Voiam să mă întorc în România, nu să rămân în Germania. Aș fi putut alege să plec în America, la o școală de film, dar am refuzat ideea. Nu mai puteam face față unei alte relocări, în altă țară, cu alte obiceiuri, fusese destul de traumatizantă prima experiență de emigrant, nu voiam s-o am și pe a doua.”

“Filmul meu nu înseamnă educație, e o transmitere de sine: cum sunt și cum văd eu lumea”

“Maria” (2003), “Medalia de onoare” (2010), “Poziția copilului” (2012). Toate sunt filme cu un puternic impact emoțional. Poate fi filmul o metodă de educație alternativă?

“Nu ne vorba neapărat de educație, ci de o transmitere de sine, cum sunt și cum văd eu lumea. Sunt introvertit, nu-mi place să vorbesc, trebuie să mă provoci ca să am dorința de a spune lucruri. Fac acest fel de cinema, emoțional, pentru că pot să transmit lucruri legate de perioada germană a vieții mele, mai puțin fericită.”

Povestea familiei din “Poziția copilului”, situația lui Barbu, dependența mamei de fiu și invers, e povestea lui Călin Netzer. Și-a asumat asta de la bun început și n-a spus niciodată că e vorba de ficțiune: da, povestea lui e pe marele ecran. O spune cu o candoare care mă face să-l invidiez pentru oportunitatea și curaju de a-și deschide sufletul în fața atâtor necunoscuți, publicul întregii lumi.

“Filmul e o etapă, e o sesiune de terapie prin expunere publică. Nu știu cum o să funcționeze asta în timp, nu mi-am pus problema unui rezultat imediat. Știu că în timp o s-o înțeleg pe mama mai bine, o să înțeleg altfel toate lucrurile pe care nu le-am înțeles până acum. Problema lui Barbu (personajul interpretat de Bogdan Dumitrache – n.r.) e mai mult în capul lui decât în realitate.”

Familia din “Poziția copilului” e una de snobi, de parveniți, de oameni care nu înțeleg unele lucruri pe care le fac, totuși, cu multă emfază. Luminița Gheorghiu e magistrală în rolul Corneliei, iar Natașa Raab o joacă pe Olga, o mătușă care se mulează perfect pe tiparul femeii cu bani făcuți din spăgi, exponenta a unei dinastii de doctori români care s-au îmbogățit din durerile altora. Mama posesivă, familia opulentă, sunt de găsit aceste tipuri de oameni doar în România?

“Sigur că nu există doar la noi, însă fenomenul e mai pregnant în România, țară care se află încă în tranziție. De fapt, e o caracteristică a zonei Europei de Est, moștenitoare a gândirii din timpul regimului comunist. Subiectul, însă, e universal valabil. Cred, însă, că familia lui Barbu nu e total parvenita, ci e mai degrabă un fel de “upper middle class”. Parveniții adevărați sunt cei la care apelează: șefi de poliție, comisari etc., care, social, sunt pe o poziție superioară. Dacă familia lui Barbu ar fi fost una normală, s-ar fi schimbat raportul între familii, n-ar mai fi fost atât de intensă drama prin care trec toți.”

Premiera din Germania, alte festivaluri, poate chiar și o nominalizare la Oscar

“Pe 23 aprilie avem premiera în Germania. E foarte complicat să duci un film acolo. A trebuit să pregătim banda pentru dublare și să facem post sincron de zgomote, cu tot cu traducere. Abia când am început să facem asta am realizat că e un film în care se vorbește foarte mult, nu cred că o să mai fac vreodată unul cu la fel de multe dialoguri.”Când îmi povestește despre posibilitatea de a da filmul celui mai mare distribuitor din Statele Unite ale Americii, fața i se luminează. “Suntem în negocieri cu un mare distribuitor, care n-a luat până acum niciun film românesc. Sigur, e nevoie de bani să ducem filmul în America, aproximativ un milion de dolari, dar instituțiile publice nu se mișcă de la sine, trebuie să le dai motiv. În ceea ce privește speranța de nominalizare la Oscar, ea există, mai ales că s-au schimbat puțin regulile și un film străin poate concura la categoria generală de cel mai bun film, dacă rulează timp de câteva săptămâni în cinematografele americane.

Am vândut filmul în foarte multe țări, dar am fost și nevoiți să refuzăm participarea la alte festivaluri pentru că erau mult prea aproape de momentul lansării filmului în România. Cele mai apropiate la care mergem sunt festivalurile de la Istanbul și de la Varșovia. Dacă totul merge bine, e posibil să apelez la Guvern pentru sprijin.”

“N-am avut timp să mă bucur de succes”

Îl privesc pe Călin Netzer și, dincolo de entuziasmul cu care îmi povestește despre film, văd o mare oboseală. E pe drumuri de la începutul lui februarie, asta după ce s-a străduit să termine la calitate maximă un film în care a crezut și crede foarte mult. E greu să bați țara în lung și în lat, să vorbești despre aceleași lucruri ca și când ar fi prima oară, să zâmbești tot timpul și să nu te lași afectat de eventualele răutăți care ar putea fi spuse de către cei care nu înțeleg că filmul românesc se schimbă cu adevărat, iar el, Călin Netzer, împreună cu alți câțiva regizori români, schimbă fața și percepția despre cinematografia românească.

“N-am avut timp să stau și să mă gândesc la ceea ce s-a întâmplat, să mă bucur cu adevărat de tot ceea ce trăiesc. Încerc să rămân cu picioarele pe pamant și să nu mă îmbat de la succesul pe care îl avem acum. N-am avut timp nici să mă gândesc ce fac mai departe, însă mă tentează foarte tare varianta de a face film independent englez-american.

Filmul românesc a trecut într-o altă etapă. Publicul percepe filmele cinematografiei noastre ca fiind prăfuite, dar e din cauza minimalismului adoptat de prea mulți regizori în trecut. Până prin 2000 era vorba de tranziție, de felul în care noi puteam să ne vindecăm de ceea ce am trăit în comunism. Mental, devenise foarte interesant să te uiți înapoi și să vezi cât de urât a fost. A început să treacă acea perioadă.”

Emoții

Călin Peter Netzer e un om plin de emoții pe care nu se sfiește să le arate. Rar am văzut un om a cărui bunătate să se transmită chiar și atunci când ține în mână  o ceașca de cafea: o ridica elegant, cu grijă, de parcă o mișcare bruscă ar deranja fără sens lichidul care se află în ea. Când vorbește, face pauze lungi, își caută cuvintele în așa fel încât interlocutorul să le simtă cu adevărat sensul, puterea, gândurile transmise. Viața lui privată, cea din prezent, e foarte discretă, dar amintirile sunt pentru toată lumea. România e locul în care și-a dorit întotdeauna să se întoarcă, iar alegerea a făcut-o conștient, cu toate riscurile asumate.

“Cand am văzut prima oară filmul de la cap la coadă, după ce l-am montat, m-am emoționat foarte tare la scena de final. Acea secvența a fost pariul filmului, am și filmat-o aproape de final. A fost și pariul Luminiței Gheorghiu, care spunea că singura cheie e acolo, în acea secvență.”

Filmul “Poziția copilului” e o bucată din povestea unei vieți. Nu doar bucata de viață a lui Călin Netzer, ci a oricăruia dintre noi, sigur există câte un personaj pentru fiecare. Regizorul (care e și scenarist, alături de Răzvan Radulescu) a folosit doar instrumentul: parte pentru catharsisul propriu, parte pentru a ne lăsa pe noi să facem la fel, să ne revedem bucăți de amintire pe peliculă.

Strângerea de mână de la finalul interviului mi-a dezvoltat o altă dorință: de a vedea filmul pentru a treia oară, purtând în minte întâlnirea asta.

Mă puteți citi și pe blogul personal.

Trimite articolul

X
Taguri:
Calin Netzer ,
interviu ,
pozitia copilului ,
stiri ,
timis online ,
timisoara
0 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

    Cele mai citite știri

    1
    Cu Arca-Barca pe valurile imaginației. Premieră pentru copii la Teatrul Maghiar din Timișoara
    2
    VIDEO. Percheziție domiciliară în județul Timiș într-un caz de pornografie infantilă
    3
    Concert Aniversar de Crăciun la Domul Romano-Catolic: Orchestra și Corul Facultății de Muzică și Teatru celebrează 35 de ani de activitate
    4
    Expoziție și recital alături de membrii Phoenix în memoria lui Nicu Covaci, la Timișoara
    5
    Întâlnire între mediul de afaceri și Spitalul Județean Timișoara: neurochirurgie pediatrică și toalete cu dotări care să reducă infecțiile nosocomiale
    6
    Concert caritabil „Lumina Sfântă din Noi” în sprijinul lui Ciprian Balici, la Timișoara
    7
    ANAF cere despăgubiri de la Klaus Iohannis
    8
    Johnny is back! Cinematograful din Freidorf și-a intrat în pâine
    9
    Timp de patru zile, DN 1 va fi închis pentru lucrări la trecerea de cale ferată: polițiștii recomandă rute ocolitoare
    10
    FOTO. Colegiul Național Bănățean inaugurează noul Laborator de Biochimie cu dotări moderne

    Cele mai noi știri

    Eveniment

    Azil de bătrân ilegal la Cenad. Peste 70 de bătrâni erau ținuți în condiții improprii

    Capitală Culturală

    Concert Aniversar de Crăciun la Domul Romano-Catolic: Orchestra și Corul Facultății de Muzică și Teatru celebrează 35 de ani de activitate

    Ştiri din Timiș

    Două zile dedicate trupelor fără buget, adolescenților care cântă în subsoluri și spiritului muzicii underground, la Timișoara

    Ştiri din Timiș

    Când se ia vitamina C: dimineața sau seara? + alte informații pentru administrarea corectă! Detalii la Enigma Plant!

    România

    Noi reguli pentru temele pentru acasă. Elevii de gimnaziu și liceu nu vor mai petrece peste două ore pe zi rezolvând teme

    Ştiri din Timiș

    Primăria a pus câteva milioane de lei în plus și a relansat licitația pentru încă 10 troleibuze electrice

    Ştiri din Timiș

    Criptomonede cu potenţial în 2026

    Ştiri din Timiș

    VIDEO. Aproape 60.000 de călători au circulat până acum cu noile troleibuze din Timișoara

    Ştiri din Timiș

    Centrul Medical Neoclinic: monitorizare avansată și diagnostic precis pentru afecțiunile neurologice și vasculare

    Ştiri din Timiș

    Vrea și CJT să contribuie la demersul de a „reda demnitatea” Casei Mühle
    • Servicii
      • Redactia
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Politica de confidentialitate
      • Regulament postare și moderare comentarii

    Timiș Online

    ISSN 3008-2323

    ISSN-L 3008-2323

    Tion.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.

    Pentru detalii apasati aici